Ile będzie nas kosztował remont Sikorskiego?

2023-07-19 15:10:05(ost. akt: 2023-07-19 15:16:38)

Autor zdjęcia: Zdjęcie Czytelnika

Otwarto oferty złożone w przetargu na przebudowę ulicy Sikorskiego na odcinku od ul. Wojska Polskiego do torów PKP.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Gdzie mamy najcieplejszą wodę?

Gdzie mamy najcieplejszą wodę?


PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Jak Wam podoba się stara-nowa hala?

Jak Wam podoba się stara-nowa hala?



Jednym z ełckich skrzyżowań, na których najczęściej dochodzi do kolizji i wypadków jest z pewnością to łączące ulicę Gdańska i Sikorskiego. Obecnie jest ono również jednym z najbardziej zakorkowanych ze względu na objazd wymuszony remontem wiaduktu w ciągu ulic Suwalskiej i Dąbrowskiego.

O pomysłach i planach na przebudowę właśnie tego skrzyżowania - Gdańskiej i Sikorskiego, jak również skrzyżowania Sikorskiego i Piłsudskiego mówiło się już od dawna. Przypomnijmy, że ulica Sikorskiego to obecnie jedyna główna droga łącząca osiedle Konieczki z centrum miasta.

Ulica Sikorskiego jest ulicą o dużym natężeniu ruchu. Rozwiązania infrastrukturalne, które były wystraczające wiele lat temu, obecnie wymagają modernizacji i dostosowania do zmieniających się warunków. Sama ulica, jak i skrzyżowania z nią są w godzinach szczytu zakorkowane, przejścia dla pieszych wymagają korekty, a brak ciągu rowerowego na ulicy o tak dużym natężeniu pojazdów wpływa na poziom bezpieczeństwa rowerzystów — argumentowali miejscy urzędnicy. — Ważne jest wprowadzenie rozwiązań usprawniających ruch i zwiększających przepustowość (zastosowanie rond, lewoskrętów), poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów (ścieżka rowerowa, azyle bezpieczeństwa dla pieszych) oraz bezpieczeństwo kierowców (ronda uspokajające ruch).

W ubiegłym roku miasto pozyskało 26,6 mln zł z Polskiego ładu na realizacje tej inwestycji, a w marcu ełcki ratusz ogłosił przetarg na przybudowę odcinka ul. Sikorskiego od przejścia dla pieszych przed skrętem w ul. Warszawską (od strony skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego) do przejazdu linii kolejowej nr 38 relacji Ełk- Korsze, o łącznej długości około 0,9 km.

Zamówienie obejmuje wykonanie: ulicy o szerokości 7 m (tak jak dotychczas), w obrębie skrzyżowań zostanie zwiększona, chodników o szer. od 1,5 m do 2,5 m, drogi rowerowej lub ciągu pieszorowerowy. W ramach zamówienia mają zostać wybudowane dwa ronda: w miejscu skrzyżowań z ulicami: Warszawską i Piłsudskiego, czterowlotowe w kształcie „ósemki”, oraz na skrzyżowaniu z ul. Gdańską, trójwlotowe z przejezdną wyspą centralną. Skrzyżowania z ulicami Wileńską i Toruńską jako trójwlotowe skanalizowane — czytamy w dokumentacji przetargowej.

Warto dodać, że rondo u zbiegu ulic Sikorskiego, Warszawskiej i Piłsudskiego będzie pierwszym tego typu skrzyżowaniem w mieście. I jak argumentują urzędnicy, zdecydowanie lepiej usprawni ono komunikacje w tym rejonie niż inne z rozważanych rozwiązań, mianowicie sygnalizacja świetlna.

Na dwóch kolejnych skrzyżowaniach: Sikorskiego – Toruńska i Sikorskiego – Wileńska powstanie dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo.

Ponadto przebudowane zostaną chodniki, które jednocześnie będą poszerzone. Powstanie także ścieżka rowerowa lub ciąg pieszo-rowerowy. Na przejściach dla pieszych w obrębie dwóch rond zostaną zagospodarowane azyle bezpieczeństwa. W ramach prac przebudowane będą także zatoki autobusowe, zjazdy, miejsca postojowe, oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny. Całość uzupełniona zostanie nasadzeniami zieleni.

Zakończenie inwestycji planowane jest dopiero w drugiej połowie 2025 roku. Skąd tak odległy termin? Wszystko z powodu prac przy Rail Baltice i związanej z tym budowy nowego wiaduktu pod torami w ciągu ulic Suwalskiej i Dąbrowskiego. Kiedy wiadukt ten zostanie oddany do użytku, dopiero wówczas będzie możliwe rozpoczęcie prac na ulicy Sikorskiego.

Ile będzie nas kosztował remont Sikorskiego?

Otwarto oferty złożone w przetargu na przebudowę ulicy Sikorskiego na odcinku od ul. Wojska Polskiego do torów PKP.

Kwota przeznaczona przez miasto na realizację zamówienia to: 27 569 795,90 PLN brutto.

Na przetarg wpłynęły cztery oferty:
1) UNIBEP, cena: 33 380 090,85 PLN, gwarancja: 60 miesięcy.
2) Budimex, cena: 29 786 438,91 PLN, gwarancja: 60 miesięcy.
3) STRABAG, cena: 26 149 180,79 PLN, gwarancja: 60 miesięcy.
4) Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Ełku, cena: 31 622 570,25 PLN, gwarancja: 60 miesięcy.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5