Modernizacja trasy Kętrzyn–Giżycko uderza w mieszkańców
2025-04-08 11:41:01(ost. akt: 2025-04-08 11:46:07)
Trwa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 592 łączącej Kętrzyn z Giżyckiem. Choć inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury w regionie, już teraz przynosi poważne utrudnienia dla mieszkańców.
Od początku kwietnia droga jest zamknięta w dwóch miejscach, a kierowcy muszą mierzyć się z aż sześcioma odcinkami wahadłowego ruchu – na jednym z nich zielone światło zapala się dopiero po blisko czterech minutach oczekiwania.
Najtrudniejsza sytuacja panuje w Martianach, wiosce położonej nieopodal Kętrzyna. Mieszkańcy skarżą się, że zostali praktycznie odcięci od reszty regionu. Brak przejrzystych objazdów oraz nasilające się korki sprawiają, że trudno im dotrzeć do pracy czy szkoły.
– Codziennie muszę dojechać do klientów w Pożarkach. Żeby dostać się tam przez Martiany, muszę kombinować i nadkładać drogi, jadąc przez las. To aż 4 kilometry objazdu. Obawiam się, że po zakończeniu remontu drogi, będę musiała remontować własny samochód – powiedziała Radiu Olsztyn pani Magda, listonoszka obsługująca Martiany i Pożarki.
Podobne problemy zgłaszają mieszkańcy Kalinowa, gdzie zamknięto kolejny odcinek trasy w kierunku Giżycka. Wiele osób pracujących w wojsku lub dojeżdżających do szkół codziennie zmaga się z opóźnieniami.
– Najgorzej jest rano. Spóźniamy się do pracy, dzieci nie docierają na czas do szkół. Nikt nie wie, którędy jechać, objazdy nie są jasno oznaczone – relacjonuje jedna z mieszkanek.
Samorządy apelują do Orlenu
Władze powiatu kętrzyńskiego nie pozostają obojętne. Jak informuje starosta Michał Kochanowski, wspólnie z burmistrzem Kętrzyna i wójtem gminy podejmowane są działania mające na celu poprawę sytuacji.
Władze powiatu kętrzyńskiego nie pozostają obojętne. Jak informuje starosta Michał Kochanowski, wspólnie z burmistrzem Kętrzyna i wójtem gminy podejmowane są działania mające na celu poprawę sytuacji.
– Oficjalne objazdy prowadzą przez Mrągowo, Ryn i Wilkasy, ale mieszkańcy postulują, by skrócić trasę przez Nakomiady. Problemem jest jednak intensywny ruch ciężarówek związany z budową tłoczni oleju Orlen Południe. Wystąpiliśmy z wnioskiem do Orlenu o partycypację w kosztach remontu tej trasy – poinformował starosta.
Komunikacja kolejowa też w remoncie
Sytuację mieszkańców pogarszają również prace modernizacyjne prowadzone na linii kolejowej Kętrzyn–Giżycko. W związku z remontem torowiska uruchomiono autobusy zastępcze, jednak nie zatrzymują się one we wszystkich miejscowościach. Bezpośrednie połączenia straciły m.in. Martiany, Sterławki Wielkie i Małe oraz Wilkasy Niegocin.
Sytuację mieszkańców pogarszają również prace modernizacyjne prowadzone na linii kolejowej Kętrzyn–Giżycko. W związku z remontem torowiska uruchomiono autobusy zastępcze, jednak nie zatrzymują się one we wszystkich miejscowościach. Bezpośrednie połączenia straciły m.in. Martiany, Sterławki Wielkie i Małe oraz Wilkasy Niegocin.
PKP zapowiada zmiany – od połowy czerwca do siatki połączeń mają zostać dodane przystanki m.in. w Wilkasach i Szczybałach Giżyckich.
Kiedy koniec utrudnień?
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 592 potrwa jeszcze długo – jej zakończenie planowane jest dopiero na maj 2027 roku. Z kolei pociągi na trasie Ełk–Olsztyn przez Giżycko i Kętrzyn mają powrócić na tory w grudniu 2025 roku.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 592 potrwa jeszcze długo – jej zakończenie planowane jest dopiero na maj 2027 roku. Z kolei pociągi na trasie Ełk–Olsztyn przez Giżycko i Kętrzyn mają powrócić na tory w grudniu 2025 roku.
Czy tymczasowe objazdy i komunikacja zastępcza wystarczą, by zminimalizować uciążliwości? Na razie mieszkańcy mogą tylko liczyć na cierpliwość – i kolejne interwencje samorządowców. Do sprawy będziemy powracać.
red/sk
Fot.: G. Spodarek
Fot.: G. Spodarek
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez