Powstaje nowa stacja Ełk Towarowy

2022-08-03 09:27:16(ost. akt: 2022-08-03 10:57:39)

Autor zdjęcia: PKP PLK

Inwestycja w Ełku w ramach budowy linii Rail Baltica realizowana jest za kwotę prawie 587 mln zł netto. Prace prowadzone są również na innych odcinkach, dzięki czemu podróżowanie koleją do stolicy będzie szybsze i wygodniejsze. Podobnie jak w przypadku ekspresówki Via Baltica.
Dla wielu ełczan, zwłaszcza kierowców, budowa linii Rail Baltica kojarzy się przede wszystkim z utrudnieniami. Mają one związek z budową tunelu pod torami w okolicach ulic Towarowej czy Kolejowej czy przebudową tunelu w ciągu ulicy Dąbrowskiego. Ale przecież Rail Baltica to inwestycja nastawiona na modernizację infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Wpłynie to zarówno na szybkość i jakość połączeń pasażerskich jak i towarowych.

Trwa modernizacja stacji Ełk Towarowy. Dla tych, którzy nie widzą dokładnie, gdzie się znajduje podpowiadamy, że chodzi o torowisko wzdłuż ulicy Norwida, od zamkniętego przejazdu w ciągu ulicy Towarowej, do wiaduktu nad torami w ciągu ulicy Przemysłowej.


— W ramach modernizacji polskiego odcinka międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, przebudowywana jest stacja towarowa w Ełku. Inwestycja zapewni szybsze i sprawniejsze przewozy większej ilości towarów. Przebudowa stacji zakłada m.in.: wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Wybudowany zostanie także nowy plac rozładunkowo- załadunkowy — wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP PLK.

Dzięki przebudowie stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.


Cały czas trwają też prace przy budowie nowych peronów. W maju na stacji Ełk Osobowy oraz przystanku kolejowym Ełk Szyba Wschód rozpoczęła się przebudowa pierwszych peronów. Na stacji przebudowane zostaną trzy perony, a na przystanku dwa. Wszystkie dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Inwestycja w naszym mieście realizowana jest za kwotę prawie 587 mln zł netto. Oprócz prac w Ełku prowadzonych jest szereg innych prac, dzięki którym podróżowanie koleją do stolicy kraju będzie szybsze i wygodniejsze. Podobnie jak w przypadku ekspresówki Via Baltica.

— Budowa oraz przebudowa wiaduktów kolejowych i drogowych to jeden z kluczowych elementów modernizacji międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica w Polsce. Jeden z nich przebudowywany jest w Czyżewie nad drogą krajową nr 63. Obiekt posiada już jeden nowy tor, wkrótce ułożony zostanie drugi — wyjaśniają specjaliści z PKP PLK.

W Uhowie nad Narwią, na modernizowanej trasie Czyżew-Białystok, postępują prace przy budowie pierwszego z dwóch mostów kolejowych. Gotowe jest pierwsze przęsło przeprawy. Specjalistyczne ekipy kontynuują montaż pozostałej części konstrukcji, która wraz z postępem prac będzie nasuwana w kierunku drugiego brzegu. Dotychczas na miejscu wykorzystano już około 1 000 ton stali. Jeden gotowy most będzie ważył 1 400 ton. Równolegle trwają roboty przy budowie nowej podpory pośrodku obiektu oraz przyczółków na brzegach. Na czas prac pozostawiono podpory starego mostu, które są wykorzystywane przy nasuwaniu konstrukcji. Na miejscu pracuje prawie 50 osób.

Nowa przeprawa na Narwi będzie miała konstrukcję kratownicową, złożoną z dwóch stalowych mostów (po jednym na każdy tor) osadzonych na wspólnych przyczółkach i żelbetowej podporze. Powstający prawie dwustumetrowy obiekt umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h.
Po etapie nasuwania, gotowa konstrukcja pierwszego mostu zostanie przesunięta w bok, tak aby zrobić miejsce pod budowę następnego. W ten sposób możliwe będzie wykonanie obu mostów na tym samym placu budowy. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r. Ruch pociągów na linii Warszawa – Białystok odbywa się po jednym ze starych mostów.

Poza przeprawą w Uhowie, w ramach modernizacji odcinka Czyżew – Białystok PLK przebudują łącznie 10 mostów kolejowych. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r.

PKP PLK, tom

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B