Debata oksfordzka młodych uczniów z ZSS w Stradunach

2024-06-24 09:55:57(ost. akt: 2024-06-24 10:18:11)

Autor zdjęcia: Zespół Szkół Samorządowych w Stradunach / FB

18 czerwca, w Zespole Szkół Samorządowych w Stradunach, wydarzył się event, który na zawsze pozostanie w pamięci jego uczestników – pierwsza debata oksfordzka. Jaki był jej temat?
Organizatorką tego intelektualnego starcia była pani Urszula Czapczyk, której głównym celem było rozwijanie wśród uczniów umiejętności argumentacji, publicznego przemawiania oraz krytycznego myślenia. Debata, przeprowadzona zgodnie z klasycznymi zasadami oksfordzkimi, została poprowadzona przez marszałka Eryka Miladowskiego. Tematem przewodnim tej burzliwej dyskusji była teza: "Prace domowe są potrzebne".

Po lewej stronie, w opozycji do tezy, zasiedli:

Maja Iwińska
Flavia Budnik
Sandra Stefanowicz
Wiktoria Wojsiat

Natomiast po prawej stronie, w propozycji tezy, debatowali:

Julia Lendo
Kacper Kozłowski
Weronika Kosakowska
Magdalena Mielziuk

Mówcy mieli 10 minut na przygotowanie swoich argumentów i pytań, co tylko dodało pikanterii tej gorącej debacie. Dyskusja była żywa, pełna inspirujących wypowiedzi i celnych argumentów, które czyniły ją fascynującą zarówno dla uczestników, jak i obserwatorów.

Jury, w składzie: Kamila Supińska, Urszula Czapczyk, Magdalena Zubrzycka, nadzorowało całe wydarzenie z niezwykłą starannością. Po wnikliwej analizie przedstawionych argumentów, jury zdecydowało, że strona opozycji, która sprzeciwiała się tezie, przedstawiła swoje argumenty w sposób bardziej spójny i przekonujący. Najlepszym mówcą debaty została jednogłośnie uznana Maja Iwińska.

Wszyscy uczestnicy wykazali się ogromnym zaangażowaniem, co przyczyniło się do wysokiego poziomu tego intelektualnego widowiska. Było to bez wątpienia ciekawe i rozwijające doświadczenie, które pomoże uczniom w doskonaleniu kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie.

Straduny mogą być dumne ze swoich młodych oratorów, którzy z taką pasją i zaangażowaniem podjęli wyzwanie stawiane przez debatę oksfordzką. Jak się okazuje, nie ostatnią.

- Już teraz czekamy na kolejną debatę w nowym roku szkolnym, gdzie zmierzymy się z nową, równie interesującą tezą - precyzuje Magdalena Zubrzycka z ZSS w Stradunach.


Debata oksfordzka to formalny styl debaty, który jest prowadzony według określonych zasad. Oto najważniejsze elementy:

* Teza: Debata skupia się wokół jednej tezy, która jest tematem dyskusji. Teza jest zdaniem twierdzącym, np. "Prace domowe są potrzebne."
* Uczestnicy są podzieleni na dwie grupy – propozycję (za tezą) i opozycję (przeciw tezie).
* Każda strona ma kilku mówców, zazwyczaj 3-4 osoby. Mówcy przedstawiają swoje argumenty na zmianę.
* Osoba prowadząca debatę, która dba o przestrzeganie zasad i porządku podczas dyskusji.
* Każdy mówca ma określony czas na przedstawienie swoich argumentów, np. 5-7 minut.
* Mówcy przygotowują argumenty wspierające ich stanowisko oraz pytania do przeciwników. Ważne jest, aby argumenty były logiczne, dobrze uzasadnione i poparte dowodami.
* Odpowiedź na argumenty przeciwników, czyli obalenie ich argumentów.
* Każda strona ma również czas na podsumowanie swojej argumentacji na końcu debaty.
* Jury analizuje przedstawione argumenty i decyduje, która strona była bardziej przekonująca.
* Na końcu debaty jury ogłasza, która strona wygrała oraz kto był najlepszym mówcą.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5