Lidzbark Warmiński stawia na ekologiczny i bezpłatny transport publiczny

2024-08-15 08:08:34(ost. akt: 2024-08-15 08:13:30)

Autor zdjęcia: UM Lidzbark Warmiński

W regionie warmińsko-mazurskim coraz więcej miast deklaruje rozwój transportu zeroemisyjnego, w tym rozbudowę floty elektrycznych autobusów. To krok w kierunku realizacji krajowych i unijnych zobowiązań dotyczących redukcji emisji CO2 oraz wspierania ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności z 2018 roku, administracja publiczna w Polsce ma obowiązek sukcesywnie wprowadzać do użytku pojazdy zeroemisyjne. Szczególnie duże miasta, liczące co najmniej 50 tysięcy mieszkańców, od 2028 roku będą musiały osiągnąć poziom 30% takich pojazdów we flocie transportu publicznego. Wymagania te nie tylko odzwierciedlają krajowe zobowiązania, ale również odpowiadają na europejskie regulacje, które od 2030 roku nakładają obowiązek wprowadzania wyłącznie zeroemisyjnych autobusów miejskich.

Tendencja wzrostowa w sektorze elektrycznych autobusów jest widoczna w całej Unii Europejskiej. W 2023 roku liczba rejestracji nowych elektrycznych autobusów wzrosła o 39%, osiągając 5166 sztuk. Największe wzrosty zanotowały kraje takie jak Hiszpania, Włochy oraz Niemcy. Polska również notuje imponujące wyniki – w zeszłym roku e-autobusy stanowiły prawie 20% rynku, co przełożyło się na 357 nowych rejestracji, oznaczając wzrost o 176,6% w porównaniu z rokiem 2022.

Lidzbark Warmiński, choć ma mniejszą flotę, może pochwalić się, że jest ona w pełni zeroemisyjna. To dowód na to, że nawet mniejsze miasta mogą skutecznie wprowadzać innowacyjne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Burmistrz miasta, Jacek Wiśniowski, podkreśla, że ekologiczny transport przynosi korzyści wszystkim mieszkańcom. „Uważam, że w małych miasteczkach transport zbiorowy powinien być po pierwsze bezpłatny, a po drugie ekologiczny. Nam udało się pozyskać pieniądze z elektromobilności z Unii Europejskiej” – mówił Wiśniowski na antenie Radia Olsztyn.

Z kolei Olsztyn, największe miasto w regionie, planuje znaczące inwestycje w rozwój transportu zeroemisyjnego. W ramach projektu „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, miasto zamierza zakupić 20 nowych elektrycznych autobusów, 6 tramwajów oraz przebudować szereg pętli autobusowych. Ważnym elementem tego projektu będzie również rozbudowa zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego, co pozwoli na skuteczniejsze zarządzanie powiększającą się flotą.

Rozwój zeroemisyjnego transportu w województwie warmińsko-mazurskim wpisuje się w szersze działania na rzecz ochrony środowiska oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Inwestycje w ekologiczne rozwiązania transportowe są nie tylko odpowiedzią na rosnące wymagania regulacyjne, ale również odzwierciedlają rosnącą świadomość samorządów i mieszkańców na temat konieczności redukcji emisji zanieczyszczeń.

Dzięki takim projektom, jak te realizowane w Lidzbarku Warmińskim i Olsztynie, transport publiczny w regionie staje się coraz bardziej nowoczesny, dostępny i przyjazny dla środowiska. To z kolei przyczynia się do zwiększenia komfortu życia mieszkańców oraz do zmniejszenia śladu węglowego regionu. W miastach, które zdecydują się na podobne rozwiązania, transport publiczny może stać się wzorem do naśladowania dla innych polskich i europejskich samorządów.

Opr. SK

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B