Już nie "spalinowym" a "elektrycznym". Historyczny moment na kolei

2025-09-04 15:43:57(ost. akt: 2025-09-04 15:50:29)
Pociągi piętrowe PKP Intercity

Pociągi piętrowe PKP Intercity

Autor zdjęcia: PKP Intercity

W czerwcu na modernizowaną trasę między Ełkiem a Giżyckiem powróciły pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe, a od środy, 3 września, podróż koleją jest możliwa także z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej. Z tej możliwości skorzystało już PKP Intercity. Pierwszy pociąg elektryczny IC Hańcza wjechał na stację Giżycko o godz. 12.15 — relacjonuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Elektryfikacja i modernizacja odcinka linii kolejowej nr 38 Białystok – Głomno oznacza dla pasażerów wygodniejsze podróże, lepszy dostęp do kolei i krótsze czasy przejazdu. Docelowo pociągi pasażerskie pojadą tu dwukrotnie szybciej – z prędkością do 160 km/h zamiast dotychczasowych 80 km/h. Dzięki temu podróż z Ełku do Olsztyna skróci się o około 50 minut i zajmie mniej niż dwie godziny. Nowoczesna infrastruktura pozwoli również ograniczyć oddziaływanie transportu kolejowego na środowisko w sercu Mazur.

Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko przebudowano perony w Woszczelach, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Giżycku. Pociągi kursują nowym torem, a bezpieczeństwo zwiększają nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych. Dodatkowo powstały dwa bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku (ul. św. Brunona) i Wydminach oraz tunel dla pieszych pod torami w Giżycku przy ul. Unii Europejskiej.

Wartość prac na odcinku Ełk – Giżycko to 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” jest współfinansowany ze środków unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – w kwocie 499 mln zł netto.

Prace trwają również na odcinku Giżycko – Korsze. Ich zakończenie planowane jest na połowę 2026 roku, jednak już w marcu przewoźnicy będą mogli korzystać z tego fragmentu trasy w ruchu spalinowym, a możliwe jest nawet wcześniejsze udostępnienie – w grudniu 2025 roku. Pociągi elektryczne będą mogły kursować po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń Urzędu Transportu Kolejowego. Wartość inwestycji na tym odcinku to 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto), finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy.

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B