Coraz bliżej otwarcia ostatniego odcinka ekspresówki
2025-06-02 11:09:00(ost. akt: 2025-06-02 11:17:48)
Budowa drogi ekspresowej S61, będącej częścią międzynarodowego szlaku Via Baltica, zbliża się do końca. Dla mieszkańców Ełku i całego regionu oznacza to realne skrócenie czasu podróży do Warszawy, większe bezpieczeństwo na trasie i szanse na rozwój lokalnej gospodarki.
Zdecydowana większość odcinków między Ełkiem a Warszawą jest już gotowa i dostępna dla kierowców. W sierpniu 2023 roku oddano do użytku odcinek Ełk Południe – Kalinowo (Wysokie) o długości 19,5 km. Wcześniej, we wrześniu 2022 roku, zakończono budowę 23-kilometrowego odcinka Szczuczyn – Ełk Południe, a jeszcze wcześniej, w styczniu 2022 roku, kierowcy zyskali możliwość korzystania z trasy między Wysokiem a Raczkami.
W kierunku na południe w październiku 2023 roku oddano do ruchu fragment między Ostrowią Mazowiecką a Śniadowem, a w czerwcu 2023 roku udostępniono odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód. Obecnie trwają prace przy budowie obwodnicy Łomży, która została częściowo udostępniona (jedna jezdnia) w 2024 roku.

Zgodnie z zapowiedziami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, całość prac ma zakończyć się w tym roku.
— Wtedy też kierowcy będą mogli już korzystać z całego, ponad 310-kilometrowego korytarza transportowego ViaBaltica, od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą, w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej. Oprócz dwóch jezdni „eski” (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej budowany jest też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64. Długość tego odcinka od węzła Łomża Północ do Elżbiecina to prawie 7 km — informuje GDDKiA.
Po zakończeniu prac droga w pełni połączy Ełk z Warszawą i granicą z Litwą, stając się jedną z najważniejszych arterii transportowych w tej części Europy. A kiedy dokładnie się to wydarzy?
Według informacji dostępnych na stronie projektu "czas na ukończenie wynikający z uznanych na dzień dzisiejszy (02.06.2025 - red.) roszczeń wykonawcy: 11.07.2025 r.". Jednak wiadomo już, że w tym terminie druga jezdnia nie zostanie udostępniona kierowcom.

— Jeśli nie pojawią się nieprzewidziane okoliczności, to planujemy zakończyć prace pod koniec III kw. — informuje GDDKiA.
Przypomnijmy, że wartość umowy na realizację tego odcinka to nieco ponad 713 milionów złotych.
Droga ekspresowa S61 łączy się z trasą S8 w okolicach Ostrowi Mazowieckiej, co zapewnia szybki dojazd do stolicy. Dzięki nowej infrastrukturze podróż z Ełku do Warszawy staje się nie tylko wygodniejsza, ale też bezpieczniejsza. Nowoczesna trasa omija zabudowane miejscowości, pozwala uniknąć kolizyjnych skrzyżowań i została przystosowana do obsługi ruchu ciężarowego, co odciąża lokalne drogi.
Via Baltica to kluczowy korytarz transportowy łączący Polskę z krajami bałtyckimi. Inwestycja znacząco poprawia dostępność komunikacyjną regionów północno-wschodnich, które przez lata pozostawały na uboczu głównych szlaków transportowych. Dla Ełku to nie tylko szansa na lepszą komunikację, ale także impuls dla rozwoju przemysłu, logistyki i turystyki.

tom
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez