20 minut do Ełku, godzina do Olsztyna

2021-12-07 13:56:09(ost. akt: 2021-12-11 08:56:38)

Autor zdjęcia: Renata Szczepanik

Mazurska Strzała Północy już niedługo pomknie z prędkością 160 km/h z Ełku do Olsztyna. Kolej rozpoczyna elektryfikację linii na trasie Ełk – Korsze. To oznacza, że przy giżyckiej plaży pojawi się bezpieczne przejście pod torami – tunel, który połączy miasto z plażą.
W poniedziałek 6 grudnia Polska firma Aldesa podpisała z PKP PLK umowę o wartości ponad 314 mln zł na pierwszy etap przebudowy linii kolejowej Ełk – Korsze. Umowa dotyczy przebudowy fragmentu jednotorowej linii kolejowej o długości około 50 km (Ełk – Giżycko). Inwestorem budowy są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Umowę dotyczącą nadzoru inwestorskiego podpisano 6 grudnia w siedzibie giżyckiego dworca PKP we wtorek, 7 grudnia.

Fot. Renata Szczepanik

— Inwestycja jest niezwykle ważna dla mieszkańców Mazur, a także Warmii — mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA. — W tej chwili podpisaliśmy umowę na realizację odcinka Ełk-Giżycko. W przyszłym roku planujemy modernizację i przebudowę linii kolejowej do Korsz. Zapomniana elektryfikacja od lat osiemdziesiątych, brak połączenia siecią trakcyjną trasa Ełk – Korsze doczekała się inwestycji i będzie w ciągu trzech lat zrealizowana. W końcu nie będziemy musieli zmieniać lokomotywy w Ełku i Korszach i tracić około dwudziestu minut. Wszystkie realizowane przez Polskie Linie Kolejowe inwestycje wskazują na rozwój kolei na Mazurach.

W wersji podstawowej umowa przewiduje 26-miesięczny okres realizacji i obejmie stacje i przystanki: Stare Juchy, Woszczele, Wydminy. Umowa przewiduje możliwość rozszerzenia w ciągu pięciu miesięcy od jej podpisania o dwie opcje. Opcja nr 1 obejmuje zakres robót dotyczący odcinka od stacji Wydminy (bez stacji Wydminy) do stacji Giżycko (ze stacją Giżycko). Opcja nr 2 obejmuje budowę sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem na odcinku od stacji Ełk do stacji Giżycko. Polskie Linie Kolejowe zmodernizują perony, poszerzą ścieżkę rowerową na wiadukcie kolejowym, zbudują przejście podziemne pod torami oraz nowoczesną infrastrukturę. Inwestycja spowoduje utrudnienia, ale przede wszystkim przyniesie ogromne korzyści dla mieszkańców Giżycka, turystów oraz gości.

Fot. Renata Szczepanik


— Jeżeli podczas realizacji inwestycji pojawią się jakiekolwiek utrudnienia dla mieszkańców, to będziemy je wspólnie z koleją rozwiązywać — informuje Wojciech Karol Iwaszkiewicz, burmistrz Giżycka. — Korzyści dla miasta to szybsza, sprawniejsza komunikacja ze światem. To dla nas największy postęp. Powstanie też bezpieczne przejście pod torami — tunel, który połączy miasto z plażą.
Budowa tunelu to jedno z przedsięwzięć, które z pewnością ucieszy wielu mieszkańców Giżycka oraz gości odwiedzających miejską plażę nad jeziorem Niegocin.

Chiński partner strategiczny
Partnerem wykonawczym Aldesa jest China Civil Engineering Construction Corporation, jeden z największych i najważniejszych podmiotów wykonawczych w sektorze kolejnictwa na świecie.

Fot. Renata Szczepanik

— To szczególnie ważny dla Aldesy projekt. Realizujemy strategię, by stać się jednym z liderów rynku kolejowego w Polsce — mówi Javier Lamas, dyrektor zarządzający Aldesa w Polsce. — W pełni wykorzystamy know how naszego partnera — CRCC, największej kolejowej firmy na świecie. Olbrzymie doświadczenie i wiedza naszego partnera są bezcenne dla Polski. Chiny zmieniły się w ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci w kraj pokryty siecią ultranowoczesnych dworców kolejowych i superszybkiej kolei. Marzymy o takim planie dla Polski szczególnie, że Unia Europejska oferuje obecnie olbrzymie środki na przebudowę i modernizację kolei.

Skróci się czas podróży
Modernizacja i elektryfikacja linii z Korsz do Ełku planowana jest od kilku lat. Dzięki elektryfikacji trasy o długości około 94 km czas podróży z Olsztyna do Ełku skróci o około godziny.

— Po modernizacji linii kolejowej pociąg będzie jechał z prędkością 160 km/h — mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA. — Radykalnie skrócimy czas przejazdu. Szybkim pociągiem po około dwudziestu minutach dojedziemy z Giżycka do Ełku. Pociągiem regionalnym podróż potrwa około trzydziestu minut. Podobnie będzie w kierunku Korsz. Około godziny potrwa podróż do Olsztyna. Zdecydowanie szybciej niż komunikacją autobusową.

W ramach całości projektu zmodernizowanych ma zostać siedem stacji: Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny, Korsze oraz siedem przystanków: Woszczele, Siedliska, Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo. Każdy peron zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Pojawi się też nowe oznakowanie i nowa informacja o kursowaniu pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza elektryfikacją planowana jest także kompleksowa wymiana torów i 61 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej, a także przebudowa 78 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Prace obejmą 145 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty kolejowe.

Renata Szczepanik

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Nimfadora Tonks #3083886 8 gru 2021 19:47

    Pociągi nie będą pędzić równo 160 km/h, ale maksymalnie do 160 km/h. Czyli gdzieniegdzie to może być 60 czy 80. Tyle, że politycznie to lepiej brzmi, panie prezes, nieprawdaż? A chiński wykonawca? Cóż, pożyjemy, zobaczymy - już Chińczycy próbowali nam drogę szybkiego ruchu budować i jakby troszkę nie wyszło...

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  2. Grzes #3083820 8 gru 2021 11:16

    O 30 lat za późno

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  3. czesz #3083816 8 gru 2021 11:01

    SAN ESKOBAR po giżycku,a co z Niderlandami,też będą?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. MG #3083708 7 gru 2021 15:02

    Ile to już trwa te mydlenie oczu?. Ostatnio, pół roku temu ogłoszono: https://www.rynek-kolejowy. pl/mobile/torpol-zelektryfikuje-brakujac y-odcinek-polnocnej-magistrali--103359.h tml Termin realizacji Inwestycji wynosi 26 miesięcy od daty rozpoczęcia prac w ramach tzw. zakresu podstawowego oraz po 20 miesięcy od daty rozpoczęcia dla zakresu prac objętych dwoma prawami opcji. Warto przypomnieć, że co zaskakujące, planowana od wielu lat elektryfikacja odcinka linii 38 została zapisana tylko w prawie opcji. W podstawowym zakresie zmodernizowany zostanie odcinek Ełk – Wydminy, powstaną też niektóre nowe elementy srk i teletechniczne od Ełku do Giżycka oraz przygotowane zostaną fundamenty dla słupów trakcyjnych. Rzeczywiście macie powód do radości. Niektóre elementy srk i przygotowane fundamenty dla słupów trakcyjnych. I na dodatek w prawach opcji. Mam nadzieję, że wyborcy przypomną panu Wojciechowi Karolowi Iwaszkiewiczowi, burmistrzowi Giżycka jak wspólnie z koleją rozwiązywał problemy komunikacji. W ramach korzyści dla miasta.

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5