Autyzm to nie choroba

2023-03-28 14:55:37(ost. akt: 2023-04-01 13:12:59)

Autor zdjęcia: Archiwum NP "Zaczarowany Ogród"

W niedzielę Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. A już w sobotę o godz. 15 marsz pod hasłem „Ełk dla Autyzmu”.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu przypada corocznie 2 kwietnia - został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Inicjatywa ma na celu szerzenie wiedzy i akceptacji wśród społeczeństwa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu. Symbolem akcji jest kolor niebieski.

W tym roku, z inicjatywy prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza, Środowiskowego Domu Samopomocy w Ełku oraz ełckich mam dzieci ze spektrum autyzmu 1 kwietnia o godz. 15.00 promenadą Ełku (z placu przy Dos Patos – do parku Kopernika) przejdzie marsz pod hasłem „Ełk dla Autyzmu”. Wezmą w nim udział mieszkańcy miasta, którzy jednoczą się z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

Symbolem wsparcia będzie posiadanie akcentu koloru niebieskiego, np. koszulki, kurtki, balony.

Na temat edukacji dzieci z autyzmem i o zbliżającym się Światowym Dniu Świadomości Autyzmu rozmawiamy z Michaliną Janczak- Kukowska, dyrektor Pierwszego Niepublicznego Przedszkola Terapeutycznego „Zaczarowany Ogród”.


Zaczarowany Ogród to przedszkole terapeutyczne. Jak duże jest zapotrzebowanie na prowadzenie takiej placówki w Ełku?

Przedszkole powstało w odpowiedzi na prośby i sugestie rodziców. Od niespełna dekady prowadzę LogoAudio Prywatne Poradnie Specjalistyczne, oferujemy terapie logopedyczną, pedagogiczną, integracji sensorycznej, treningi słuchowe metodami Tomatisa, Neuroflow, Johansena. To ewenement na skalę kraju, żeby mieć wszystkie w ofercie. Rodzice zasiali w nas pomysł, aby stworzyć placówkę, w której wachlarz terapii będzie tak szeroki, by wszystko było w jednym miejscu. Naszymi wychowankami w większości są dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju – autyzmem, zespołem Aspergera, ale nie tylko, uczęszczają też dzieci z zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną, afazją, niedosłuchem, co ciekawe również dzieci bez orzeczeń, a z nieharmonijnym rozwojem, np. opóźnionym rozwojem mowy. Zaczarowany Ogród to kameralne miejsce, w którym naprawdę możemy mówić o indywidualnym podejściu. Grupy są często 4-7-osobowe, więc przy kilkunastoosobowej kadrze jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwo, opiekę, edukację i przede wszystkim terapie - również dzięki "Neuronkowi" Pierwszej Niepublicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Kontaktują się z nami rodzice także z okolicznych miejscowości. Dajemy podopiecznym szansę na rozwój we wszystkich obszarach.

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jak będzie obchodzony w „Zaczarowanym Ogrodzie”?

To dla nas szczególne święto. Większość wychowanków ma zaburzenia ze spektrum autyzmu. W ramach własnej działalności diagnozujemy całościowe zaburzenia rozwoju – korzystamy z protokołu ADOS-2, znanego na świecie jako „złoty standard”. W tym roku planujemy dzielić się naszym doświadczeniem szerząc je w mediach społecznościowych. Będziemy obalać mity i popularyzować fakty i wiedzę! Wyszliśmy z inicjatywą projektu muzycznego, zapraszając do udziału ełckie przedszkola. Do naszych działań dołączyli prezydent Miasta Ełku Tomasz Andrukiewicz oraz starosta Powiatu Ełckiego Marek Chojnowski. Będziemy pikietować i rozdawać „motyle”. Nasze inicjatywy mają na celu promowanie świadomości o zaburzeniu - bo autyzm to nie choroba - oraz o komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W poprzednich latach działania obejmowały naszą przedszkolną społeczność, a w tym roku ruszamy „w miasto”. Będzie głośno!

Jak dzieci z autyzmem odnajdują się w otaczającej nas rzeczywistości, w „Zaczarowanym Ogrodzie”?

Chciałybyśmy, aby „nasze” dzieci były akceptowane przez społeczeństwo, tak jak ma to miejsce w naszym przedszkolu. Wychowankowie przede wszystkim nie mają „łatki”, np. niegrzecznego dziecka. Gdy występują trudności, zawsze staramy się znaleźć przyczynę, z czego to „trudne” zachowanie wynika. Tutaj można byłoby się zastanowić dla kogo jest ono „trudne”. Dziecko może jeszcze nie umie inaczej wyrazić swoich emocji, społecznie nie jest akceptowane epatowanie złością, a przecież tyle się mówi, że nie ma „złych” emocji. Nie oceniaj. Tak samo społecznie nie jest akceptowane mówienie na „Ty” do osoby starszej, unikając przy tym kontaktu wzrokowego – szczególnie zabawne są formy „wiesz, Pani?” – ale i z tym sobie radzimy, od czego jest TUS – trening umiejętności społecznych? Olbrzymią rolę odgrywa współpraca z rodzicami, opiekunami, aby umiejętności nabyte w przedszkolu, utrwalać i doskonalić poza jego murami. Sami też staramy się jak najczęściej odwiedzać okoliczne sklepy, zapraszamy przedstawicieli różnych zawodów. Coraz więcej marketów organizuje „godziny ciszy” – kiedy muzyka i światło nie są tak głośne i jasne. Każdy z nas jest inny i to jest piękne.

Jak przebiega edukacja dzieci z autyzmem?

W przedszkolu realizujemy postawę programową, jest „zerówka”, angielski – klasycznie, ale podążając za potrzebami wprowadzamy innowacje – mindfulness – trening uważności, hortiterapię – terapię ogrodniczą, dogoterapię z labradorem Brownie, sensoplastykę, eksperymenty. To, co nas wyróżnia, to fakt, że mamy przestrzeń, specjalistów, którzy potrafią zdiagnozować i niwelować trudności, dobierając metody i techniki dostosowane do potrzeb dziecka. Począwszy od nauki samoobsługi, na nauce czytania i pisania kończąc. Ze względu na bogatą ofertę zajęć i terapii zdarzają się nawet telefony z innych placówek, aby przenieść dziecko do „Zaczarowanego Ogrodu”.

Dziękuję za rozmowę.

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B