Pięć firm chce budować Rail Balticę na odcinku Białystok-Ełk

2025-08-13 07:29:44(ost. akt: 2025-08-18 08:22:03)

Autor zdjęcia: PKP PLK S.A.

Pięć konsorcjów jest zainteresowanych modernizacją linii kolejowej na trasie Białystok-Ełk — wynika z otwarcia ofert w przetargu w tej sprawie. Kwoty proponowane przez firmy wahają się od ponad 4,5 mld zł do ponad 6,6 mld zł.
Linia kolejowa łącząca Białystok z Ełkiem stanowi fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica. Wartość inwestycji szacowana jest na około 6 mld zł i – jak podkreślano wcześniej – jest to największe przedsięwzięcie w historii PKP Polskich Linii Kolejowych.

Na początku stycznia PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację liczącej 100 kilometrów trasy. Termin składania ofert był kilkukrotnie przesuwany, a ich otwarcie nastąpiło we wtorek. Jak wynika z informacji opublikowanych na stronie internetowej spółki, zainteresowanie udziałem w inwestycji wyraziło pięć konsorcjów.

Najniższą ofertę, opiewającą na ponad 4,54 mld zł, złożyło konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor i firmy Trakcja. Najdroższą – wartą ponad 6,6 mld zł – przedstawiło konsorcjum Strabag i Zue. Pozostałe propozycje to: ponad 4,56 mld zł od Torpolu i Mirbudu, blisko 5 mld zł od konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr oraz ponad 5,2 mld zł od konsorcjum pięciu firm: Track Tec Construction, Intop, Intop Warszawa, Unibep oraz Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego.

Obecnie PKP PLK prowadzi analizę złożonych ofert. Wcześniejsze zapowiedzi wskazywały, że zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2029. Modernizacja obejmie m.in. budowę dwóch zelektryfikowanych torów (obecnie linia jest jednotorowa). Po jej zakończeniu pociągi pasażerskie osiągną prędkość 160–200 km/h, a składy towarowe – do 120 km/h. Przebudowanych zostanie również osiem stacji i dziesięć przystanków, które zostaną wyposażone w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej i dostosowane do współczesnych standardów.

Linia Białystok–Ełk została podzielona na trzy odcinki. Dla dwóch z nich wojewoda podlaski wydał już decyzje lokalizacyjne – to fragment przebiegający przez miasto i gminę Grajewo oraz 22-kilometrowy odcinek w powiecie białostockim, obejmujący Białystok, gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Trzeci odcinek znajduje się na terenie powiatu monieckiego.

opr. tom

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B