I Giżycki Festiwal Filmowy — festiwal debiutów i etiud

2018-09-27 12:47:22(ost. akt: 2018-09-27 13:17:22)
Giżycki Festiwal Filmowy to nowa inicjatywa na filmowej mapie Polski. Festiwal prezentuje starannie wyselekcjonowane etiudy i łączy je ze spektakularnymi debiutami uznanych reżyserów.
Na miejsce festiwalu nie bez przyczyny wybraliśmy Giżycko. To właśnie tu swój debiutancki, nominowany do Oscara, film „Nóż w wodzie” nakręcił Roman Polański — informują organizatorzy.

Na festiwalu chcemy pokazać siłę debiutu i tego jak wpływa on na późniejszą karierę poszczególnych reżyserów. Co roku będziemy zapraszać do współpracy uznane szkoły filmowe, planujemy również warsztaty, sympozja i prelekcje.
Partnerem pierwszej edycji jest Warszawska Szkoła Filmowa.


W trakcie I edycji Giżyckiego Festiwalu Filmowego, w Giżycku pojawią się uznani filmowcy:
Tomasz Śliwiński - reżyser i operator nominowanego do Oscara filmu „Nasza klątwa”;
Aleksander Pietrzak - reżyser najgłośniejszego debiutu tego roku, filmu „Juliusz”;
oraz legenda polskiego kina, odtwórca jednej z głównych ról w filmie „Nóż w wodzie” Zygmunt Malanowicz.

Festiwal odbędzie się w dniach 5 i 6 października w Giżycku.
Miejsca festiwalowe: kino Nowa Fala.
Hotel partnerski: hotel Tajty.
Kawiarnia festiwalowa: Lokal 25.

Organizator: Outdoor Cinema, Giżyckie Centrum Kultury, Kino Nowa Fala.
Partnerzy: Miasto Giżycko, Warszawska Szkoła Filmowa.
Szczegóły na stronie: http://Kino.Gizycko.pl/

Za stronę merytoryczną festiwalu odpowiadają:

Ajka Tarasow – uznany filmoznawca, współpracownik m.in. Andrzeja Kondratiuka, Barbary Sass czy Marka Nowickiego;

Magdalena Felis – dziennikarka, redaktorka, realizatorka i scenarzystka telewizyjna. Na stałe współpracuje z Gazetą Wyborczą, Urodą Życia czy Wysokimi Obcasami. Autorka wielu obszernych wywiadów ze znakomitościami światowego kina, w tym m.in. David Lynch, Stephen Fears, Aleksander Sokurov, Gustavo Santaolalla czy Andrzej Wajda;

Weronika Wawrzkowicz – dziennikarka radiowa (Radio PiN i Chilli ZET) i telewizyjna (TVP, TVN Style, TVN Warszawa i Canal +), blogerka (rozmawiambolubie.pl), ale przede wszystkim pasjonatka dobrego kina;

Adrian Jagieliński i Paweł Adamski – Outdoor Cinema.

Ramowy program festiwalu:

5 października, piątek
KINO NOWA FALA
15:00 – „Nasza klątwa” (reż. Tomasz Śliwiński)
Pokaz filmu i spotkanie z reżyserem i operatorem Tomaszem Śliwińskim
prowadzenie: Ajka Tarasow
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie lub on line

16:30 – Oficjalne rozpoczęcie festiwalu
prowadzenie: Magdalena Felis
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie lub on line

17:15 – Etiuda „Mocna kawa wcale nie jest taka zła” (reż. Aleksander Pietrzak), film „Juliusz” (reż. Aleksander Pietrzak)
Bilety w cenach: 17 zł normalny, 15 zł ulgowy
Po seansach spotkanie z Aleksandrem Pietrzakiem
prowadzenie: Magdalena Felis

20:45 – Etiuda „Serce na dłoni” (reż. Dorota Kobiela), film „Jeszcze dzień życia” (reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente)
prelekcja: Magdalena Felis
Bilety w cenach: 17 zł normalny, 15 zł ulgowy

23:00 – after party w kawiarni festiwalowej Lokal 25


6 października, sobota
KINO NOWA FALA
14:00 – Najlepsze etiudy z Warszawskiej Szkoły Filmowej
prelekcja: Magdalena Felis
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie lub on line

LOKAL 25
16:00 – „Najlepsze polskie 30’, set I: „Najpiękniejsze fajerwerki ever” (reż. Aleksandra Terpińska), „60 kilo niczego” (reż. Piort Domalewski), „Amerykański sen” (reż. Marek Skrzecz)”
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie kina Nowa Fala lub on line

KINO NOWA FALA
20:30 – Etiuda: „Dwaj ludzie z szafą” (reż. Roman Polański), film „Nóż w wodzie” (reż. Roman Polański)
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie kina Nowa Fala lub on line
Przed seansem spotkaniem z Zygmuntem Malanowiczem
Prowadzenie: Weronika Wawrzkowicz

23:00 – after party w kawiarni festiwalowej Lokal 25

FILMY

Nasza klątwa – nominowana do Oscara etiuda szkolna w reżyserii Tomasza Śliwińskiego.
Opis: Bezdech dotyka niewielki odsetek noworodków, lecz jest poważnym zagrożeniem dla życia. Reżyser i jego żona starają się oswoić chorobę, jaka spotkała ich niedawno narodzonego synka. Wbrew wielu obawom i niepewnościom starają się zapewnić mu normalne, wesołe dzieciństwo i dobrze przygotować do dorosłego życia.

Mocna kawa wcale nie jest taka zła – etiuda szkolna w reżyserii Aleksandra Pietrzaka z Wojciechem Mecwaldowskim, Marianem Dziędzielem i Dorotą Pomykałą w rolach głównych.
Opis: Jacek nie widział swojego syna przez 18 lat. Niespodziewanie syn pojawia się z wizytą u ojca na wsi. Film opowiada historię dwóch mężczyzn, którzy są zbyt uparci, aby się pogodzić i powiedzieć sobie co czują. W uzyskaniu zgody pomaga im żywiołowa kobieta, która od kilku lat żyje z Jackiem, oraz pewien mały chłopiec.

Juliusz – spektakularny debiut reżyserski Aleksandra Pietrzaka, film producentów „Planety singli”.
Opis: Tytułowym bohaterem jest uporządkowany nauczyciel plastyki (Wojciech Mecwaldowski), którego głównym problemem w życiu jest ojciec (Jan Peszek) – nieustająco imprezujący artysta-malarz. Kiedy senior przeżyje drugi zawał serca, a mimo to odmówi zmiany stylu życia, Juliusz będzie musiał znaleźć sposób na to, by wpłynąć na jego zachowanie. Lekarstwem na bolączki bohatera wydawać się będzie przypadkowo poznana, beztroska lekarz weterynarii – Dorota (Anna Smołowik). Okaże się jednak, że prawdziwe problemy dopiero nadchodzą…

Serce na dłoni – etiuda fabularna w reżyserii Doroty Kobieli, która odpowiedzialna jest również za nominowany do Oscara film „Twój Vincent”.
Opis: historia o pragnieniu miłości i potrzebie bycia z bliską osobą. W głównych rolach wystąpili Anna Wendzikowska i Jarosław Gruda.

Jeszcze dzień życia – spektakularny debiut na podstawie reportażu Ryszarda Kapuścińskiego.
Opis: Film Damiana Nenowa i Raula de la Fuente opowiada historię pozostawionego samemu sobie dziennikarza, piszącego reportaż o wojnie domowej w Angoli w przededniu odzyskania niepodległości w 1975 roku. Podczas wyprawy reporter zdaje sobie sprawę, że jest świadkiem wydarzeń, których znaczenie będzie wymagać wyjścia poza rolę obserwatora. By opowiedzieć historię Angoli sam będzie musiał stać się jej częścią. Czy reporter relacjonujący z linii frontu może chwycić za broń lub zataić sensacyjne odkrycie dla dobra wyższej sprawy?

Kapuściński, jeden z najczęściej tłumaczonych polskich pisarzy, był idealistą, przyjacielem przegranych i rewolucji. Jego wrażliwość na los pokrzywdzonych i nieugiętość w dążeniu do opowiedzenia prawdy pchała go w najbardziej niebezpieczne rejony świata. W Angoli spotkał się z okrucieństwem, które nim wstrząsnęło i odmieniło na zawsze.

Produkcja filmu na podstawie książki o tym samym tytule trwała 6 lat. Pomysł narodził się w głowie Raúla de la Fuente, od lat zafascynowanego Kapuścińskim i jego twórczością. Podobnie do głównego bohatera filmu, de la Fuente przemierzył świat wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu porywających historii. Parał się pisaniem scenariuszy i reżyserią filmów dokumentalnych, reklam, filmów krótkometrażowych i programów telewizyjnych. Drugi reżyser, Damian Nenow, dał się poznać publiczności przede wszystkim jako twórca głośnego „Miasta ruin” – animowanego dokumentu pokazującego Warszawę wiosną 1945 roku. W „Jeszcze dniu życia” odpowiadał za reżyserię animacji 3D, w tym najbardziej oryginalne sceny – surrealistyczne wizje, świat widziany przez pryzmat emocji Kapuścińskiego.

Najlepsze etiudy z Warszawskiej Szkoły Filmowej – selekcja szkolnych etiud wybranych przez dziennikarkę Magdalenę Felis.

Najlepsze polskie 30’, set I: „Najpiękniejsze fajerwerki ever” (reż. Aleksandra Terpińska), „60 kilo niczego” (reż. Piort Domalewski), „Amerykański sen” (reż. Marek Skrzecz)”
Opis: Najlepsze polskie filmy krótkometrażowe, pokazywane i nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych, po raz pierwszy w repertuarach kin!
Przed nami trzy świetne trzydziestki: objawienie festiwalu Cannes, młoda i piekielnie utalentowana Aleksandra Terpińska i jej Najpiękniejsze fajerwerki ever, rewelacyjny Grzegorz Damięcki w 60 kilo niczego Piotra Domalewskiego, reżysera najlepszego polskiego filmu 2017 roku, Cichej nocy oraz Amerykański sen, który pokochali widzowie Warszawskiego Festiwalu Filmowego, wyróżniając go Nagrodą Publiczności.
Zapraszamy na wyjątkową podróż z najlepszymi polskimi filmami krótkometrażowymi. Nie zabraknie emocji, śmiechu i powodów do wzruszeń. I z pewnością każdy odnajdzie coś dla siebie!


Dwaj ludzie z szafą
Opis: Sztandarowa etiuda szkolna Romana Polańskiego ukazująca lęk przed odmiennością i obronną reakcję na nią. Groteskowość dwóch mężczyzn niosących szafę, naiwnych i bezradnych, osadzona jest w prozaicznym kontekście miejskiego folkloru. Czasem bywa on na tyle interesujący, że oko kamery porzuca dwóch niefortunnych bohaterów, oddając się podglądaniu eleganta szykującego się do efektownego entre do hotelu czy pijaka daremnie stawiającego czoła schodom. Jednocześnie, scenom zabawnym partnerują ponure, jak ta ukazująca brutalne morderstwo nad strumieniem.
Napotykani ludzie traktują mężczyzn z szafą z ciekawością, ale też zniecierpliwieniem i agresją, czego powodem jest głównie nieporęczny bagaż. Obaj bohaterowie wydają się zupełnie nieprzystosowani i wyalienowani, nie potrafiący odnaleźć się w kontekście obcej im rzeczywistości.

Nóż w wodzie
Opis: Nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Film Obcojęzyczny w 1963 roku.
Uhonorowany nagrodą FIPRESCI podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji.
Laureat nagrody za najlepszy scenariusz w historii polskiego kina.
Pełnometrażowy debiut filmowy Romana Polańskiego, pierwszy polski film, który dostał nominację do Oscara i zapoczątkował międzynarodową karierę reżysera.
Wspaniałe role wszystkich trojga bohaterów, Leona Niemczyka, Jolanty Umeckiej i Zygmunta Malanowicza.
Przejmująca, tajemnicza muzyka legendy kina - Krzysztofa Komedy.

Dziennikarz Andrzej i jego atrakcyjna żona Krystyna wyjeżdżają na jednodniowy rejs jachtem.
Po drodze nad jezioro zabierają młodego autostopowicza. Chłopak zostaje zaproszony na jacht. Na wodzie dochodzi do rywalizacji między mężczyznami w zakresie siły, intelektu i poglądów życiowych. Andrzej preferujący dostatnie, łatwe mieszczańskie życie - konfrontuje się z młodym idealistą i buntownikiem.
Źródło sukcesu filmu za granicą tkwi w atrakcyjności tematu, uniwersalnej treści i mistrzowskiej reżyserii dramatu rozegranego między trzema postaciami skazanymi na siebie na ciasnym pokładzie jachtu w posezonowym pejzażu mazurskich jezior. Zaskakuje dojrzałością tematu, umiejętnością inscenizacji, zdradza cechy późniejszej twórczości reżysera. Film stał się przepustką do międzynarodowej kariery Romana Polańskiego.

Materiały prasowe

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5