Kiedy pojedziemy szybciej do Olsztyna?
2025-08-24 22:03:31(ost. akt: 2025-08-24 22:08:15)
Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, odpowiadający za organizację publicznego transportu kolejowego w regionie, od 18 czerwca uruchomił tzw. połączenia wahadłowe. Decyzja ta była podyktowana przedłużającym się remontem linii kolejowej nr 38 na trasie Ełk–Giżycko–Korsze. Postęp prac umożliwił wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na odcinku Ełk–Giżycko, natomiast na dalszym fragmencie trasy – z Olsztyna przez Korsze do Giżycka – podróżni wciąż korzystają z autobusowej komunikacji zastępczej.
Pierwotnie zakładano, że połączenia kolejowe między Ełkiem a Giżyckiem będą funkcjonowały tylko do końca sierpnia. Obecnie urząd marszałkowski poinformował jednak, że zostaną utrzymane do czasu pełnego przywrócenia przejezdności całej linii nr 38.
Od 31 sierpnia, aż do końca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy, uruchomione zostanie dodatkowe – czwarte – połączenie wahadłowe na trasie Ełk–Giżycko. Dzięki temu pasażerowie będą mieli do dyspozycji dziewięć połączeń regionalnych: pięć obsługiwanych w ramach komunikacji zastępczej z Olsztyna przez Korsze oraz cztery kursujące pociągi na odcinku Ełk–Giżycko.
— Ponadto prowadzone są rozmowy, aby już od nowego rozkładu jazdy, tj. od 14 grudnia 2025 roku, uruchomione zostały pociągi Olsztyn-Korsze-Ełk, co ma nastąpić po oddaniu w grudniu, choć bez elektryfikacji, torów linii nr 38 na odcinku Korsze-Giżycko. Komunikacja zastępcza zostanie zastąpiona pociągami. Trwają prace nad ustaleniem szczegółów tej zmiany z zarządcą infrastruktury — podał urząd marszałkowski.
Na początku sierpnia PKP PLK poinformowały, że zakończenie wszystkich prac na odcinku Giżycko–Korsze planowane jest na połowę 2026 roku, tak aby w marcu tego samego roku mógł on zostać udostępniony przewoźnikom. Jednocześnie zastrzeżono, że jeśli obecne tempo robót zostanie utrzymane, możliwe będzie oddanie infrastruktury do użytku już w grudniu 2025 roku.
Podane terminy dotyczą uruchomienia ruchu pociągów spalinowych. Składy elektryczne będą mogły wjechać na trasę dopiero po uzyskaniu przez PKP PLK zgody Urzędu Transportu Kolejowego na eksploatację podsystemu „Energia”.
Po zakończeniu modernizacji i elektryfikacji linii nr 38 oraz uzyskaniu wszystkich wymaganych pozwoleń, pociągi pasażerskie na trasie Ełk–Giżycko–Korsze będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, czyli dwukrotnie większą niż przed rozpoczęciem prac. Dzięki temu czas przejazdu z Ełku do Olsztyna skróci się o około 50 minut. Pociągi towarowe natomiast będą poruszały się z prędkością do 120 km/h.
PAP, opr. tom
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez