S5 zyskała priorytetowy wariant!
2025-08-27 17:40:10(ost. akt: 2025-08-27 17:43:46)
Zapadła decyzja, która przybliża budowę nowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA zarekomendowano wariant przebiegu trasy, który będzie podstawą do uzyskania decyzji środowiskowej.
Znamy już preferowany przebieg drogi ekspresowej S5 na odcinku z Ostródy do Grudziądza. We wtorek, 26 sierpnia, odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. W jego trakcie wskazano wariant, który zostanie zarekomendowany do dalszych prac i złożenia wniosku o decyzję środowiskową. Równolegle podkreślono znaczenie wniosku gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie o uwzględnienie dodatkowego węzła Iława Zachód.
Węzeł Iława Zachód – odpowiedź na lokalne potrzeby
Podczas spotkania KOPI przeanalizowano także wniosek o lokalizację nowego węzła Iława Zachód, zgłoszony przez samorządy Iławy i Nowego Miasta Lubawskiego. Przedstawiono możliwe rozwiązanie projektowe, a Generalna Dyrekcja zapowiedziała podjęcie formalnych kroków, by węzeł mógł zostać zrealizowany jako zadanie uzupełniające. To odpowiedź na głosy mieszkańców i władz lokalnych, domagających się bezpośredniego włączenia Iławy do planowanej trasy ekspresowej.
Podczas spotkania KOPI przeanalizowano także wniosek o lokalizację nowego węzła Iława Zachód, zgłoszony przez samorządy Iławy i Nowego Miasta Lubawskiego. Przedstawiono możliwe rozwiązanie projektowe, a Generalna Dyrekcja zapowiedziała podjęcie formalnych kroków, by węzeł mógł zostać zrealizowany jako zadanie uzupełniające. To odpowiedź na głosy mieszkańców i władz lokalnych, domagających się bezpośredniego włączenia Iławy do planowanej trasy ekspresowej.
Warianty wybrane – decyzje środowiskowe jeszcze w tym roku
Zarekomendowany wariant W4 na odcinku warmińsko-mazurskim przewiduje budowę 48,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej (2×2) od Wirwajdów do granicy województwa. W ramach inwestycji powstać ma 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty i 15 niezależnych przejść dla zwierząt średnich i dużych. Projekt obejmuje również 76 przepustów, z czego ponad połowa ma spełniać funkcję ekologiczną.
Zarekomendowany wariant W4 na odcinku warmińsko-mazurskim przewiduje budowę 48,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej (2×2) od Wirwajdów do granicy województwa. W ramach inwestycji powstać ma 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty i 15 niezależnych przejść dla zwierząt średnich i dużych. Projekt obejmuje również 76 przepustów, z czego ponad połowa ma spełniać funkcję ekologiczną.

Po stronie kujawsko-pomorskiej wskazano wariant W1A, obejmujący 39 km trasy z węzłami: Sarnowo (łączącym S5 z autostradą A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Znajdzie się tam również obwód utrzymania drogi oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych. W ramach tego odcinka zaprojektowano 42 obiekty inżynierskie oraz 42 przejścia i przepusty dla zwierząt.
Oba warianty zostaną teraz ujęte we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), który GDDKiA planuje złożyć jeszcze w tym roku. Postępowania administracyjne prowadzić będą regionalni dyrektorzy ochrony środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy. W ramach procedury odbędą się również konsultacje społeczne.
Oba warianty zostaną teraz ujęte we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), który GDDKiA planuje złożyć jeszcze w tym roku. Postępowania administracyjne prowadzić będą regionalni dyrektorzy ochrony środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy. W ramach procedury odbędą się również konsultacje społeczne.
Kluczowa inwestycja w układzie drogowym północy Polski
Planowany odcinek S5 od Ostródy do Grudziądza ma mieć łączną długość ok. 90 km i połączy południową obwodnicę Ostródy z istniejącą siecią drogową w województwie kujawsko-pomorskim, zapewniając ciągłość trasy S5 w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Inwestycja znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r. Przewidywany koszt budowy to około 6,8 mld zł.
Budowa trasy planowo zakończy się w 2033 roku. Dodatkowy węzeł Iława Zachód, jeśli zostanie uwzględniony jako zadanie uzupełniające, może znacząco poprawić dostępność komunikacyjną regionu i ułatwić mieszkańcom korzystanie z nowej infrastruktury.
Planowany odcinek S5 od Ostródy do Grudziądza ma mieć łączną długość ok. 90 km i połączy południową obwodnicę Ostródy z istniejącą siecią drogową w województwie kujawsko-pomorskim, zapewniając ciągłość trasy S5 w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Inwestycja znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r. Przewidywany koszt budowy to około 6,8 mld zł.
Budowa trasy planowo zakończy się w 2033 roku. Dodatkowy węzeł Iława Zachód, jeśli zostanie uwzględniony jako zadanie uzupełniające, może znacząco poprawić dostępność komunikacyjną regionu i ułatwić mieszkańcom korzystanie z nowej infrastruktury.
red.
ilawa@gazetaolsztynska.pl
fot. GDDKiA
ilawa@gazetaolsztynska.pl
fot. GDDKiA
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez