Na jakim etapie jest ełcka mała obwodnica?

2021-04-23 11:00:00(ost. akt: 2021-04-23 12:19:08)

Autor zdjęcia: Paweł Tomkiewicz

INFRASTRUKTURA || W lipcu ubiegłego roku ruszyła budowa w Ełku tzw. małej obwodnicy. Na jakim etapie obecnie jest ten kluczowy dla miasta projekt? Zapytaliśmy o to Pawła Czemiela, radnego wojewódzkiego i doradcę ministra infrastruktury.
Prace nad ełcką małą obwodnicą ruszyły w minione wakacje, a tuż przed końcem roku, w grudniu, briefing prasowy traktujący o tej – i nie tylko – inwestycji zorganizowali przedstawiciele obozu władzy. Poseł Wojciech Kossakowski, były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit oraz Pawel Czemiel (radny wojewódzki i doradca ministra infrastruktury), mówili wówczas o tym, z ilu etapów będzie składała się inwestycja i przybliżali ich założenia.

Dzisiaj sprawdzamy, co słychać w tej kwestii i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości, jeżeli chodzi o drogowe inwestycje w regionie – i szerzej – w naszym województwie.

— Jeżeli chodzi o projekt małej obwodnicy to I etap – drogę, którą już dzisiaj jedziemy – mamy skończony. II etap obejmuje odcinek od ronda do przejazdu kolejowego, to ok. 300 metrów –mówi radny wojewódzki i doradca ministra infrastruktury, Paweł Czemiel.

Okazało się, że wybraliśmy dobry moment, aby go o to zapytać ponieważ w środę 21 kwietnia, odcinek realizowany w ramach II etapu otrzymał 80 proc. dofinansowania. Realizacją III etapu zajmie się „kolej”.

— III odcinek małej obwodnicy buduje PLK w ramach Rail Baltici. Zostanie przebudowany dworzec, zmodernizowane tory, powstaną dwa tunele drogowe, w tym na ul. Cmentarnej. Ta umowa będzie podpisana z wykonawcą w terminie ok. 3-4 tygodni. IV etap to już most na rzece Ełk i „wbicie się” w ciąg komunikacyjny w pobliżu galerii. Obecnie opracowywane są odpowiednie dokumenty. Jesteśmy tutaj na etapie geologicznym, analizujemy dokumenty, będziemy mieli również spotkanie z parlamentarzystami i prezydentem miasta Ełku oraz przedstawicielami PKP SA i PKP PLK — tłumaczy Paweł Czemiel.

Czyli ujmując w skrócie: I etap ełckiej małej obwodnicy został już zrealizowany, drugi otrzymał właśnie 80 proc. dofinansowania, w III etapie PLK wybudują pod torami tunel drogowy, a IV to budowa mostu i dojazdu w pobliżu galerii.
Dofinansowanie otrzymane przez samorządy w ramach RFRD pozwala na realizowanie rocznie ok. 150 zadań i przebudowę ponad 300 km dróg. Program będzie trwał do 2029 roku, a łącznie w jego ramach rozdysponowane zostanie ok. 40 mld złotych.

W ramach RFRD można również budować obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich. Wczoraj (środa 21 kwietnia) taki nabór ogłosił minister Adamczyk. To szansa dla innych miejscowości na Warmii i Mazurach.

— Takie miasta jak: Pasłęk, Morąg, Nidzica i Kętrzyn mają szansę na powstanie obwodnic. Można otrzymać do 80 proc. dofinansowania, nie więcej, niż 100 mln, ale budowa obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej to zazwyczaj 20-30 mln zł. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to największy program wsparcia dróg samorządowych w Europie. W ciągu jednego roku, w 2019, wspomogliśmy samorządy kwotą większą, niż Platforma i PSL w ciągu 8 lat swoich rządów — mówi Pawel Czemiel i przypomina dlaczego inwestycja w postaci małej obwodnicy jest naszemu miastu potrzebna.

Ełk jest dzisiaj zakorkowany, potrzebna jest alternatywa dla ul. Kilińskiego i Wojska Polskiego po to, aby poprawić komfort, ale też bezpieczeństwo mieszkańców – podkreśla doradca ministra infrastruktury.

MCH

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5