Miliardy na nowe tory z Ełku do Białegostoku
2025-01-07 16:45:09(ost. akt: 2025-01-10 16:14:31)
Niedawno zakończyły się prace na stacji w Ełku. A teraz mamy kolejne dobre wiadomości. 3 stycznia ogłoszono przetarg na kolejne prace, tym razem na modernizację całej trasy z Ełku do Białegostoku. Po ich zakończeniu Ełku do stolicy Podlasia dojedziemy w niecałą godzinę!
Pociągiem z Białegostoku do Ełku w 55 minut i z prędkością do 200 km/h – takie warunki za kilka lat zyskają podróżni. PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego odcinka międzynarodowej linii Rail Baltica.
– Przebudowa linii Białystok – Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo, to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Ten przetarg będzie też wyjątkowy z innego względu – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Po raz pierwszy z postępowania wykluczeni zostaną wykonawcy, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE. Podchodzimy do tej ważnej inwestycji racjonalnie, takie ograniczenie zwiększa bezpieczeństwo jej realizacji.
W zakres planowanych prac wchodzi 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zdecydowanie zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości krzyżowania (mijania się) pociągów. Po zakończeniu prac nadzór nad trasą z Białegostoku do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
Przypomnijmy, że podobne Centrum powstało w Ełku.
Inwestycja zmieni warunki podróżowania. Nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym odcinku Czyżew – Białystok. Na 6 stacjach i 10 przystankach powstaną nowoczesne platformy, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Powstaną dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje. Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców – tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmienimy w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Podobnie jak na trasie Czyżew – Białystok, także na linii do Ełku przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty.
— Zaplanowaliśmy budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi – po zakończeniu wszystkich prac i przyszłym uruchomieniu systemu ETCS – na większości odcinka będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h — wylicza Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A,
Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.
PKP PLK, tom
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez