Pętla Mazurska i nowa przeprawa Tyrkło - Buwełno

2022-10-21 07:41:01(ost. akt: 2022-10-21 08:20:00)
V rejs Pętlą Mazurską. Uczestnicy pokonują Głaźną Strugę

V rejs Pętlą Mazurską. Uczestnicy pokonują Głaźną Strugę

Autor zdjęcia: Archiwum GG

Rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie budowy nowego szlaku wodnego – Pętli Mazurskiej, która połączy jeziora Niegocin i Śniardwy alternatywnym szlakiem przez Buwełno i Tyrkło. Proponowane są cztery rozwiązania: przekop, torowa kolej linowa, tunel żeglowny i kanał żeglugowy.
Planowane utworzenie nowej przeprawy w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich w formie pętli umożliwi żeglarzom i wodniakom dopłyniecie do jez. Śniardwy z portu w Giżycku na jez. Niegocin i powrót torem wodnym przez funkcjonujący obecnie szlak żeglowny wiodący przez jez. Tałty, Szymon i Jagodne.
Projektowaniem w ramach tworzonego wstępnego studium wykonalności objęta jest część wschodnia. Planowany odcinek drogi wodnej o długości ok. 30 km., łączący jez. Niegocin z jez. Śniardwy będzie przechodził przez jeziora: Niegocin, Duży Niałk, Mały Niałk, Wojnowo, Buwełno, Tyrkło, Śniardwy oraz połączenie miedzy jeziorami - Głaźna Struga.

Jezioro Tyrkło
Jezioro Tyrkło

- W ramach przygotowania studium rozpatrywane są cztery różne warianty Pętli Mazurskiej. Warianty różnią się tak co do przebiegu, jak i proponowanych rozwiązań technicznych. Celem analiz zawartych w studium jest wybór wariantu najkorzystniejszego z uwzględnieniem uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych. W ramach wyboru najkorzystniejszego rozwiązania uwzględniona zostanie także opinia społeczeństwa – informują Wody Polskie, RZGW w Białymstoku.

Elementem konsultacji społecznych w ramach realizowanego zadania jest ankieta, która zawiera 4 warianty rozwiązania przeprowadzenia Pętli Mazurskiej.


Jezioro Buwełno przy przesmyku lądowym  na styku z jeziorem Tyrkło
Fot. Sławomir Kędzierski

Jezioro Buwełno przy przesmyku lądowym na styku z jeziorem Tyrkło

Wariant 1 – przekop
Proponowane rozwiązanie przewiduje budowę dwóch śluz: śluzy Cierzpięty i śluzy Okartowo
o szerokości 5m, długości użytkowej 42 m i różnicy poziomów 9 m i kanału żeglugowego o szerokości 18 m, głębokości 2 m i długości 1 770 m w klasie drogi wodnej Ib. Przebieg wariantu planowany jest od jeziora Buwełno, w miejscowości Cierzpięty, równolegle do drogi gminnej, w drugiej części odcinka trasa kanału żeglugowego przecina się z drogą gminną, dlatego proponuje się przebudowę drogi wraz z budową mostu.

Wariant 2 – torowa kolej linowa
Ten wariant przewiduje budowę pochylni szynowej dwutorowej o szerokości 20 m i długości 1 640 m. Przebieg trasy zaplanowany jest w linii prostej od miejscowości Cierzpięty, gdzie powstanie slip
zjazdowy wózków transportowych o szerokości 20 m i długości 70 m do jeziora Tyrkło. W tym wariancie należy przebudować drogę gminną i wybudować przejazd ze szlabanami.

Wariant 3 – tunel żeglowny
Rozwiązanie przewiduje budowę tunelu żeglugowego o szerokości 20 m, wysokości całkowitej 6,35 m oraz długości 660 m, następnie śluzy Cierzpięty o szerokości 5 m, długości użytkowej 42 m oraz różnicy poziomów 0,5 m i tunelu żeglugowego Okartowo o szerokości 20 m, wysokości całkowitej 6,35 m oraz długości 890 m w klasie drogi wodnej Ib.

Uczestnicy rejsu na Głąźnej Strudze
Fot. Sławomir Kędzierski
Uczestnicy rejsu na Głąźnej Strudze

Wariant 4 – przekop przewidujący obejście istniejącej i planowanej infrastruktury
Przewidziano tu budowę kanału żeglugowego o szerokości 18 m, głębokości 2 m, długości 3 320 m w klasie drogi wodnej Ib i 6 śluz: śluz Cierzpięty 1, 2 i 3 i śluz Okartowo 3, 2, 1 (o szerokości 5 m, długości użytkowej 42 m i różnicę poziomu wody 7,5 m).

Wszystkie warianty przewidują wykonanie śluzy Miłki o szerokości 5 m, długości użytkowej 42 m i różnicy poziomów 0,5 m. Dodatkowo realizacja przedsięwzięcia we wszystkich wariantach będzie wiązała się z koniecznością budowy nowych mostów w Cierzpiętach i Miłkach oraz przebudową istniejących mostów drogowych i mostu klejowego – poszerzenie i pogłębienie światła obiektów na potrzeby toru wodnego.
Opinie przyjmowane są do 28 października. Wypełnione ankiety należy odesłać
(w formie skanu lub pliku doc/pdf) na adres: monika.klosowicz@anteagroup.pl


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5