Dla ludzi i dla lepszej przyszłości– nowe pojazdy zmieniają codzienność Gminy Wiejskiej Lidzbark Warmiński

2025-05-28 17:48:09(ost. akt: 2025-05-29 09:29:43)   Artykuł sponsorowany
Wójt Gminy Lidzbark Warmiński Fabian Andrukajtis

Wójt Gminy Lidzbark Warmiński Fabian Andrukajtis

Nowe pojazdy, własny sprzęt i ludzie, którzy znają teren jak własną kieszeń. Gmina Wiejska Lidzbark Warmiński inwestuje w Park Maszynowy, by działać szybciej, skuteczniej i taniej. O szczegółach opowiada Wójt Gminy Lidzbark Warmiński – Fabian Andrukajtis.

Jakie nowe pojazdy i maszyny zasiliły ostatnio park maszynowy Gminy Lidzbark Warmiński?


W ostatnich miesiącach nasza flota powiększyła się m.in. o ciągnik rolniczy New Holland z przyczepą budowlaną Pronar, dwa samochody dostawcze Ford Transit z paką oraz napędem na cztery koła (dostosowane do pracy w trudnych warunkach terenowych), dwa samochody Ford Transit do przewozu osób. To sprzęt, który odpowiada na konkretne potrzeby takie jak: budowa i naprawa dróg, przewóz materiałów budowlanych, remonty budynków będących w zasobach gminy, bieżące utrzymanie porządku w przestrzeni publicznej, a także realizacja codziennych zadań na rzecz
naszej lokalnej społeczności.


Jakie konkretne potrzeby zdecydowały o zakupie właśnie takiego sprzętu?


Najważniejsze było uniezależnienie się od zewnętrznych firm. Dzięki nowym maszynom możemy samodzielnie wykonywać remonty oraz bieżącą konserwację dróg, kosić boiska i place
gminne, a zimą zadbać o odśnieżanie. Nasze tereny są rozległe, mamy wiele dróg gruntowych – własny sprzęt to realna konieczność. Mając tak rozbudowaną flotę Parku Maszynowego,
możemy reagować błyskawicznie na pojawiające się sytuacje kryzysowe i co warto podkreślić, samodzielnie - systemem gospodarczym.
Przykładem może być sytuacja jaka miała miejsce na drodze pomiędzy miejscowościami Redy – Redy Osada, gdzie duże opady deszczu przerwały przepust, uniemożliwiając przejazd.
Właśnie w takich sytuacjach zakupiony sprzęt oraz doświadczony zespół pracowników dają możliwość na natychmiastową reakcję. Naprawa przepustu została przeprowadzona w ciągu zaledwie jednego dnia, dzięki czemu utrudnienia w ruchu trwały bardzo krótko.


Ilu pracowników na co dzień obsługuje gminną flotę i jak wygląda ich organizacja pracy?

W tej chwili mamy stały zespół składający się z trzynastu doświadczonych pracowników
w Referacie Drogownictwa oraz ośmiu w Referacie Gospodarki Komunalnej i Budownictwa, którzy są elastycznie kierowani również do zadań w terenie. Do tego dochodzi zaplecze logistyczne i koordynatorzy prac, a także pracownicy interwencyjni.




Droga gminna Redy – Redy-Osada przed i po usunięciu awarii


Zespół zna lokalne warunki i reaguje bardzo sprawnie – to nasz duży atut. W jakim stopniu dzięki nowemu sprzętowi gmina może wykonywać prace naprawcze wspomnianym
przez Pana systemem gospodarczym?


Można śmiało powiedzieć, że zdecydowaną większość prac drogowych, remontowych czy naprawczych, jesteśmy dziś w stanie wykonać samodzielnie.
System gospodarczy sprawdza się świetnie – mamy kontrolę nad jakością, terminami, a co najważniejsze – nad kosztami.


Czy inwestycja w park maszynowy przekłada się realnie na oszczędności w budżecie gminy?


Zdecydowanie tak. Na dzień dzisiejszy większość remontów i modernizacji wykonujemy samodzielnie, bez angażowania środków w opłacanie zleceń firmom zewnętrznym. Wyjątkiem
są oczywiście duże projekty z dofinansowaniem, które zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, realizujemy w procedurze przetargowej. Zliczając ilość wykonywanych przez nas zadań z wykorzystaniem własnych zasobów sprzętowych, jako jedna z nielicznych Gmin generujemy naprawdę duże oszczędności, dzięki czemu zakupiony przez nas sprzęt zaczyna się systematycznie
i stopniowo zwracać.


Jakie korzyści dla mieszkańców przynosi posiadanie nowoczesnego zaplecza technicznego w gminie?


Przede wszystkim – szybsza reakcja. Gdy mieszkańcy zgłaszają problem z drogą, nie musimy czekać tygodniami na wykonawcę. Wiele interwencji wykonujemy w ciągu kilku dni. Dodatkowo – mieszkańcy widzą, że sprzęt „pracuje w terenie” i działa bezpośrednio na ich rzecz.



Modernizacja odcinka drogi publicznej nr 117011N Ignalin – Bobrownik, etap II


Czy gmina planuje kolejne zakupy lub modernizacje w zakresie sprzętu
komunalnego?

Tak, planujemy sukcesywne doposażanie parku maszynowego, zwłaszcza w nowy sprzęt, który zastąpi już wyeksploatowany. Jako gmina, która nie wyodrębnia funduszu sołeckiego, możemy przeznaczać te środki dla ludzi i dla lepszej przyszłości właśnie na działania związane z rozbudową
i modernizacją naszego parku maszynowego. Niewyodrębnianie funduszu sołeckiego było jednym
z moich głównych założeń, gdy po raz pierwszy startowałem w wyborach samorządowych na wójta, i to założenie udaje mi się z powodzeniem realizować, co znajduje odzwierciedlenie
w pozytywnych opiniach większości naszych mieszkańców.


Jak wygląda proces utrzymania i serwisowania pojazdów będących w posiadaniu gminy?


Dzięki zatrudnieniu wykwalifikowanych specjalistów, większość napraw i przeglądów wykonujemy we
własnym zakresie – mamy do tego przygotowane zaplecze techniczne.
Poważniejsze awarie serwisujemy u autoryzowanych partnerów. Systematyczna konserwacja to klucz do długowieczności sprzętu.


Czy lokalne warunki – np. duża liczba dróg gruntowych – wpływają na decyzje dotyczące doboru sprzętu?

Zdecydowanie. Nasz teren to w dużej mierze drogi nieutwardzone, często podmokłe. Dlatego potrzebujemy sprzętu wytrzymałego, mobilnego i odpornego na trudne warunki atmosferyczne.
Każda maszyna, którą kupujemy, musi być dostosowana pod kątem lokalnych potrzeb.


Na ile rozwój parku maszynowego wpisuje się w szerszą strategię rozwoju
gminy Lidzbark Warmiński?

To jeden z filarów naszej strategii – stawiamy na samodzielność, efektywność i odpowiedzialne zarządzanie zasobami. Nowoczesny park maszynowy pozwala nam przede wszystkim
oszczędniej, ale jednocześnie szybciej realizować inwestycje, sprawniej reagować na potrzeby mieszkańców i rozwijać się z myślą o przyszłości.
Jako Wójt Gminy Lidzbark Warmiński z ogromną satysfakcją obserwuję, jak nasza gmina coraz częściej stawiana jest za wzór do naśladowania – szczególnie w kontekście parku maszynowego oraz naszych działań związanych z utrzymaniem i remontami dróg. Jako włodarza gminy cieszy mnie rosnące zainteresowanie naszymi dobrymi praktykami, oszczędnościowym podejściem i realnymi
rozwiązaniami – czego dowodem są wizyty delegacji z innych gmin. Na koniec chciałbym podkreślić,
że jestem zawsze otwarty i gotowy do tego, by dzielić się doświadczeniem
i służyć pomocą każdemu, kto chciałby z niej skorzystać.

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B