Lidzbarska "Czwórka" uczestniczyła w międzynarodowym badaniu

2021-06-14 10:26:01 (ost. akt: 2021-06-14 10:27:40)

Autor zdjęcia: Wojciech Karolonek

10 czerwca czwartoklasiści z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Lidzbarku Warmińskim wzięli udział w Międzynarodowym Badaniu Płynności Czytania – PIRLS 2021. W jego trakcie musieli wypełnić dwuczęściowy test i ankietę o czytelnictwie.
Badania mają międzynarodowy charakter i pokazują przyrost umiejętności czytania u uczniów w wybranych państwach. Organizatorem sondażu w Polsce jest Instytut Badań Edukacyjnych z siedzibą w Warszawie. Odbywa się ono co pięć lat i uczestniczy w nim 150 szkół z całego kraju. Do badań płynności w czytaniu przystępują uczniowie klas czwartych, którzy rozwiązują dwa testy sprawdzające rozumienie tekstu. Pierwszy dotyczy utworu literackiego, zaś w drugim mierzą się fragmentem literatury popularnonaukowej. Na zakończenie badania uczniowie wypełniają ankietę, w której odpowiadają na pytania dotyczące książek i czytania.

Dzieci przyszły w czwartek do szkoły bardzo zaciekawione tym, jak to wydarzenie będzie przebiegało, gdyż nigdy w czymś podobnym nie uczestniczyły. Szczególnie zadowolone były z tego, że nie będą stawiane oceny za wypełnienie testów. Po zakończeniu badania chętnie dzieliły się swoimi wrażeniami. – Pierwsza część była łatwa, ale za to druga potrafiła sprawić niemało trudności – przyznawały.

O refleksję poprosiliśmy jednego z ankieterów pracujących na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych, którzy przeprowadzali badanie w lidzbarskiej „czwórce”.

- Państwa szkoła jest pierwszą,, która ma stuprocentową frekwencję, zarówno w przypadku obecności uczniów w badaniu , jak i zgód rodziców na uczestnictwo w nim swoich dzieci – mówi. – Na uwagę zasługują również warunki, jakie szkoła zapewniła do prawidłowego przebiegu badania. Ważny jest również fakt, że wszystkie dzieci przyszły odświętnie ubrane na to wydarzenie, aby podkreślić rangę tego dnia i okazać nam szacunek. A w czasie testu godne zauważenia było to, że uczniowie odpowiadali na pytania prawie zawsze pełnym zdaniem, co też świadczy o poziomie nauki w tej placówce.

- Czujemy się wyróżnieni, że nasza szkoła przystąpiła do tak prestiżowego badania – uważa wicedyrektor szkoły pani Dorota Moniuszko. – Uczniowie byli trochę stremowani, ale w trakcie badania wyraźnie się rozluźnili i byli zadowoleni tym bardziej, że zostali na koniec obdarowani gadżetami z logo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Wojciech Karolonek


Źródło: Artykuł internauty

2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5