W nocy też trzeba być czujnym!
2025-03-30 20:36:34(ost. akt: 2025-03-30 20:51:47)
Nocna jazda po drogach ekspresowych i autostradach wydaje się bezpieczniejsza – ruch jest mniejszy, warunki sprzyjają płynnej jeździe, a nowoczesne trasy mają dobre oznakowanie. Mimo to, wypadki na drogach ekspresowych często zdarzają się właśnie po zmroku. Dlaczego tak się dzieje?
Jednym z głównych powodów nocnych wypadków jest zmęczenie kierowców. Długotrwała jazda, zwłaszcza po monotonnych trasach, może prowadzić do tzw. mikrosnu – krótkich, niekontrolowanych momentów utraty świadomości, które trwają zaledwie kilka sekund. To wystarczy, by auto zjechało z pasa ruchu lub uderzyło w inny pojazd.
Eksperci podkreślają, że już po 17–18 godzinach bez snu nasza koncentracja jest porównywalna do osoby, która ma we krwi 0,5 promila alkoholu. Dlatego tak ważne jest robienie przerw w podróży i nieprzekraczanie własnych limitów wytrzymałości.
Światła mijania i drogowe są niezbędne do nocnej jazdy, ale mogą też powodować problemy. Źle ustawione reflektory lub mocne światła samochodów jadących z naprzeciwka mogą tymczasowo oślepić kierowcę, powodując dezorientację. W takich warunkach nawet ułamek sekundy nieuwagi może doprowadzić do tragicznego zdarzenia.
Nocą percepcja odległości i prędkości innych pojazdów jest znacznie gorsza niż w ciągu dnia. Ciemność sprawia, że trudniej zauważyć pojazdy poruszające się z dużą prędkością, a także przeszkody na drodze – uszkodzone auta, zwierzęta czy fragmenty opon. To szczególnie niebezpieczne na drogach ekspresowych, gdzie prędkości są wysokie, a czas na reakcję jest minimalny.
Mniejszy ruch nocą często skłania kierowców do przyspieszania. Jednak większa prędkość oznacza dłuższą drogę hamowania i mniejszą kontrolę nad pojazdem. Dodatkowo, jeśli kierowca nie dostosuje prędkości do warunków drogowych – np. mokrej nawierzchni lub mgły – ryzyko poślizgu i utraty panowania nad pojazdem wzrasta wielokrotnie.
Jak unikać nocnych wypadków? Aby zwiększyć bezpieczeństwo nocnej jazdy, warto stosować kilka zasad:
* Robić regularne przerwy – co 2–3 godziny zatrzymać się na odpoczynek.
* Unikać jazdy, gdy czujemy zmęczenie – jeśli pojawiają się oznaki senności, lepiej się zatrzymać i zdrzemnąć.
* Dostosować prędkość do warunków – nawet jeśli droga wydaje się pusta, lepiej nie przekraczać dozwolonych limitów.
* Zadbać o oświetlenie pojazdu – dobrze ustawione światła poprawiają widoczność i zmniejszają ryzyko oślepienia innych.
* Zachować szczególną ostrożność w pobliżu lasów – oznakowane odcinki mogą być miejscem, gdzie zwierzęta często przebiegają przez drogę.
* Robić regularne przerwy – co 2–3 godziny zatrzymać się na odpoczynek.
* Unikać jazdy, gdy czujemy zmęczenie – jeśli pojawiają się oznaki senności, lepiej się zatrzymać i zdrzemnąć.
* Dostosować prędkość do warunków – nawet jeśli droga wydaje się pusta, lepiej nie przekraczać dozwolonych limitów.
* Zadbać o oświetlenie pojazdu – dobrze ustawione światła poprawiają widoczność i zmniejszają ryzyko oślepienia innych.
* Zachować szczególną ostrożność w pobliżu lasów – oznakowane odcinki mogą być miejscem, gdzie zwierzęta często przebiegają przez drogę.
Mimo że drogi ekspresowe są jednymi z najbezpieczniejszych tras w Polsce, nocna jazda wymaga od kierowców szczególnej czujności. Wystarczy chwila nieuwagi, by podróż zakończyła się tragicznie.
Do jednego z nocnych wypadków doszło w miniony piątek, kilkanaście minut po godzinie 1 na drodze S61 Ełk - Warszawa. Kierowca busa uderzył w tył ciągnika siodłowego. Na szczęście tym razem nic poważnego nikomu się nie stało.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez