Droga ekspresowa S5 z Ostródy do Grudziądza przez powiat iławski!

2025-03-14 08:38:44(ost. akt: 2025-03-14 08:47:19)

Autor zdjęcia: GDDKiA

W dniu 13 marca 2025 roku odbyło się jedno z kluczowych posiedzeń Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), podczas którego wskazano preferowany wariant budowy drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza. Uczestnicy posiedzenia, w tym przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, samorządowcy z województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, dokonali szczegółowej analizy projektów przedstawionych przez projektantów. Wyniki tej analizy mogą zmienić oblicze regionu na wiele lat, poprawiając nie tylko komfort podróży, ale i dostępność gospodarczą i społeczną.
Zgromadzeni na posiedzeniu ZOPI omawiali dokumentację projektową sporządzoną w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), uwzględniając przy tym aspekty społeczne, techniczne, środowiskowe oraz ekonomiczne. Po dokładnej analizie rozwiązań zaproponowanych przez projektantów, ZOPI wskazało najkorzystniejszy wariant, oznaczony jako W1A. Zakłada on budowę węzłów na odcinku województwa kujawsko-pomorskiego w Sarnowie (A1), Radzyniu Chełmińskim, Świeciu nad Osą, oraz W4 w województwie warmińsko-mazurskim w Mierzynie, Biskupcu, Iławie Południe i Franciszkowie. Wybór tego wariantu oznacza przyspieszenie realizacji planowanej drogi ekspresowej, co jest dobrą wiadomością zarówno dla kierowców, jak i lokalnych społeczności.

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci

Kolejnym krokiem w procesie będzie posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) w maju 2025 roku. W tym etapie dokumentacja projektu zostanie poddana ostatecznej ocenie, a rekomendacje zostaną przekazane do dalszych prac administracyjnych, w tym do uzyskania decyzji środowiskowej. „Rola KOPI jest nieoceniona, ponieważ to właśnie ta komisja zdecyduje o dalszym losie inwestycji, rekomendując wariant do realizacji” – powiedział jeden z uczestników posiedzenia ZOPI. Po zakończeniu tego etapu będzie możliwe złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, a wkrótce potem projekt będzie mógł przejść do kolejnego etapu przygotowań do budowy.

Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza to element Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą wydłużenia do 2033 roku. Planowany odcinek drogi o długości około 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy z istniejącą drogą ekspresową S5 w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Cała inwestycja ma być zakończona do 2033 roku, co niewątpliwie przyniesie korzyści w postaci poprawy komunikacji, bezpieczeństwa i dynamiki rozwoju regionów, przez które będzie przebiegać ta nowoczesna arteria transportowa.

red.
ilawa@gazetaolsztynska.pl

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B