Trasa S5 - ruszają spotkania z mieszkańcami

2023-01-02 12:00:00(ost. akt: 2023-01-02 14:32:03)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Cztery spotkania informacyjnez mieszkańcami okolic przygotowuje inwestor i projektant przyszłej drogi S 5. Chodzi o jej fragment między miejscowościami Wirwajdy w gminie Ostróda a Nowe Marzy aż w województwie kujawsko-pomorskim.
Droga ekspresowa S5 stanowi docelowy element sieci najważniejszych połączeń europejskich tworzących Transeuropejską sieć transportową TEN-T. Odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód.


Inwestycja zlokalizowana jest w zachodniej części województwa warmińsko–mazurskiego ( powiaty: ostródzki, iławski i nowomiejski) i północno–wschodniej części województwa kujawsko – pomorskiego ( powiaty: brodnicki, grudziądzki, wąbrzeski i chełmiński).

Obecnie opracowywane jest Studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Stąd Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie oraz Biuro Projektów TRAKT sp. z o.o. sp. k. zapraszają na spotkania informacyjne mieszkańców z okolic rozpatrywanych wariantów drogi.

Harmonogram spotkań:
9 stycznia (poniedziałek) o godz. 17:00 - dla mieszkańców gminy Ostróda i gminy Lubawa:
Miejski Ośrodek Kultury w Lubawie, ul. Rzepnikowskiego 44

10 stycznia (wtorek) o godz. 17:00 - dla mieszkańców gminy Kisielice oraz gminy Biskupiec:
Gminny Ośrodek Kultury w Biskupcu, ul. Rynek 4

11 stycznia (środa) o godz. 17:00 - dla mieszkańców gminy Nowe Miasto Lubawskie:
Miejskie Centrum Kultury w Nowym Mieście Lubawskim, ul. 9 Stycznia 17A

12 stycznia (czwartek) o godz. 17:00 - Gmina i Miasto Iława
Hotel Port 110 w Iławie, ul. Konstytucji 3 Maja 7



Program każdego ze spotkań przewiduje prezentację projektu, przedstawienie projektowanych wariantów budowy S5,  omówienie zagadnień związanych z ochroną środowiska. Organizatorzy zapowiadają, że w ostatnim punkcie będzie możliwość zadawania pytań.
Już w kwietniu, podczas konsultacji przeprowadzanych z samorządami, miasto Iława wypowiedziało się jasno: najmniej korzystny jest wariant przebiegający bliżej Lubawy i Nowego Miasta. Burmistrz Iławy Dawid Kopaczewski zapewnia, że ten korytarz zabezpiecza Iławę komunikacyjnie, mając zaplanowane aż trzy węzły.

Trasa, która interesuje powiat nowomiejski oraz miasto i gminę Lubawa, nie jest oceniana przez fachowców najwyżej. Wyprzedza ją „różowa” czyli iławska, która ma mieć 89,9 km i kosztować 5,1 mld zł. Trasa nowomiejsko-lubawska, jest niewiele dłuższa (90,9 km) i niewiele droższa (5,2 mld zł).
Włodarze miast i gmin Ziemi Lubawskiej, czyli wójtowie gminy Lubawa, Biskupiec, Grodziczno, Nowe Miasto i Kurzętnik oraz burmistrzowie Lubawy i Nowego Miasta wraz ze starostą powiatu nowomiejskiego spotkali się we wrześniu 2022 r. w Mszanowie. Byli zgodni, że przebieg drogi S5 w wariancie „zielonym” przez teren powiatu nowomiejskiego i gminy Lubawa jest niezwykle ważny i potrzebny, aby chociażby utrzymać politykę zrównoważonego rozwoju.
— Burmistrzowie i wójtowie historycznej Ziemi Lubawskiej są jednomyślni, by docelowo droga ekspresowa przebiegała przez teren gminy wiejskiej Lubawa i Nowego Miasta Lubawskiego, łącząc się w przyszłości z obwodnicą stolicy powiatu nowomiejskiego — mówił wówczas Maciej Radtke, burmistrz Lubawy.
W przebiegu drogi ekspresowej przez powiat nowomiejski włodarze dostrzegają przede wszystkim szansę na rozwój.

— Chodzi chociażby o skomunikowanie obecnie budowanej obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego, wyprowadzenie ciężkiego ruchu nie tylko z miasta, ale też ze stref przemysłowych Kurzętnika, Nowego Miasta Lubawskiego, bo mamy tu dynamicznie rozwijające się specjalne strefy ekonomiczne. Bliskość przebiegu S5 jest kluczowa dla dalszego rozwoju. Dlatego wszystkie samorządy powiatu nowomiejskiego opowiadają za wariantem II, zielonym — podkreślał na spotkaniu Józef Blank, burmistrz Nowego Miasta.
Tomasz Waruszewski, wójt gminy wiejskiej Nowe Miasto zaznaczał, że gminy, które zbudowały dobrobyt i dynamicznie się rozwijają, prawie zawsze są zlokalizowane przy głównych ciągach komunikacyjnych. Jako przykład stawiał we wrześniu Iławę, która w jego opinii świetnie rozwija się gospodarczo, natomiast dla powiatu nowomiejskiego i gmin lubawskich ta inwestycja jest warunkiem dalszego rozwoju.

Szacuje się, że prace przygotowawcze zmierzające do budowy tego odcinka drogi, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r.

eka

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5