Z Giżycka do Warszawy w niecałe dwie godziny? To będzie możliwe

2024-09-07 11:28:14(ost. akt: 2024-09-07 13:07:08)

Autor zdjęcia: Katarzyna Tomaszewicz

Trwa duża inwestycja polegająca na elektryfikacji linii kolejowej Ełk - Korsze, a przed Mazurami pojawia się kolejna szansa. Minister Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, zatwierdził jeden z wariantów budowy linii kolejowej przez Łomżę i Ostrołękę do Giżycka. Kiedy linia powstanie, z Giżycka do Warszawy dojedziemy w godzinę i 45 minut, a pociągi pomkną z prędkością 250 km/h.
Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Charakteryzuje go m.in. powstanie dwunastu nowych punktów obsługi podróżnych oraz wykorzystanie istniejącej linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Śniadowo – Łomża. 

Na tej linii prędkość projektowa wynosi do 250 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla ruchu towarowego. Oznacza to możliwość skrócenia czasów przejazdu - po zakończeniu prac PKP PLK na linii z Warszawy/Tłuszcza do Ostrołęki trasę Warszawa – Giżycko pokonamy w 1:45 godz. 

- Właśnie jest realizowana duża inwestycja polegająca na elektryfikacji linii kolejowej Ełk - Korsze, ale przez Mazurami, przed Giżyckiem jest dużo większa inwestycja. Minister Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, zatwierdził jeden z wariantów budowy linii kolejowej przez Łomżę i Ostrołękę do Giżycka - mówił poseł Maciej Wróbel podczas krótkiej konferencji zwołanej w Giżycku 7 września nieopodal dworca PKP. - Zabiegaliśmy o to, aby ta inwestycja została zrealizowana, cieszymy się, że rząd przychylił się do tych próśb.

- To bardzo dobra wiadomość dla Mazur, dlatego, że skróci się czas przejazdu do Warszawy, ale także do CPK. Wybrany wariant jest najbardziej optymalny, dlatego, że omija w największym stopniu nieruchomości zabudowane, a także obszary cenne przyrodniczo - dodała senator Jolanta Piotrowska. - Wariant był wybrany po wielomiesięcznych pracach, konsultacjach ekonomiczno-środowiskowych. Wykorzystuje istniejące połączenie Ostrołęka - Łomża, natomiast od Pisza będzie to nowe połączenie przez Orzysz w kierunku Giżycka przy wykorzystaniu istniejących starych nasypów kolejowych. Nie trzeba tłumaczyć jak ważne jest to z punktu widzenia turystycznego, a także gospodarczego, bo oprócz pociągów osobowych będą tu również kursować składy towarowe.

- To dla Mazur i Giżycka bardzo ważna inwestycja. Będzie można dostać się równie łatwo do stolicy województwa i stolicy kraju. Polska wschodnia nie będzie wykluczona komunikacyjnie, na tym szczególnie nam zależało - podkreślał poseł Maciej Wróbel.

Którędy pojedziemy?
Przebieg wybranego wariantu zaczyna się na stacji Ostrołęka. Nowy fragment linii nr 29 początkowo biegnie po śladzie istniejącej linii kolejowej nr 36 w kierunku wschodnim, a następnie za stacją Śniadowo kieruje się na północ, omija miejscowość Konarzyce od wschodu, by dalej przejść przez istniejącą stację Łomża - czytamy w komunikacie na stronie cpk.pl. 

Następnie nowa linia kolejowa przechodzi przez centrum Łomży wykorzystując zachowany do dziś wolny pas terenu pod budowę linii kolejowej i dalej mostem długości 1 km linia prowadzi nad doliną Narwi, by przejść między miejscowościami Piątnica i Czarnocin. Następnie nowa trasa mija od strony wschodniej miejscowość Pęza, od strony zachodniej Mały Płock i Kolno, dalej kieruje się na północ omijając Czerwone, Jeże, Turowo Duże i Borki od strony wschodniej. Następnie w rejonie miejscowości Babrosty łączy się z linią kolejową nr 219 i przechodzi przez istniejącą stację Pisz. 

Po wyjściu ze stacji Pisz linia biegnie na północ w śladzie dawnej linii kolejowej Pisz – Orzysz i przechodzi przez istniejącą stację Orzysz, gdzie łączy się z linią kolejową nr 223. Dalej nowa linia omija od strony wschodniej Pianki, jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki. Następnie od okolic miejscowości Bystry biegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 38, by zakończyć bieg włączeniem w istniejącą stację Giżycko. 

Obawy samorządowców
Samorządowcy z województw warmińsko-mazurskiego, podlaskiego i mazowieckiego mieli obawy co do realizacji tej inwestycji, bo pojawiały się rządowe zapowiedzi rezygnacji z budowy tej linii kolejowej. Ich petycja w tej sprawie została 29 lipca br. przesłana do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz do ministra obrony narodowej, ministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Giżycku władze samorządowe włączyły się w akcję Stowarzyszenia "Tak dla CPK" zbierania podpisów pod projektem ustawy, która zobliguje rząd RP do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Modernizacja i budowa linii kolejowej na trasie Warszawa - Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko jest bardzo istotna. To dla mieszkańców tej części Polski upragniony koniec udręk związany z komunikacyjnym wykluczeniem, wynikający z wieloletnich zaniedbań w tym zakresie. Daje nadzieję na przyspieszanie rozwoju gospodarczego regionu, hamowanego obecnie przez brak dostatecznych połączeń kolejowych i drogowych. Pozwoli także na pełne wykorzystanie potencjału turystycznego.
KT

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5