Po 10 latach w końcu ekspresówką do Warszawy!
2024-09-30 22:25:34(ost. akt: 2024-09-30 22:29:20)
Dziś, 30 września, udostępniono kierowcom jedną jezdnię obwodnicy Łomży. W ten sposób cała droga ekspresowa S61 jest przejezdna, a z centrum Łomży wyprowadzony został uciążliwy tranzyt.
Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Na oddanej do ruchu jezdni kierowcy jadą w obu kierunkach, dzięki czemu zarówno pojazdy jadące od strony Budziska (granica z Litwą) w kierunku Warszawy, jak i te podążające w przeciwną stronę, omijają Łomżę.
Jak to jest ważne, świadczy fakt, że dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/2021 pokazały, że na DK61 między granicami miasta a Kisielnicą przejeżdża średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę.
W związku z tym, że ruch na jednej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zakaz wyprzedzania. Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Wyłączone z ruchu są także węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 r.
Historia budowy Via Baltica (S61)
19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).
19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).
GDDKiA, opr. tom
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez