Tydzień Edukacji Globalnej w SP4
2016-11-22 12:28:00(ost. akt: 2016-11-22 12:35:35)
Od poniedziałku 18 listopada polscy uczniowie obchodzili Tydzień Edukacji Globalnej. Do działań w ramach TEG-u przystąpili także uczniowie ełckiej "Czwórki".
Przez pięć dni uczniowie zbliżali się do świata, zgłębiając wiedzę o krajach Globalnego Południa. Najmłodsi wykonywali pachnące mapy świata, na których zlokalizowali ojczyznę kawy, kakao, anyżu, kaszy, ryżu i innych produktów, bez których trudno obyć się w kuchni. Dzięki temu ćwiczeniu mogli zrozumieć, jaką drogę pokonać muszą pachnące przyprawy i ziarna, by wzbogacić smak, kolor i zapach naszych potraw.
Starsi uczniowie poznawali zabawy dzieci z Afryki, Azji, Ameryki Południowej. Samodzielnie przygotowali prezentacje multimedialne wyszukanych w sieci gier zespołowych, wyliczanek, prac manualnych. Przygotowali znaki graficzne określające cechy Południa i Północy, co pozwoliło im zrozumieć różnice i zależności między obiema półkulami. 4b podzieliła się wiedzą i umiejętnościami z 3C. Uczniowie ci bawiły się wspólnie w języku dzieci hinduskich.
Piątoklasiści przyglądali się problemom handlu i transportu. Powierzono im prowadzenie lekcji na temat: „Jaką drogę pokonał banan, by trafić na mój stół”. Wychowankowie klas szóstych omawiali zagadnienie pomocy humanitarnej i działań na rzecz pokoju na świecie. Prezentowali sylwetki Laureatów Pokojowej Nagrody Nobla.
Piątoklasiści przyglądali się problemom handlu i transportu. Powierzono im prowadzenie lekcji na temat: „Jaką drogę pokonał banan, by trafić na mój stół”. Wychowankowie klas szóstych omawiali zagadnienie pomocy humanitarnej i działań na rzecz pokoju na świecie. Prezentowali sylwetki Laureatów Pokojowej Nagrody Nobla.
Plastyka upłynęła pod znakiem „rangoli”, czyli mozaiki tworzonej wzorem dzieł dzieci mieszkających na południu Azji. Lekcje historii, przyrody, zajęć z wychowawcami poświęcono kształtowaniu świadomości tego, w jaki sposób zależymy od pracy mieszkańców półkuli południowej. Rozmawiano także o korzyściach wynikających z konsumowania dóbr lokalnych. Uczniowie starali się zrozumieć, jak nasze codzienne konsumenckie wybory wpływają na zmiany klimatu i warunki życia sąsiadów po drugiej stronie świata. Na języku angielskim uczniowie poznawali sylwetki mieszkańców Azji, Afryki, Ameryki Południowej. Podczas katechezy wszystkie klasy omówiły problem katastrof ekologicznych i sposoby na pomoc potrzebującym. O najmłodszych mieszkańcach Peru opowiedziała nam wolontariuszka – pani Weronika, obieżyświat. Razem z panią Weroniką uczniowie 5b wykonali papierowe ponczo.
Edukacja globalna okazała się także dobrym pomysłem na lekcje wychowania fizycznego. Podczas WF-u uczniowie grali w kabaddi – ruchową zabawę rodem z Indii.
Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej rozstrzygnięto szkolny etap II edycji konkursu plastycznego „Jak wyobrażam sobie kraje rozwijające się po roku 2030” dla uczniów szkół podstawowych. Szkolnymi laureatami zostali: Igor Grajewski z klasy 5c, Natalia Klemarewska z 4b, Natalia Bondarow z 6c. Gratulujemy! Prace zakwalifikowały się do etapu regionalnego. Trzymamy kciuki.
Tydzień Edukacji Globalnej zwieńczyła wystawa „pachnących map” i rangoli. Uczniowie klas 4 – 6 uczestniczyli ponadto w „grywalizacji”, której nadaliśmy tytuł „Bliżej świata. Razem dla pokoju!”. Pięcioosobowe reprezentacje klas podjęły walkę o tytuł „Lidera Edukacji Globalnej w Szkole Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku”. Celem uczestników „grywalizacji” było dotarcie na sześć stacji, na których czekały zagadki, łamigłówki, zadania… Wszystkie przystanki zbliżały nas do poznania cząstki kultury i problemów Globalnego Południa. Na jednym z punktów gry uczestnicy podzielili się głosem w sprawie pomocy humanitarnej i pokoju na świecie. Gromadzili pomysły na sposoby poprawiania warunków życia tam, gdzie żyje się najciężej z powodu wojen i ciężkich warunków klimatycznych. Okazało się, że w rywalizacji wszystkie zespoły poradziły sobie bardzo dobrze. Najlepsze okazały się reprezentacje klas: 4b, 5d, 6a, 6b. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas, a wysokiego poziomu wiedzy z serca gratulujemy.
Grażyna Truszkowska
Grażyna Truszkowska
Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: SP4
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez