Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce

2024-12-11 19:07:00(ost. akt: 2024-12-11 19:09:39)   Artykuł sponsorowany
Motoryzacja w Polsce to nie tylko środek transportu, ale też pasja i część kultury. Toyota, Škoda czy Volkswagen – te marki odpowiadają potrzebom kierowców i dominują na polskich drogach. Każda posiada swoje unikalne zalety, dzięki czemu trafia w gusta wielu klientów.
W 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali ponad 400 tysięcy nowych samochodów, przy tym różnice w popularności różnych marek są ogromne. Od tanich i małych aut miejskich do drogich i dużych SUV-ów. Rynek cały czas idzie za ciosem i oferuje coraz to nowsze rozwiązania technologiczne.

Do wyboru, do koloru – każda marka wyróżnia coś innego, zarówno stylem, jak i funkcjonalnością. Polski rynek motoryzacyjny jest różnorodny, a dostępność samochodów odpowiada każdemu stylowi życia.

Jak wybrano najpopularniejsze marki

Podstawowe wskaźniki – liczba sprzedanych egzemplarzy czy udział w rynku – informują nas o trendach panujących na rynku. To dzięki badaniom ankietowym możemy dowiedzieć się, co Polacy tak naprawdę myślą i jakie mają preferencje, co jest dla nich w samochodzie najważniejsze.

Prace badawcze rynku samochodowego są zróżnicowane; są to m.in. analizy danych sprzedażowych i badań ankietowych oraz badań i analiz trendów konsumenckich. Posługuje się narzędziami analitycznymi dla lepszego rozumienia rynku. Należą do nich m.in. oprogramowanie do analizy danych czy platformy monitorujące trendy.

Wyniki mogą być bowiem uwarunkowane sezonowymi wzorcami, np. sprzedaż hamburgerów wzrasta latem. Dane te są narzędziem w rękach producentów, które pomagają w podejmowaniu strategicznych decyzji, jak np. dostosowanie produkcji do popytu.

Zestawienie dotyczy danych ze sprzedaży różnych marek samochodów, które są sprzedawane w Polsce. W 2018 roku zarejestrowano 532 tysiące nowych samochodów osobowych. To istotny wzrost w porównaniu do 2012 roku, kiedy to sprzedano jedynie 320 tys.

Z raportów możemy wyczytać m.in., iż ogromnym powodzeniem cieszą się też auta elektryczne. Data publikacji raportu na temat rynku samochodowego, jak m.in. taki jak GUS czy Eurostat.

Jak pokazują najnowsze statystyki, w 2021 r. w Polsce zarejestrowano 446 680 nowych samochodów osobowych. Rynek motoryzacyjny kształtują najważniejsze raporty branżowe dotyczące rynku pojazdów, np. raporty PZPM czy Samaru. Stanowią one źródło informacji o trendach i prognozach.

Lata 2008-2010: Początki dominacji

Z kolei Skoda przyciągała niskimi cenami, więc idealnie wpisywała się w oczekiwania klientów szukających ekonomicznego środka transportu. Dominowała w latach 2008-2010 na polskim rynku marek samochodowych Toyota i Skoda.

Toyota kojarzyła się ludziom z niezawodnością, więc i klienci garnęli się do tego, co trwałe. Kryzys finansowy z 2008 roku zmotywował również konsumentów do kupowania tańszych marek. W tym czasie wzrosła też ich sprzedaż.
Zainteresowanie samochodami miejskimi rosło, bo idealnie odpowiadały potrzebom mieszkańców miast.

Lata 2011-2013: Stabilna pozycja liderów

Do najpopularniejszych modeli należy Yaris Toyoty, Skoda Octavia i Skoda Fabia, które cieszą się uznaniem ze względu na swoją niezawodność i funkcjonalność. Sprzedaż była stabilna nie tylko ze względu na zachowanie jakości, ale również na dobre oferty finansowe dealerów.

Lata 2011-2013 to dalsze pierwsze miejsca dla Toyoty i Skody. Nowe, bardziej restrykcyjne przepisy, nowe podatki, nowe normy dotyczące emisji spalin – niewiele to zmienia w naszej branży.

To pozwoliło na utrzymanie tendencji widocznych w ubiegłych latach.

Lata 2014-2016: Zmiany na podium

Zmiany w rankingu marek w tym czasie ilustruje tabela poniżej; lata 2014-2016 to kolejne nowe marki na rynku, DACIA i jej popularny Duster. Zmiany te były efektem rosnącej popularności pojazdów terenowych i SUV-ów.

Swoją przystępną ceną i bezawaryjnością trafił do szerokiego kręgu konsumentów i zmienił układ sił na rynku.


Lata 2017-2019: Nowe trendy i niespodzianki

Coraz większą rolę zaczęły odgrywać technologie, wpływając na wybory Polaków. Wśród popularnych modeli znajdziemy Toyotę Corollę czy Dacię Duster – cenioną za niezawodność i prostą konstrukcję.

Jedną z niespodzianek był także wzrost sprzedaży elektryków. Samochody elektryczne, bajdełek, stanowiły 3,2% rynku.

W latach 2017-2019 mogliśmy obserwować nowe zjawiska w zakupach samochodów: Polacy chętniej sięgali po hybrydy i auta elektryczne.


Lata 2020-2023: Wpływ pandemii i innowacje

Poniższa tabela przedstawia przed- i po-pandemiczne zmiany w sprzedaży. Jest za tym wzrost zainteresowania pojazdami przyjaznymi środowisku, a więc większą popularność zdobywają również pojazdy elektryczne i hybrydowe.
Konsumentów nadal najchętniej przekonuje Toyota z modelem Corolla na czołowej pozycji. Rynek motoryzacyjny, podobnie jak wiele innych branż, został dotknięty pandemią COVID-19 i w 2020 roku sprzedano mniej nowych aut.
Z jednej strony pandemia stanowiła ogromne wyzwanie dla branży, z drugiej przyspieszała rozwój technologii i innowacji.

Obecne preferencje Polaków

Przykładem jest Toyota, Volkswagen Golf. Statystyki pokazują, że Polakom podobają się auta łączące w sobie nowoczesny design i funkcjonalność.

Są szczególnie zainteresowani modelami z niskim zużyciem paliwa i systemami bezpieczeństwa. Wybierając przestronność i nowoczesne technologie, Polacy często decydują się na auta kompaktowe i SUV-y, co pokazuje tabela porównawcza.

Zauważalne są zmiany w naszych przyzwyczajeniach, które sugerują coraz większe zainteresowanie SUV-ami. Widoczne jest to chociażby w sprzedaży ponad 30.000 sztuk modelu Hyundai Tucson.

Jak dodaje marketing – istotna jest również reklama, zwłaszcza kampanie marketingowe nastawione na dziedziny takie jak ekologia i nowoczesność technologii.

Marki samochodów w 2023 roku

W tym roku na polskim rynku najczęściej jeżdżą marki Toyota, Volkswagen, Ford, Opel oraz Audi. Dowodem na to, że luksusowe marki mają swoje miejsce, jest Mercedes-Benz przodujący w segmencie premium od 1970 roku.

Spadek popularności zanotowały także marki Fiat i Peugeot – z pewnością nie bez powodu, bo ich oferta modelowa jest uboga. Ich sukces to połączenie jakości z przystępną ceną i gamą modeli.

Zmiany w regulacjach prawnych, takie jak przymus posiadania ekologicznych technologii, sprzyjają rozwijaniu marek oferujących hybrydy i elektryki.

Województwo małopolskie to Toyota, a w województwie dolnośląskim – Kia. W województwie podlaskim, gdzie sprzedają się gorzej, dominują tańsze modele.

Województwo mazowieckie i województwo śląskie prowadzą w tabeli preferencji i posiadają najwyższą sprzedaż samochodów. Na wybór konsumentów wpływają również lokalne czynniki, jak chociażby infrastruktura drogowa czy dostęp do serwisów.

W tych regionach dobrze sprzedają się popularne marki oferujące miejskie lub rodzinne pojazdy, takie jak Skoda czy Hyundai.

Czynniki wpływające na wybór samochodu

Decyzja o kupnie samochodu w Polsce zależy od kilku podstawowych kwestii. Nowe samochody kuszą nowoczesnymi technologiami, ułatwiającymi jazdę, gwarancją serwisową, której nie dostaniemy, kupując auto z drugiej ręki, ale i innymi rzeczami – wyjaśniają przedstawiciele Mitsubishi.

Widać także różnicę w upodobaniach, jeśli chodzi o nowe i używane samochody. Nasi rodacy, wybierając auto, zwracają najczęściej uwagę na markę, cenę, ekonomikę paliwa, prestiż i poczucie bezpieczeństwa, jakie daje kupującemu pojazd.

Finansowanie jest ważne w decyzjach zakupowych. Kolejnym ważnym kryterium przy wyborze jest także koszt utrzymania, dostępność serwisu i wartość rezydualna. Z pomocą rat kredytowych i leasingowych możesz kupić nowe auto. To wygodne dla osób, które nie chcą od razu wydawać większej kwoty.

Kupując auto krajowe, nie tylko wspieramy własną gospodarkę, ale także możemy liczyć na łatwiejszy dostęp do serwisu. Importowane auta taniej oferują lepsze wyposażenie, ale już w przypadku serwisowania są droższe.
Różnice cen wynikają z ceł i podatków – w Polsce i w Niemczech (niższy VAT) i stąd Polacy decydują się na zakupy.


Kryteria wyboru auta

Niezawodność, oszczędność paliwa oraz nowoczesne wyposażenie to jego najważniejsze cechy przyciągające kupujących. Duże znaczenie mają również opinie znajomych czy rodziny – ufamy rekomendacjom innych.

Młodsi kierowcy często szukają nowoczesnych technologii i dynamicznego wyglądu, a starsi komfortu i oszczędności. Ekonomiczność, bezpieczeństwo i niezawodność – to kluczowe kryteria, którymi kieruję się przy wyborze auta.
Najczęstszy błąd – nie sprawdzamy samochodu przed zakupem. Kupując używane auto, stawiamy na dobry stan techniczny, niewielki przebieg i pełną historię serwisową.

Zanim kupimy, sprawdźmy książkę serwisową, dowód rejestracyjny oraz certyfikat przeglądu technicznego. Ważna jest także historia pojazdu, która mówi nam o wcześniejszych naprawach oraz potencjalnych problemach.

Charakterystyka rynku samochodowego w Polsce

Sektor motoryzacyjny w Polsce rozwija się w szybkim tempie. Wyzwań przed polską branżą motoryzacyjną jest wiele. Rosną koszty produkcji, zmieniają się przepisy dotyczące emisji, a konsumenci wymieniają stare, oczekując nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań.

W ostatniej dekadzie cieszą się ogromną popularnością samochody elektryczne i hybrydowe. To zmiana zgodna z ekologicznymi trendami i potrzebami na świecie.


Wiek pojazdów na rynku

Starsze pojazdy nie zachęcają do zakupu, bo mogą generować wyższe koszty napraw, są mniej efektywne paliwowo i nie spełniają norm środowiskowych. Średni wiek pojazdów w Polsce to ok. 14 lat, co oznacza, że nasza flota dość się starzeje.

Przyczyn tego zjawiska jest wiele, można jednak wskazać dwa najważniejsze – bogaty rynek i niskie koszty eksploatacji.

Zyskujących na popularności, a najmłodsze to elektryki i hybrydy. Najstarsze zarejestrowane w naszym kraju pojazdy to zazwyczaj samochody z lat 90. XX wieku.

Pozostaje nam więc życzyć dalszego zgłębiania wiedzy o rynku samochodowym i świadomych wyborów. Swoje robią nie tylko historyczne preferencje, ale także aktualne trendy i zmieniające się potrzeby kierowców. Polski rynek samochodowy jest niezwykle żywy i różnorodny. Nie stoimy w miejscu i warto być na bieżąco i za tym podążać. Od wielu lat obserwujemy większe zainteresowanie marką oferującą nowobudowany apartamentowiec w dogodnej lokalizacji oraz innowacyjną technologię jazdy i ekologicznie. Polacy stawiają bowiem na marki łączące w sobie niezawodność, nowoczesność i dostępność. Sprawdź, co masz do wyboru i wybierz mądrze! Na wybór konsumentów wpływ mają różne rzeczy – globalnie i lokalnie. To czyni go rynkiem bardzo dynamicznym, pełnym wyzwań i nowych możliwości.

Często zadawane pytania

Te marki Polacy często sięgają również ze względu na łatwą dostępność i stosunkowo dobry stosunek jakości do ceny. Toyota, Volkswagen i Škoda – to najpopularniejsze marki samochodów w Polsce. Cenione są także za swoją niezawodność i ekonomiczność.

Niezawodna i trwała Toyota! Oferuje wiele modeli, w tym także hybrydy. W Polsce coraz bardziej popularne są hybrydy, ponieważ są ekologiczne i tańsze w eksploatacji.

Kolejne ważne czynniki standaryzujące nasz wybór to bezpieczeństwo i opinie innych użytkowników. Dla wielu Polaków istotna jest również dostępność serwisów i części zamiennych – ceną, ekonomicznością, niezawodnością oraz marką samochodu.

W tej chwili notujemy również wzrost zainteresowania markami azjatyckimi, nasz klient to RAV4 z Toyoty lub SUV z Hyundaia. Początkowo Polacy stawiali na europejskie marki – chociażby Fiata czy Opla. Nie bez znaczenia jest też ich niezawodność i innowacyjność technologiczna.

To prawda. Rynek samochodowy w Polsce rośnie w szybkim tempie. – Coraz większe znaczenie mają też elektryki i hybrydy, co świadczy o rosnącej ekoświadomości Polaków. Rośnie liczba rejestracji nowych i używanych samochodów.
– Na rozwój branży wpływa też rosnąca konkurencja między producentami, co przekłada się na lepszą ofertę dla konsumentów. – Na rynku sprzedaje się mnóstwo aut używanych, a w przypadku nowo sprzedanych aut coraz częściej wybierane są auta hybrydowe lub elektryczne.

To dla wielu Polaków opcja bardziej opłacalna, dzięki czemu za ten sam (niski) budżet mogą mieć lepszy samochód. Samochody używane cieszą się powodzeniem znacznie większym niż nowe. Tu na klientów czekają niższe ceny zakupu i większa dostępność.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5