E-bus zajechał do Gietrzwałdu
2020-03-17 10:23:05(ost. akt: 2020-03-17 10:24:10)
Artykuł
sponsorowany
Gmina Gietrzwałd/// Na pierwszy rzut oka autobus nie różni się od innych, jeżdżących po ulicach. Ma jednak inne serce, które go napędza, bo jeździ na prąd. W gminie Gietrzwałd testowano nowoczesny autobus, który nie zatruwa środowiska.
Zamiast oleju napędowego, autobus pobiera czysty prąd. Nie trzeba więc jechać na stację benzynową, bo wystarczy go podłączyć do trójfazowej instalacji. Ładowanie baterii do „pełna” trwa trzy godziny czyli taki dłuższy postój. „Zatankowany” może przejechać nawet 180 kilometrów. Przez kilka dni w gminie Gietrzwałd testowano autobus elektryczny. Jeździli nim m.in. uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Biesalu. W poniedziałek zorganizowano specjalny pokaz dla wójtów i urzędników z ościennych gmin.
- Autobus jest cichutki, więc do prędkości 20 km/h, aby przechodnie go w ogóle zauważali, włączają się głośniki - mówi kierowca autobusu. - Co ciekawe, baterie autobusu, które zostały zamontowane pod podwoziem, ładują się również w momencie zdjęcia nogi z gazu, podczas hamowania silnikiem.
- Ideą naszego projektu było to, aby skonstruować autobus uniwersalny, który mógłby być użytkowany zarówno w mniejszych miejscowościach, jak i gminach - mówi Marek Marczak, który w firmie Rafako odpowiedzialny jest zarówno za marketing jak i sprzedaż. - Trafiliśmy w niszę, która do tej pory nie była jeszcze zagospodarowana, stąd jest duże zainteresowanie autobusem, zarówno w Polsce, jak i poza granicami. W ubiegłym roku braliśmy udział w największych targach branży autobusowej Busworld Europe w Brukseli. Nasze stoisko odwiedziło kilka tysięcy osób.
Czy na drogach gminy Gietrzwałd elektryczny autobus zagości na stałe? Okazuje się, że są na to wielkie szanse.
- Podpisaliśmy w tej sprawie list intencyjny - mówi Andrzej Wasilewski, skarbnik Urzędu Gminy w Gietrzwałdzie. - Już od jakiegoś czasu szukamy pomysłu na transport publiczny w naszej gminie. Myślimy o tym, aby założyć firmę przewozową, która mogłaby wozić naszych mieszkańców. Szacujemy, że jest nam potrzebnych od trzech do pięciu autobusów. Dobrze byłoby, jeżeli udałoby się nam uzgodnić współpracę na poziomie powiatu. Do projektu mogłyby włączyć się również ościenne gminy: Ostróda, Olsztynek czy Łukta.
Zaletą elektrycznego autobusu są niskie koszty eksploatacji. Jeden przejechany kilometr to niej niż cztery złote.
- W ten sposób chcemy iść z duchem czasu - mówi Jan Kasprowicz, wójt gminy Gietrzwałd. - Przyszłością jest komunikacja bezemisyjna. Potrzebujemy nowoczesnego środka transportu, bo ostatni autobus został pozyskany przez gminę dwadzieścia lat temu. Jeżeli zakupimy nowe e-busy, będą one służyłby zarówno uczniom, jak i mieszkańcom.
Testowany e-bus to elektryczny autobus od podstaw zaprojektowany w Polsce i montowany w Solcu Kujawskim. Jego zaletami jest prosta konstrukcja i niewielkie rozmiary (8,5 m długości; 2,5 m szerokości; 3,2 m wysokości) ułatwiające przejazd w miejscach newralgicznych, m.in. pod starymi wiaduktami czy w ciasnych zakrętach. Może być przystosowany do transportu podmiejskiego, do obsługiwania linii gminnych lub jako autobus szkolny. Znajduje się w nim 65 miejsc, w tym 23 siedzące plus dwa składane.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez