Zapraszamy na "Barok na Mazurach"

2024-10-04 09:07:53(ost. akt: 2024-10-04 09:45:16)

Autor zdjęcia: Archiwum Fundacji Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury na Mazurach

Przed nami kolejna edycja cyklicznego wydarzenia kulturalnego, jakim jest "Barok na Mazurach", odbywający się w Olecku i w Ełku. Organizatorem koncertów jest Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH.

Pierwszy koncert odbędzie się w Ełku, w niedzielę 6 października w Parafii ewangelicko-metodystycznej przy ulicy Słowackiego. Początek o godz. 17:00

"Z klawesynem przez wieki" w wykonaniu Anny Krzysztofik-Buczyńskiej - klawesyn

ANNA KRZYSZTOFIK – BUCZYŃSKA
ANNA KRZYSZTOFIK – BUCZYŃSKA
ANNA KRZYSZTOFIK – BUCZYŃSKA
Klawesynistka i pianistka. W roku 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej na podstawie rozprawy doktorskiej „Między klawesynem a fortepianem – różnice w interpretacji na podstawie wybranych utworów”. W roku 2024 uzyskała tytuł doktora habilitowanego w oparciu o swoją działalność artystyczną oraz nagranie płyty „Tomasz Kamieniak - Utwory klawesynowe”.
Prodziekan Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii UMFC w Białymstoku. Prowadzi klasę klawesynu głównego oraz zajęcia związane z tematyką wykonawstwa muzyki dawnej. W ramach Koła Muzyki Dawnej prowadzi Dawne Poniedziałki - cykliczne spotkania ze studentami, które są miejscem do prezentowania zagadnień wykonawczych i interpretacyjnych muzyki dawnej. Realizuje także z udziałem studentów Filii UMFC w Białymstoku operowe projekty wokalno-instrumentalne, które prowadzi jako kierownik muzyczny: W.A.Mozart „Bastien i Bastienne” KV 50/46b (2023r.), J.S.Bach „Kantata o Kawie” BWV 211 (2024r.). Jako konsultant CEA prowadzi seminaria z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej dla pianistów i organistów umożliwiając dzieciom i młodzieży kontakt z historycznym instrumentarium klawiszowym. Dwukrotnie wyróżniona Nagrodą Rektora UMFC w roku 2016 i 2023. Decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 2024 roku odznaczona Medalem Srebrnym za długoletnią służbę.
Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415, z którym występuje jako solistka i kameralistka, realizując partie klawesynu i pozytywu. Pracuje w Operze i Filharmonii Podlaskiej Europejskim Centrum Sztuki im. St. Moniuszki w Białymstoku jako coach wokalny i muzyk orkiestrowy Orkiestry Symfonicznej, realizując tam partie fortepianu, klawesynu, czelesty, organów oraz elektronicznych instrumentów klawiszowych. Twórca kanału muzycznego na YouTube, popularyzującego muzykę dawną - Buczyńscy Baroque Music. Dzięki grze na kilku instrumentach wykonuje muzykę od XVI-wiecznej do współczesnej.

Program:
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Chaconne G-dur HWV 435
François Couperin (1668-1733)
Les Folies françoises ou Les Dominos z XIII Ordre
La Virginité sous le Domino couleur d’invisible
Dziewictwo w niewidzialnym dominie
La Pudeur sous le Domino couleor de Roze
Wstydliwość oblewająca się rumieńcem w kolorze różowym
L’Ardeur sous le Domino incarnat
Zapał w dominie czerwonym
L’Espérance sous le Domino Vert
Nadzieja w dominie zielonym
La Fidelite sous le Domino Bleu
Wierność nosi domino niebieskie
La Persévérance sous le Domino Gris de lin
Wytrwałość w dominie z szarego (srebrnego) lnu
La Langueur sous le Domino Violet
Tęsknota w dominie fioletowym
La Coquéterie sous diférens Dominos
Kokieteria w różnych dominach
Les Vieux galans et les Trésorieres Suranées sous les Dominos Pourpres, et feuilles mores
Starzy galanci i emerytowani dworacy kuśtykający w purpurowych dominach i patynie
Les Coucous Bénévoles sous les Dominos jaunes
Dobrotliwi rogacze w żółtych dominach
La Jalousie Taciturne sous le Domino gris de Maure
Milcząca Zazdrość nosi domino w mauretańskim kolorze ciemno-szarym
La Frénésié, ou le Désespoir sous le Domino noir
Wszystko kończy się Szaleństwem i Desperacją w kolorze czarnym
Joseph Nicolas Pancrace Royer (1703-1755)
Marsz Scytów z Pierwszej Księgi utworów klawesynowych
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
24 Pièces caractéristiques na klawesyn solo:
La Gabriel Wq 117/35
La Buchholtz Wq 117/24
La Prinzette Wq 117/21
Tomasz Kamieniak (ur.1981)
Siedem Bagateli na klawesyn op. 70 (2019)
Lento di antico - Andante monotamente - Deciso e spigoloso - Andante - Tempo di marcia - Andante cantabile - Vivace

***

Drugi koncert odbędzie się 13 października o godzinie 18.00 w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego przy ul. Zamkowej 6 w Olecku.

Koncert „Florilegium musicum” - Muzyczna podróż po 12 krajach dawnej Europy

Program koncertu został opatrzony łacińskim mianem „Florilegium Musicum” - („florilegium” znaczy „zbiór kwiatów”), co sugeruje swego rodzaju antologię czy zbiór utworów i drobnych form muzycznych pisanych na organy lub na tzw. instrumenty klawiszowe. „Florilegium Musicum” to 12 miniatur, 12 kompozytorów z 12 krajów, którzy tworząc muzykę wypełniali przestrzeń sacrum i profanum ulotną materią dźwięków rozbrzmiewających na przestrzeni kilku wieków w różnych zakątkach Europy.

„Florilegium musicum” to muzyczna podróż po wybranych krajach dawnej Europy, w trakcie której poznamy krótkie przykłady utworów znanych kompozytorów oraz twórców mniej spopularyzowanych pochodzących zarówno z ośmiu krajów dzisiejszej Europy Zachodniej, jak i z krajów Europy Środkowej: Chorwacji, Czech i Polski.

Muzyczna podróż to również przykład różnorodności kultur, stylów, form muzycznych, ekspresji, osobistych wypowiedzi, afektów, uczuć, wyobraźni, postrzegania muzycznego piękna, które zostały ukryte przez różnych artystów w ulotnej materii dźwięków. Wszystkie te przykłady muzyczne pomimo faktu powstawania w odległych przestrzeniach czasowych i geograficznych zawierają też pewne podobieństwa. Wędrując po kolejnych krajach natkniemy się więc na podobne motywy rytmiczne i melodyczne, charakterystyczne tematy, przebiegi kontrapunktyczne, fragmenty harmonii a także podobne formy i style.

DARIUSZ HAJDUKIEWICZ
DARIUSZ HAJDUKIEWICZ
DARIUSZ HAJDUKIEWICZ
Organista. Ukończył z wyróżnieniem AM im. Fr. Chopina w Warszawie - Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej, fortepianu Andrzeja Czemiela, klawesynu Elżbiety Adamczyk, improwizacji organowej prof. Zbigniewa Popielskiego. W latach 2002-2004 zrealizował mistrzowskie Studia Podyplomowe z zakresu muzyki dawnej na AM w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Uczestniczył w międzynarodowych kursach interpretacji u prof. Guy Boveta (CH), prof. Herberta Wulfa (D), prof. Ulrika Spang - Hanssena (DK), prof. Juliana Gembalskiego, prof. Józefa Serafina oraz wykładach u prof. Marka Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości kompozytorów XVII - wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo i akompaniamentu do chorału gregoriańskiego oraz oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a' vista. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Ma na swoim koncie 7 płyt CD. Od 1996 roku aktywnie koncertuje na renomowanych festiwalach w Polsce (ponad 150 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Ma na swoim koncie ponad 1000 recitali solowych i koncertów kameralnych, w tym wiele polskich i światowych prawykonań utworów m. in Zbigniewa Popielskiego, Zdzisława Nowackiego, Mariana Sawy i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego („Plurimos Annos” Warszawa 25.08.2022). Współpracuje z wieloma artystami, zespołami i instytucjami muzycznymi w Polsce i w Europie, uczestniczył w koncertach pod dyrekcją Antoniego Wita i Mirosława Jacka Błaszczyka. Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie. W roku 2024 Festiwal obchodzi jubileusz 20-lecia istnienia i jest jedynym i największym tego typu wydarzeniem kulturalnym w województwie podlaskim. Festiwal wpisując się na stałe w kalendarz imprez kulturalnych województwa podlaskiego stał się wyróżniającą je wizytówką na mapie artystycznych ośrodków Polski oraz miejscem przyciągającym wspaniałych artystów z Polski i z zagranicy. W ramach Festiwalu w Wasilkowie wystąpiło ponad 250 wykonawców m. in. z Polski, Wysp Alandzkich, USA, Japonii, Rosji, Niemiec, Belgii, Litwy, Białorusi, Danii, Czech, Mołdawii, Ukrainy, Austrii, Włoch, Chin, Meksyku, Syrii. Od 2010 roku był organizatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach (10 edycji) oraz Jurorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Fr. Karpińskiego w Białymstoku (7 edycji). W 2008 roku założył orkiestrę instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum a w roku 2012 zespół muzyki dawnej Charbel Music Ensemble specjalizujący się w historycznym wykonawstwie dawnej muzyki sakralnej i liturgicznej. Oba zespoły mają na swoim koncie entuzjastyczne koncerty na renomowanych festiwalach w Polsce (Wasilków, Rożyńsk, Białystok, Mońki, Żory, Grudziądz, Giżycko) z utworami Bacha, Vivaldiego, Pergolesiego, Scarlattiego, Charpentiera, Gabrielego, w tym także prawykonania dzieł oratoryjnych m. in. Buxtehudego, Lottiego, Caldary i Guerrero. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. Jest autorem programów i zajęć edukacyjno - muzycznych dla dzieci pt. „Rodzinne poranki muzyczne” edycja 2013, 2014, 2015, 2023 i „BAJKOweDźwięki 2023”. Jest również autorem i pomysłodawcą okolicznościowych koncertów i wydarzeń dla dorosłych np. „Kobieto zrób sobie święto” z panelem dyskusyjnym oraz pierwszego w Wasilkowie uroczystego spotkania z koncertem pt. „Dzień Kobiet”. W prywatnym instrumentarium posiada jedyne w Polsce 3-głosowe Truhenorgel - mechaniczne organy skrzyniowe, wykonane na specjalne zamówienie przez Johannesa Kirchera z Heidelberg (Niemcy). W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” - Powiat białostocki. W październiku 2020 roku wraz z Chórem Alla camera pod dyrekcją Mateusza Iwanowskiego i orkiestrą BCM dokonał nagrania płyty CD z dziełami Henry Purcella. Od 2021 roku jest wykładowcą w klasie organów Podlaskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Od wielu lat należy do Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej z którym zrealizował szereg projektów edukacyjnych, muzycznych i wydawniczych. Jest organistą tytularnym Bazyliki Archikatedralnej w Białymstoku oraz Starego Kościoła Farnego. W roku 2024 ponownie zdobył tytuł „Osobowość Roku 2023” w kategorii „Kultura” - Powiat białostocki.

Program:
1. Niemcy: Johann Sebastian Bach (1685-1750) - „Aria variata alla maniera italiana” BWV 989
2. Dania: Johann Adolph Scheibe (1708-1776) - Sonata F-dur cz. I
3. Holandia: Gisbert Steenwick (c.1642-1679) - Serband
4. Belgia: Abraham Van den Kerckhoven (1618-1701) - Versus septimi toni in D (Manuscript Cocquiel z roku 1741)
5. Anglia: Maurice Greene (1696-1755) - Voluntary VIII
6. Francja: Michel Corette (1707-1795)- Noël provençal
7. Hiszpania: Cristobald de Morales (1497-1553) - Motet „Vigilate et orate” (opr. na organy DH)
8. Włochy: Giovani Battista Pescetti (1704-1766) - Sonata terza
9. Chorwacja: Franciszkanin Fortunat Pintarić (1798-1867) - Pastorale F-dur
10. Austria: Georg Muffat (1653-1704) - Prelude in C
11. Czechy: Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) - Fuga de temporis natalis
12. Polska: „Album Sapieżyńskie” - wileńska tabulatura organowa z XVII wieku: Anonim: Ricercar I i Utwór Bez tytułu nr 10

Kierownictwo artystyczne i prowadzenie koncertów: Katarzyna Krajewska-Openchowska, Jacek Brzoznowski


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5