Lidzbark Warmiński: Podpisy za koleją – lokalna inicjatywa nabiera rozpędu

2025-09-13 09:20:46(ost. akt: 2025-09-13 09:21:26)

Autor zdjęcia: PKP Intercity

Lidzbark Warmiński walczy o przywrócenie połączeń kolejowych. Inne miasta regionu mają to już zapewnione.
Lidzbarski dworzec kolejowy został otwarty 1 października 1899 roku (pierwszy pociąg odjechał do Górowa Iławeckiego). Posiadał trzy perony, dwie kasy biletowe, lokomotywownię i wieżę wodną. Pociągi odjeżdżały w kierunku Bartoszyc, Sątop, Czerwonki, Korniewa w obwodzie królewieckim, Górowa Iławeckiego oraz Ornety. Ostatni pociąg wyruszył z Lidzbarka Warmińskiego do Czerwonki 1 czerwca 1996 roku. Obiekt całkowicie zamknięto w 2005 roku.

Z czasem uległ dewastacji. Obecnie budynek dworca i przyległe tereny przejęła gmina miejska. Sam dworzec został odnowiony.

Zdaniem specjalistów połączenia kolejowe są czynnikiem miastotwórczym. Po zamknięciu ruchu kolejowego Lidzbark Warmiński zaczął podupadać; zamknięto wiele zakładów pracy.

Tam gdzie jeżdżą pociągi, szczególnie towarowe, miasto rozwija się, zakładów przemysłowych przybywa, jak np. w Dobrym Mieście. Tam wykupiono wszystkie dostępne tereny stref inwestycyjnych.

Wciąż walczą
O przywrócenie połączenia kolejowego do Bartoszyc i Dobrego Miasta, a docelowo do Olsztyna walczą władze Lidzbarka Warmińskiego. W tej sprawie przygotowano petycję skierowaną do Ministerstwa Infrastruktury oraz do samorządu województwa warmińsko-mazurskiego. Wnioskują o wpisanie trasy Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto do planów inwestycyjnych resortu i województwa.

Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, wyjaśnia, że przywrócenie postulowanego połączenia kolejowego powinno nastąpić z kilku względów. – To sprawy związane z obronnością, bo pamiętajmy, że jednostki wojskowe znajdują się zarówno w Lidzbarku Warmińskim, jak i w Bartoszycach, a także wzmocnienie rozwoju gospodarczego. Takie połączenie zwiększy także dostęp do turystyki – mówi burmistrz Wiśniowski. – To powinno przełożyć się nie tylko na Warmię, ale także na Powiśle.

Właśnie rozpoczęło się zbieranie podpisów wśród mieszkańców. Potrwa do końca września. – Już na początku akcji zebrano kilkaset podpisów. Można to zrobić u nas w urzędzie; w działania zaangażowali się też wolontariusze – informuje burmistrz Wiśniowski.

Tu ma być reaktywacja
Na przywrócenie połączenia kolejowego mogą liczyć już władze Nidzicy. – W ramach rządowego „Paktu dla bezpieczeństwa Polski” zaplanowano reaktywację linii kolejowej Nidzica – Wielbark – Szczytno. To szansa na lepszą komunikację, rozwój lokalny i nowe możliwości dla mieszkańców – stwierdza Jacek Kosmala, burmistrz Nidzicy.

Chodzi o „Pakt dla bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. W założeniu jest to inicjatywa wzmacniająca system obronny państwa. Kluczowe inwestycje będą dotyczyły dróg, linii kolejowych oraz portów lotniczych i morskich w województwach zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim. Właśnie zostały zaprezentowane szczegóły tego przedsięwzięcia w porcie w Ustce. – Raport „Pomorze Środkowe” to strategiczny plan działań na rzecz bezpieczeństwa Polski i regionu. Określone w nim inwestycje infrastrukturalne wzmacniają zdolność obronną, usprawniają mobilność wojskową i zwiększają bezpieczeństwo obywateli. To fundament przygotowania państwa na wyzwania przyszłości – tłumaczy wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.

– Dokument wskazuje nie tylko bariery systemowe, ale też konkretne projekty drogowe, kolejowe, morskie i lotnicze, które muszą zostać zrealizowane. To mapa inwestycji o znaczeniu obronnym, która ma zapewnić Polsce i sojusznikom zdolność szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych – dodaje Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej.
gs

Modernizacja linii kolejowych, m.in.:
* Gutowo Pomorskie – Działdowo
* Działdowo – Nidzica
* Nidzica – Wielbark
* Olsztyn – Szczytno – Ełk
* Czerwonka – Biskupiec Reszelski – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk.

Rozbudowa dróg krajowych i wojewódzkich, w tym:

* DK16 Olsztyn – Barczewo – Biskupiec – Orzysz – Ełk
* DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński
* DK58 Olsztynek – Szczytno – Pisz – Biała Piska
* DW592 Bartoszyce – Kętrzyn – Giżycko
* DW507 Pieniężno – Orneta.

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zyska nowe funkcje:

* budowa hangaru CRSP (centrum recyklingu statków powietrznych)
* wdrożenie zdalnej wieży lotniskowej AFIS.

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B