Rail Baltica wjedzie do Ełku. Umowa podpisana
2021-08-26 15:26:55(ost. akt: 2021-08-27 09:44:38)
Ełk zyska nowe kolejowe oblicze, a wszystko to w ramach realizacji Rail Baltiki, a dokładnie na odcinku Białystok - Ełk. Dzisiaj na ełckim dworcu podpisano umowę na opracowanie projektów i wykonanie robót budowlanych. Pojawili się przedstawiciele rządu, kolei oraz samorządowcy.
Dziś (czwartek 26 sierpnia) po godz. 13:00 na ełckim dworcu kolejowym zorganizowano konferencję prasową dotyczącą modernizacji kolejowej naszego miasta, która będzie efektem rozbudowy trasy kolejowej Rail Baltica. Dokładnie chodzi o opracowanie projektów badawczych i wykonanie robót budowlanych dla fazy I projektu pn. „Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) – etap I odcinek Białystok – Ełk”.
W wydarzeniu uczestniczyli goście: Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Prezesa PKP Ireneusza Merchela, Posła na Sejm RP Wojciecha Kossakowskiego, Prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza, Jerzego Szmita – byłego wiceministra infrastruktury oraz przedstawiciela firmy Budimex, która będzie realizowała inwestycję.
— Dzisiaj tutaj w Ełku możemy powiedzieć: przyszedł czas na inwestycje w Polsce Wschodniej. To co jeszcze do niedawna było niemożliwe, jest realizowane. Rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Nie wierzono w to, że powstanie Via Baltica – droga ekspresowa przebiegająca w okolicach Ełku. Nie wierzono w to, że będziemy budowali Rail Baltikę. Ełk staje się kolejnym ważnym węzłem komunikacyjnym, ważnym dla naszego regionu, ważnym dla naszego kraju — mówił na początku konferencji minister Adamczyk, który nie ukrywał zadowolenia z faktu, że za chwilę dojdzie do podpisania umowy.

Przedstawiciel rządu nie omieszkał również podziękować obecnym na uroczystości swoim rządowym i partyjnym współpracownikom, oraz Prezesowi Merchelowi. Zwrócił się również do Prezydenta Andrukiewicza.
— Mam nadzieję, że w dobrej współpracy uda nam się zrealizować te inwestycje. My mamy tutaj w pakiecie wiadukty kolejowe, rozwiązania drogowe, komunikacyjne. Jeżeli tylko samorząd miasta zechce je potem przejąć w administrację, zostaną zrealizowane — obiecał włodarzowi naszego miasta Andrzej Adamczyk.
Rail Baltica to linia kolejowa prowadząca przez państwa nadbałtyckie (Estonia, Łotwa, Litwa, Polska i na zachód Europy) licząca sobie ponad 800 km, z czego niemal 400 jest na terenie Polski. Do tej pory zmodernizowano na terenie naszego kraju w ramach Rail Baliki ok. 100 km. Praca na odcinku „ełckim” będą prowadzone do końca roku 2023. Jakie zmiany oznacza to dla naszego miasta? O tym opowiadał Prezes PKP, Ireneusz Merchel.
Z jego słów wynika, że w naszym mieście będzie umiejscowione centrum sterowania ruchem kolejowym. Stacja Ełk będzie kluczowym „sercem” odcinka Białystok - Ełk - Suwałki - Trakiszki. Te prace, które zostaną zrealizowane do końca 2023 r. to przede wszystkim przebudowa wszystkich torów stacyjnych, peronów, na tych pojawią się windy oraz wiadukty kolejowe. Zostanie przebudowana również stacja towarowa. Jednocześnie, jeszcze w tym roku, zostanie podpisana umowa na odcinek Ełk-Giżycko, z elektryfikacją tej linii.
— To jest to, co powinno nam w ciągu najbliższych kilku lat przynieść rozwój kolei międzynarodowej, towarowej, ale przede wszystkim ma służyć społeczeństwu — podsumował Prezes Zarządu PKP.
Z inwestycji zadowolony jest również poseł PiS z Ełku, Wojciech Kossakowski.
— Stajemy przed wielką szansą, że Ełk stanie się takim hube’m komunikacyjnym, ponieważ – tak jak już Pan Prezes i Pan Minister podkreślali - w Ełku będą krzyżowały się wszystkie najważniejsze odcinki dróg, czy to krajowych czy to kolejowych. A to tym samym daje nam, ełczanom, samorządom, szansę na rozwijanie nie tylko turystyki, ale też gospodarki. Od słów do czynów. To jest ten dzień, kiedy nasze zapowiedzi, obietnice, stają się faktem - kiedy prace na tej linii wchodzą w ostatni etap — podkreślał Wojciech Kossakowski, który wspomniał również o tym, że Ełk zawsze był związany z koleją.
— Stajemy przed wielką szansą, że Ełk stanie się takim hube’m komunikacyjnym, ponieważ – tak jak już Pan Prezes i Pan Minister podkreślali - w Ełku będą krzyżowały się wszystkie najważniejsze odcinki dróg, czy to krajowych czy to kolejowych. A to tym samym daje nam, ełczanom, samorządom, szansę na rozwijanie nie tylko turystyki, ale też gospodarki. Od słów do czynów. To jest ten dzień, kiedy nasze zapowiedzi, obietnice, stają się faktem - kiedy prace na tej linii wchodzą w ostatni etap — podkreślał Wojciech Kossakowski, który wspomniał również o tym, że Ełk zawsze był związany z koleją.

Poseł "wywołał" tym samym braci Adama i Mirosława Sawczyńskich, jako tych, którzy szczególnie dbali o pamięć i dobre imię ełckiej kolei oraz podtrzymywali jej tradycję. Jednocześnie podziękował ministrowi Adamczykowi i Prezesowi Merchelowi oraz przeprosił ich za to, że „być może czasem zbyt nachalnie ciągał za rękaw ich mankietów", prosząc o to, aby inwestycje kolejowe trafiały do Ełku, na co minister z uśmiechem na ustach stwierdził, że „to prawda”.
Z kolei Jerzy Szmit podziękował rządowi za realizację inwestycji oraz wyraził nadzieję, że firma Budimex poradzi sobie bez problemów z modernizacją linii kolejowej i infrastruktury.
Następnie podpisano umowy. Z ramienia wykonawcy parafował ją Jacek Daniewski, członek zarządu firmy Budimex. Sygnatariuszem ze strony polskiej kolei był Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Uroczystość miała jeszcze jeden wymiar. Pod oficjalnej części konferencji i podpisaniu odpowiednich dokumentów, minister Adamczyk uhonorował braci Sawczyńskich za całokształt tego, co „zrobili” dla ełckiej kolei. Ale temu przyjemnemu wydarzeniu poświęcimy odrębny artykuł.

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
pasażerka #3073738 27 sie 2021 08:06
Super!!! Nareszcie ktoś myśli o północnej Polsce. Dlaczego ma się rozwijać tylko południe? Tam jest już duże zagęszczenie infrastruktury
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz
Ja. #3073707 26 sie 2021 16:46
Linie autobusowe i kolejowe likwidowano z powodu braku pasażerów, bankrutowały. A teraz co? Pasażerowie będą z nagonki? Będzie tak jak z autobusami - jeżdżą ale wożą powietrze bo pasażerów brak!
odpowiedz na ten komentarz