Oszukana na BLIK

2023-11-22 10:17:10(ost. akt: 2023-11-22 10:26:30)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: policja

Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że nie jest to próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na zatwierdzenie transakcji, zobaczenie wpływu na konto po sprzedaży, leki czy zablokowane konto i w związku z tym brak dostępu pieniędzy żeby zrobić zakupy czy opłacić przesyłkę. Przestępcy tłumaczą, że muszą potwierdzić konto czy też brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko odblokują im konto. Dlatego warto skontaktować się z zaufanym pracownikiem banku czy osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkanka powiatu iławskiego poinformowała policjantów, że sprzedawała na jednym z portali aukcyjnych sukienkę. W pewnym momencie od zainteresoanej osoby otrzymała prośbę o weryikację konta poprzez podanie kodu BLIK. Co oczywiście uczyniła, nie spodziewając się oszustwa. Kiedy jednak zorientowała się, że z jej konta znikęło 500 zł. natychmiast o wszystkim poinformowala policjantów.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

>>> pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
>>> pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
>>> nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
>>> oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
>>> stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
>>> potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
>>> sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
>>> chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

źródło: KPP Iława
red.
ilawa@gazetaolsztynska.l

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5