Prace projektowe wciąż trwają, a my tracimy pieniądze

2021-10-19 08:50:39(ost. akt: 2021-10-19 09:00:47)
Wizualizacja drogi S16 przez Mazury

Wizualizacja drogi S16 przez Mazury

Autor zdjęcia: GDDKiA

Zgodnie z opracowaną analizą ekonomiczną dla budowy S16 przesunięcie realizacji inwestycji o 5 lat — z 2025 roku na 2030 — przyniesie straty społeczeństwu w wysokości 1,7 mld zł.
Cały czas trwają prace nad koncepcją S16 na odcinku Mrągowo-Ełk.

Obecnie prace są na etapie procedowania decyzji środowiskowej. W grudniu ubiegłego roku złożyliśmy do RDOŚ wniosek o wydanie tej decyzji, w którym wskazaliśmy do realizacji wariant B przebiegający na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk — wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik GDDKiA w Olsztynie.

RDOŚ od tego czasu przeprowadził konsultacje społeczne oraz występował o dodatkowe wyjaśnienia i uzupełnienia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Wezwania RDOŚ dotyczyły głównie uszczegółowienia zawartych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko informacji oraz doszczegółowienia oceny i analizy skali oddziaływania planowanej drogi na środowisko przyrodnicze.

Ostatnie wezwanie dotyczyło uzupełnienia i wyjaśnienia treści dokumentacji w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przez hałasem.

Wystąpiliśmy więc do urzędów gmin z kolejną prośbą o klasyfikację akustyczną obszarów podlegających ochronie przed hałasem dla terenów sąsiadujących z analizowanymi wariantami przedsięwzięcia. Z tego powodu nie mogliśmy zweryfikować obliczeń akustycznych i przedstawić wyników uaktualnionej analizy akustycznej w raporcie. W związku z tym wystąpiliśmy o wydłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi — wyjaśnia rzecznik.

Od 2007 roku na prace projektowe dla odcinka S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk wydaliśmy kwotę ponad 5,2 mln zł. Kwota ta obejmuje dokumentacje projektowe, analizy środowiskowe, inwentaryzacje przyrodnicze, badania geologiczne związane z przygotowaniem tego odcinka do realizacji.

Zgodnie z opracowaną analizą ekonomiczną dla budowy S16 przesunięcie realizacji inwestycji o 5 lat z 2025 r. na 2030 r. przyniesie straty społeczeństwu w wysokości 1,7 mld zł. Stanowi to średnio ok. 340 mln zł rocznie. Straty rozumiane są tu jako utracony zysk, który osiągnęlibyśmy po wybudowaniu S16 skróceniem czasu przejazdu kierowców, zmniejszeniem emisji spalin, zmniejszeniem liczby wypadków — wylicza Karol Głębocki.

HISTORIA S16
Przygotowania do budowy S16 na odcinku Mrągowo – Ełk trwają od 2007 roku. W 2008 roku GDDKiA przeanalizowała 16 wariantów. Silny nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy, spowodował, że w 2009 roku podjęto decyzję o zwiększeniu zakresu analiz o warianty zgłaszane przez lokalną społeczność i samorządy podczas spotkań informacyjnych, w tym m.in. wariant przebiegający w okolicach Rynu. W rezultacie analizie poddano 41 wariantów na trasie od Sorkwit do Ełku i zbadano obszar o powierzchni około 1 600 km2, o długości około 80 km i szerokości około 20 km. Efektem tych prac było wskazanie przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) jednego wariantu realizacyjnego.

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. greg #3078286 20 paź 2021 09:22

    Prędzej ropa się wyczerpie niż wybudują całą, nową 16.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5