Od 10 grudnia nowy rozkład jazdy na kolei

2023-12-10 08:20:45(ost. akt: 2023-12-10 08:28:17)

Autor zdjęcia: Alina Laskowska

W niedzielę 10 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy. Szybciej pojedziemy z Warszawy do Białegostoku. Lepszy dostęp do kolei zapewni 30 nowych przystanków. Dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dojedziemy pociągiem do lotniska w Pyrzowicach oraz po ponad 20 latach z Chorzel przez Wielbark do Szczytna. Wrócą połączenia kolejowe z Olsztyna Gutkowa do Braniewa, z Krakowa do Zakopanego oraz do Oświęcimia przez Skawinę i Zator.
Nowy rozkład jazdy pociągów został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami. Dzięki miliardowym inwestycjom z wykorzystaniem środków budżetowych i programów unijnych podróżni skorzystają z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz krótszych czasów podróży. Zwiększa się atrakcyjność oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych. W rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.

Krótsze podróże i nowe połączenia

Krócej na trasie Warszawa – Białystok. Dzięki postępowi prac modernizacyjnych na odcinku Czyżew– Białystok, w grudniu czas przejazdu pociągów na trasie z Warszawy do stolicy Podlasia skróci się o około 10 min. Od niedzieli dostępny będzie także nowy peron na przystanku Białystok Zielone Wzgórza.

Dojedziemy koleją do lotniska w Pyrzowicach. To efekt zakończonej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry. Pociągi zatrzymają się na zmodernizowanych peronach na stacjach: Zawiercie (nowy peron), Poręba, Siewierz, Tarnowskie Góry oraz nowych przystankach: Mierzęcice, Miasteczko Śląskie Centrum, nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku po tym jak przewoźnik złoży wniosek). Połączenia będą realizowane w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry.

Po ponad 20 latach, po wykonaniu prac remontowanych, powrócą pociągi pasażerskie na trasę Chorzele – Wielbark – Szczytno (linia 35). W czerwcu tego roku po 22 latach, dzięki inwestycji PLK SA, przywrócone zostało połącznie na mazowieckim odcinku z Ostrołęki do Chorzel.

Będzie więcej połączeń na przywróconej do eksploatacji w czerwcu br. linii Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Obecnie pociągi kursują w weekendy. Od 10 grudnia przewoźnik zaplanował także połączenia w tygodniu.

W Małopolsce przywrócone zostaną połączenia z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę i Zator (linia nr 94). Obecnie pociągi kończą bieg w Przeciszowie. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów ze zmodernizowanej stacji Brzeźnica i peronu przy przystanku Jaśkowice.

Nowy rozkład jazdy na Warszawskim Węźle Kolejowym uwzględnia prace prowadzone przy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Mimo prac pod ciągłym ruchem pociągów, wraz ze zmianą rozkładu jazdy zaplanowano zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na podmiejskiej linii średnicowej.

Nowe przystanki i zmodernizowane perony

Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki:

w woj. łódzkim; Pabianice Północne na linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Zgierz Rudunki na linii Łódź – Łowicz, Jedlicze k. Zgierza na linii Łódź – Kutno.
w woj. mazowieckim; Warszawa Grochów na linii Warszawa – Otwock, Kosów na linii między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem.
w woj. małopolskim; Nowy Sącz Dąbrówka i Nowy Sącz Gorzków na linii Tarnów – Leluchów, Dąbrówka Jezioro Mucharskie na linii Skawina – Sucha Beskidzka, Bańska Niżna, Poronin Misiagi oraz Chabówka Stadion na wybudowanej łącznicy w Chabówce, na l. nr 99 Chabówka – Zakopane ( od 22 grudnia)
w woj. kujawsko-pomorskim; Grudziądz Tuszewo na linii Toruń Wschodni – Malbork, Grudziądz Śródmieście i Tuchola Rudzki Most na linii Działdowo – Chojnice.
w woj. świętokrzyskim; Stawiany Pińczowskie na linii Kielce – Busko-Zdrój
w woj. dolnośląskim; Mirków na trasie Wrocław Główny- Oleśnica.
w woj. śląskim; nowa stacja Pyrzowice Lotnisko, przystanki; Mierzęcice, Miasteczko Śląskie Centrum, Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku po tym jak przewoźnik złoży wniosek) na trasie Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry, Pawłowice Śląskie Centrum na linii Orzesze – Wodzisław Śląski, Wodzisław Śląski Centrum na linii Rybnik Towarowy - Chałupki, oraz Katowice Ochojec, Katowice Kostuchna, Katowice Murcki, Katowice Podlesie Dąbrowa na liniiKatowice Ligota – Tychy (udostępnienie przystanków możliwe będzie jak przewoźnik złoży wniosek o zatrzymywanie się na katowickich przystankach - planowane od 15 stycznia).
w woj. lubelskim; Żurawnica na trasie między Zamościem a Szczebrzeszynem ( pociągi zatrzymają się od 2 stycznia 2024 r.).
w woj. warmińsko-mazurskim - Nowy Dwór koło Ornety na trasie Olsztyn Gutkowo- Braniewo
w woj. pomorskim – Otomino na linii 229 Pruszcz Gdański – Łeba
w woj. wielkopolskim – Obłaczkowo na trasie Września – Jarocin

Od 10 grudnia podróżni skorzystają także z nowych i zmodernizowanych peronów. W stolicy oddany do użytku zostanie nowy jednokrawędziowy peron nr 5 na stacji Warszawa Gdańska oraz perony na przebudowywanych stacjach i przystankach; Warszawa Wawer, Warszawa Gocławek, Warszawa Olszynka Grochowska. Na Mazowszu lepszy dostęp do kolei zapewnią również przebudowane przystanki Ruda Wielka między Skarżyskiem-Kamienną a Radomiem, Koziebrody na trasie Nasielsk – Toruń Wschodni. Do pociągu wsiądziemy również ze zmodernizowanych drugich peronów na przystankach Żakowice Południowe i Zaosie na trasie z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego. Z pierwszych odnowionych peronów na tych przystankach podróżni korzystają już od 18 października br. W grudniu oddany do użytku zostanie wyremontowany peron nr 1 na stacji Kielce, która od 10 grudnia zmieni nazwę na Kielce Główne. W regionie podróżni wsiądą wygodnie do pociągów ze zmodernizowanych przystanków Grochowiska i Nida na trasie Kielce – Busko Zdrój. Pod koniec roku skorzystamy także z przebudowanych, lepiej dostępnych peronów na przystanku osobowym Bożacin i stacji Koźmin Wielkopolski na linii 281 Oleśnica – Chojnice. Udostępnione zostaną także zmodernizowane perony w Ropczycach.

Pociągi wracają na swoje trasy

Od 10 grudnia wrócą pociągi na trasę Olsztyn Gutkowo – Braniewo. PKP Polskie Linie kolejowe S.A. przygotowały linię do sprawnych i bezpiecznych podróży. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych stacji i przystanków, które zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety. W województwie zachodniopomorskim pociągi pojadą po nowym moście na Regalicy i wrócą na swoje stałe trasy. Składy m.in. kursujące w relacji do i ze Świnoujścia z pominięciem stacji Szczecin Gł. z powrotem będą jeździły przez stację. Od 22 grudnia dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki. Na stacji Zakopane podróżni wygodnie wsiądą do pociągów z pierwszych oddanych do użytku peronów. W Wielkopolsce dzięki zakończeniu remontu pociągi wrócą na trasy Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie oraz Koźmin Wielkopolski – Krotoszyn. Na remontowanych odcinkach tych linii nie będzie już obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa.

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity będzie uruchamiało średniodziennie 417 pociągów, czyli o 27 więcej niż obecnie. Natomiast w sezonie wakacyjnym kursować mają 454 pociągi – o 24 więcej niż w tym roku. Zwiększy się też średniodobowa liczba połączeń międzynarodowych całorocznych z 52 do 63. Utrzymana zostanie dotychczasowa liczba połączeń do/z Poznania, Trójmiasta, Szczecina, Olsztyna, Bydgoszczy, Kielc oraz Lublina. Zwiększy się natomiast liczba połączeń do/z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Opola, Łodzi, Wrocławia i Rzeszowa.

Nowe połączenia międzynarodowe

Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy zwiększy się liczba połączeń międzynarodowych. Dzienny pociąg IC Odra połączy Kraków z Berlinem, a po drodze zatrzyma się m.in. w Katowicach, Opolu, Wrocławiu czy Zielonej Górze. Natomiast skład IC Danubius zapewni poranne połączenie Wrocławia i Krakowa z Wiedniem oraz wieczorny powrót. Pociąg będzie składał się z dwóch grup wagonów – jedna wyruszy ze stolicy Małopolski, druga z Dolnego Śląska. Wagony połączą się w Bohuminie, skąd wyruszą dalej do Austrii. Ponadto od 10 grudnia połączenie IC Chopin zacznie kursować w wydłużonej relacji z Warszawy do Monachium. Nocny pociąg przejedzie przez trzy kraje i po drodze zatrzyma się m.in. w Krakowie, Ostrawie, Wiedniu oraz Salzburgu.

Nowe połączenia krajowe i wydłużone relacje

Od 10 grudnia w rozkładzie jazdy pojawi się nowy pociąg TLK Szczeliniec, który połączy Kraków z Jelenią Górą, zatrzymując się po drodze między innymi w Katowicach, Nysie czy Kłodzku. Podróżni będą mieli do dyspozycji także 2 nowe łączone pociągi do Kłodzka. Składy IC Heweliusz oraz TLK Rozewie pojadą z Trójmiasta przez Bydgoszcz do południowej części Dolnego Śląska. Podczas podróży pasażerowie będą mogli się przesiąść we Wrocławiu do pociągu jadącego do Kłodzka, który będzie obsługiwany zmodernizowanym pojazdem ED74. Uzupełnieniem siatki połączeń na trasie Warszawa – Białystok będzie nowy skład IC Esperanto, a między Przemyślem a Krakowem – pociąg IC Łukasiewicz. Oba będą kursowały w niedziele.

Dodatkowo w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociąg IC Górski kursować będzie w zmienionej relacji Świnoujście – Hrubieszów, a skład IC Zamoyski pojedzie z Kołobrzegu aż do Rzeszowa, a nie jak dotychczas do Hrubieszowa.

Od nowego rozkładu jazdy część pociągów będzie miała wydłużone relacje zapewniając obsługę kolejnych miejscowości. Pociąg EIP 1602/6102 relacji Warszawa – Wrocław dojeżdżać będzie do Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Skład IC Fredro, kursujący dotychczas z Wrocławia do Warszawy, pojedzie dalej aż do Białegostoku. Natomiast trasa IC Morcinek relacji Lublin – Katowice zostanie wydłużona do Gliwic. Pociąg IC Skaryna kursujący do tej pory na trasie Terespol – Warszawa będzie dojeżdżał do Łodzi, a pociąg IC Rejewski, obsługujący trasę Bydgoszcz – Warszawa, pojedzie do Lublina.

Całoroczne bezpośrednie połączenia do Zakopanego

Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem do stolicy Tatr można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe, a przez pozostały okres korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej do/z Krakowa.

Od 22 grudnia wróci 5 całorocznych połączeń do Zakopanego i 2 sezonowe. Mieszkańcy Trójmiasta będę mogli dojechać do stolicy Tatr pociągami TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy będzie można pojechać w Tatry 2 pociągami wyruszającymi z Trójmiasta, a także składami EIC Tatry oraz IC Karłowicz rozpoczynającymi bieg w stolicy. Ostatni z nich po drodze zatrzyma się m.in. w Kielcach. Pociąg EIC Tatry pokona całą trasę ze stolicy do Zakopanego w czasie 4 godziny i 53 minuty. To skrócenie o ponad 50 minut względem poprzedniego rozkładu jazdy. Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie 5 połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Z kolei ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin, a z Bydgoszczy sezonowy pociąg IC Halny, który zabierze pasażerów z województwa śląskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Wyższy komfort podróżowania

Rozkład jazdy na sezon 2023/2024 przyniesie poprawę komfortu podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). Podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy kursować będą 54 pociągi kategorii TLK, czyli o 3 mniej niż dotychczas. Natomiast liczba połączeń kategorii IC wzrośnie z 274 do 303. Nową, wyższą kategorię otrzyma pociąg Wyczółkowski relacji Szczecin – Lublin oraz Uznam jeżdżący między Warszawą a Świnoujściem. Oba składy od 10 grudnia będą zestawione z nowoczesnych i komfortowych wagonów. Komfortową podróż na pokładzie zmodernizowanych/nowych wagonów zapewni pasażerom pociąg IC Łukasiewicz relacji Kraków – Przemyśl. Skład Doker kursujący na trasie Trójmiasto – Katowice, Nida relacji Kielce – Warszawa oraz Chemik jeżdżący między Płockiem a Katowicami będą obsługiwane nowoczesnymi zespołami trakcyjnymi ED160 FLIRT. Natomiast pociągi Żubr relacji Warszawa – Białystok oraz Czechowicz kursujący z Warszawy do Lublina zmienią kategorię na wyższą wraz z sukcesywnym odbiorem nowych wagonów w 2024 roku.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 10 grudnia nowy rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Do czerwca 2024 roku kontynuowana będzie modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Część pociągów nadal będzie obsługiwała stację Warszawa Gdańska, zamiast Warszawy Centralnej lub będzie kursowała w skróconej relacji do/z Warszawy Wschodniej.

Do czerwca 2024 roku kontynuowany będzie remont linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Skutkuje to przerwą w ruchu i wprowadzeniem na tym odcinku autobusowej komunikacji zastępczej za pociągi IC Witos oraz IC San.

Zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził prace remontowe na linii kolejowej 38 na odcinku Ełk – Korsze, skutkujące przerwą w ruchu. Na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Obejmie ona pociągi IC Mamry oraz IC Warmia. W nowym rozkładzie jazdy utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno i Pisz pociągów IC Rybak i TLK Biebrza.

Zgodnie z zapowiedzią zarządcy infrastruktury, podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy, rozpoczęte zostaną prace inwestycyjne na katowickim węźle kolejowym. Od 10 grudnia pociągi IC Chopin, IC Cracovia, IC Porta Moravica oraz TLK Galicja zostaną skierowane na trasę okrężną, z pominięciem Katowic. W ciągu trwania całego rozkładu jazdy, prace inwestycyjne sprawią, że organizacja ruchu na stacji Katowice może się zmieniać kilkakrotnie.

Więcej pociągów objętych graficzną rezerwacją miejsc

Od 10 grudnia PKP Intercity będzie zwiększało systematycznie liczbę połączeń, w których podróżni będą mogli wybrać miejsce ze schematu graficznego. Do 174 już udostępnionych połączeń obsługiwanych składami wagonowymi z tą funkcją dołączy kolejnych ponad 50. Graficzna rezerwacja miejsc pozwala wybrać konkretne miejsce w wagonie czy sprawdzić frekwencję w danym pociągu. Do niedawna funkcja ta była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. W 2023 roku przewoźnik zaczął wdrażać to rozwiązanie również dla połączeń obsługiwanych składami wagonowymi. Docelowo opcja wyboru miejsca ma być dostępna dla wszystkich połączeń krajowych przewoźnika.

Informacja dla podróżnych

Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod numer 22 391 97 57 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora). Ponadto do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. 10 grudnia na dworcach w największych miastach Polski (Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Kraków, Katowice, Poznań, Wrocław) pomogą oni pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży.

Rozkład POLREGIO zmieni się znacząco w stosunku do dotychczas obowiązującego szczególnie za sprawą nowych połączeń.

10 grudnia po 3 latach pociągi wrócą na linię do Braniewa. Zawieszenie połączeń było spowodowane pracami modernizacyjnymi na linii kolejowej 221. Zarządca infrastruktury właśnie zakończył na niej prace i od najbliższej niedzieli podróżni będą mogli skorzystać z nowej formy transportu. Na linii do Braniewa będzie kursowało 5 par pociągów, a POLREGIO przygotowało specjalną ofertę na połączenia tańszą o 30% od taryfy podstawowej.
Tego samego dnia po ponad dwudziestu latach pociągi pojadą również do Chorzel. Zakończył się właśnie remont linii nr 35. POLREGIO uruchomi tu 4 pary pociągów, którymi będzie można podróżować zakupując Bilet dobrych relacji o 50% taniej niż w taryfie podstawowej.
Niektórymi pociągami zaplanowanym na nowe połączenia będzie można dojechać bez przesiadki z Braniewa bezpośrednio do Chorzel. Ze stacji w Chorzelach podróżni będą mogli kontynuować podróż pociągami Kolei Mazowieckich w kierunku Ostrołęki.
W związku z nowymi połączeniami zwiększona została praca eksploatacyjna zlecona POLREGIO przez Województwo Warmińsko-Mazurskie. W 2024 roku nasze pociągi przejadą więcej o prawie 306 tysięcy pociągokilometrów.
Kolejowa komunikacja zastępcza, którą realizowane były połączenia pomiędzy Ełkiem a Sterławkami Wielkimi od 10 grudnia zostanie wydłużona aż do Korsz. Związane jest to z kolejnym etapem prac modernizacyjnych na linii 38.

źródło: PKP, Intercity, POLREGIO
red.
ilawa@gazetaolsztynska.pl

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5