Pojedynek miejskich jedynek - okręg nr 2 [STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA]

2024-03-22 09:20:00(ost. akt: 2024-03-22 09:36:52)

Autor zdjęcia: archiwum

Już niebawem czekają nas wybory samorządowe, w tym do rady miasta. Pytamy komitetowe jedynki z okręgu nr 2: "Czy są Państwo za wprowadzeniem płatnych stref parkowania w Ełku?". Swoje odpowiedzi nadesłali kandydaci pięciu komitetów. Nie otrzymaliśmy jej od kandydatki KKW Trzecia Droga Polska 2050 Szymona Hołowni - Polskie Stronnictwo Ludowe.
Bogdan Mieczysław Nowacki - nr 1 na liście KWW Konfederacji, Polska Jest Jedna oraz Bezpartyjnych Samorządowców Wspólnie dla Ełku.

Nasze ugrupowanie jest programowo przeciwne wszelkim przejawom walki z samochodami oraz tak popularnej ostatnio ideologii antysamochodzizmu. Płatne Strefy Parkowania w naszym odczuciu nie są w Ełku potrzebne. Będziemy dbali o to, by już ani jedno miejsce parkingowe nie zniknęło z centrum miasta, a powstawały nowe. Płatne Strefy Parkowania w centrum Ełku to kolejny sposób na sięgnięcie przez urzędników do naszych kieszeni. Jedyną Strefę Płatnego Parkowania, jaką jesteśmy w stanie tolerować, jest ta obejmująca parkingi przyległe do budynku ratusza i starostwa płatne tylko w godzinach pracy urzędów. Ełk potrzebuje sprawniejszej komunikacji miejskiej, nowych parkingów tam, gdzie jest jeszcze na to miejsce, uporządkowania parkingów już istniejących, parkingu podziemnego na ulicy Kościuszki i Piłsudskiego, a nie kolejnych sposobów na drenowanie kieszeni mieszkańców. Kierowcy nie powinni być karani nowymi opłatami za zaniedbania urzędników. To oni odpowiadają za niską jakość ełckiej komunikacji miejskiej, co objawia się m.in. dużą ilością samochodów w centrum miasta i brakiem parkingów. Mówimy stanowcze NIE podwyżkom podatków, nowym opłatom lokalnym oraz podwyższeniu już istniejących opłat. Strefa Płatnego Parkowania w Ełku w naszym odczuciu będzie miała charakter strefy wykluczenia samochodowego. Ełk to nie Warszawa, Wrocław czy Kraków, tutaj wciąż możemy stawiać na rozwiązania pozytywne i nowe inwestycje w tym zakresie bez konieczności sięgania do kieszeni mieszkańców-kierowców.

Włodzimierz Szelążek - nr 1 na liście KKW Koalicji Obywatelskiej

W ścisłym centrum naszego miasta (ograniczonym promenadą nad jeziorem, ulicą Mickiewicza, torami PKP, rzeką Ełk) w powszedni dzień nie jest łatwo znaleźć miejsce na zaparkowanie samochodu. Z upływem lat samochodów przybywa lawinowo (w Polsce jest ponad 500 pojazdów spalinowych na 1000 mieszkańców) i sytuacja z parkowaniem ciągle się pogarsza. Widzimy co się dzieje wokół w innych miejscowościach. Nie wyobrażamy sobie, aby w przyszłej radzie nie było większości, która powinna zająć się problemem parkowania w ścisłym centrum naszego miasta. Oczywiście wprowadzając takie strefy (płatne strefy parkowania) nie można zapominać o mieszkańcach centrum miasta. Płatne parkowanie spowoduje, iż przyjeżdżający do centrum kierowcy będą próbować (już dziś tak się dzieje) zaparkować poza ulicami, gdzie będą płatne miejsca, a więc na wewnętrznych parkingach i podwórkach strefy. W miejscach tych mieszkańcy (zameldowani przy ulicach strefy) a także właściciele lokali z tych ulic powinni mieć możliwość wykupu taniego abonamentu na parkowanie w strefie (tak jest w miejscowościach gdzie takie strefy istnieją). Strefa płatnego parkowania już kilka razy była omawiana podczas prac komisji rady miasta, ale bez konkretnych efektów. Uważamy, że prace nad stworzeniem PSP powinny ruszyć w możliwie krótkim czasie, a uzyskane wyniki tych prac (system PSP) powinny zostać przedstawione mieszkańcom i poddane konsultacjom społecznym tak aby rada poznała opinię mieszkańców i postępowała zgodnie z ich wolą.

Łukasz Cegiełka - nr 1 na liście KW Prawa i Sprawiedliwości

Jestem przeciwny wprowadzeniu płatnych stref parkowania w naszym mieście z kilku powodów. Po pierwsze, takie strefy mogą być obciążeniem dla mieszkańców, szczególnie dla tych o niższych dochodach. Opłaty za parkowanie mogą stanowić dodatkowe obciążenie finansowe dla osób, które już borykają się z wysokimi kosztami życia. Po drugie, płatne strefy parkowania mogą negatywnie wpłynąć na lokalne przedsiębiorstwa. Kierowcy mogą unikać miejsc, gdzie muszą płacić za parkowanie, co może ograniczyć przepływ klientów do sklepów i restauracji w naszym mieście. Po trzecie, wprowadzenie płatnych stref parkowania może spowodować zwiększenie ruchu ulicznego w okolicznych dzielnicach, ponieważ kierowcy będą szukać darmowych miejsc parkingowych na obrzeżach miasta, co może prowadzić do zwiększonego zanieczyszczenia powietrza i utrudnienia dla mieszkańców tych obszarów. Zamiast tego powinniśmy rozważyć alternatywne metody takie jak budowa nowych miejsc parkingowych, poszerzenie granic miasta i przeniesienie przynajmniej częściowo ruchu samochodowego z centrum miasta poprzez zwiększenie użyteczności transportu publicznego, promowanie rowerów i pieszych czyli miękkiej komunikacji które uwzględniają potrzeby i interesy mieszkańców oraz lokalnych przedsiębiorstw.

Tomasz Andrukiewicz - nr 1 na liście KWW Dobro Wspólne 2024

Coraz większa ilość pojazdów pojawia się ulicach i parkingach miast. To powszechne zjawisko. Powoduje ono konieczność poszukiwania alternatywnych rozwiązań do podróży samochodem.
Poszerzanie ulic i tworzenie nowych parkingów w centrum Ełku jest niemożliwe bez likwidacji terenów zielonych. Większą rotację wolnych miejsc parkingowych w centrum miast w ciągu dnia osiąga się m.in. poprzez:
- zwiększanie dostępności komunikacji miejskiej (np. zakupy nowych pojazdów, częstotliwość kursów),
- rozbudowywaniu układu ścieżek rowerowych,
Wszystko po to, aby kierowcy wybierali alternatywny sposób dojazdu do pracy czy szkoły, przychodni i nie zajmowali przez kilka godzin miejsc parkingowych.
Aby te działania przynosiły zamierzone efekty w wielu miastach Polski, Europy i Świata wprowadza się równolegle Strefy Płatnego Parkowania. Każdy kto choć trochę podróżuje miał na pewno okazję spotkać się z takimi strefami np.: w Augustowie, Suwałkach, Giżycku, Gołdapi, Białymstoku, Olsztynie, Ostrołęce, Ciechanowie.
Już niewielkie opłaty, na przykład sezonowo, motywują kierowców do określonych działań. Kiedy się nad tym dłużej zastanowić, to jazda „w kółko”, by zaparkować gdziekolwiek kosztuje więcej niż złotówka wrzucona do parkomatu.
Widać, że takie strefy mają więcej plusów niż minusów, co można zaobserwować w miastach, gdzie już one funkcjonują. Często mieszkańcy w częściach miasta, gdzie nie ma takiej strefy wnioskują o jej ustanowienie, aby mogli swobodnie zaparkować pod swoim domem. Nie są one nastawione na jakieś „zarobki”, bo ich celem jest zupełnie co innego.
Czy Ełk jest gotowy na takie nowe rozwiązania? Czy złotówka lub dwie to dużo za możliwość zaparkowania samochodu blisko poczty, urzędu, banku, gdzie chce się załatwić sprawę albo przychodni, w której mamy wizytę u lekarza? Na te pytania musimy odpowiedzieć w nowej radzie, przeprowadzając rozmowy i konsultacje z mieszkańcami.

Ireneusz Dzienisiewicz - nr 1 na liście KWW "Łączy nas Ełk"

Jestem przeciwnikiem płatnych stref parkowania w Ełku. Nasze centrum miasta od dłuższego czasu wymiera. Wzdłuż głównych ulic jest dużo pustych lokali, z których część od dłuższego czasu czeka na wynajęcie. Popołudniu i wczesnym wieczorem ruch pieszych w centrum jest znikomy. Jeżeli wprowadzimy płatne parkowanie, to dodatkowo osłabimy zainteresowanie tą częścią miasta. W szczególności ucierpi i tak słabnący biznes lokalny. Dodatkowo bardzo pogorszą się warunki życia mieszkańców centrum Ełku. Część kierowców, chcąc zaoszczędzić pieniądze, często będzie poszukiwało możliwości „darmowego” parkowania pod budynkami wielorodzinnymi. Płatna strefa to również ukryty „podatek” dla mieszkańców centrum. Jako radny z tego okręgu, nie mogę zgodzić się na dodatkowe obciążenia mieszkańców. Jednak od każdej zasady może być wyjątek. Jestem zwolennikiem wprowadzenia płatnej strefy parkowania na parkingu przy Urzędzie Miasta. Pozwoli to na komfortowe załatwianie spraw urzędowych.

* Okręg wyborczy nr 2 w wyborach do Rady Miasta Ełku tworzy: część miasta Ełk, ulice: 3 Maja, Adama Mickiewicza, Aleja 1000‑lecia, al. Lubelska, Armii Krajowej, Cicha, Czarna, Danusi, Elizy Orzeszkowej, Fryderyka Chopina, Gdańska, gen. Władysława Sikorskiego numery parzyste od nr 8 do nr 18, Grunwaldzka, Gustawa Gizewiusza, Jarosława Dąbrowskiego, Jana i Hieronima Małeckich, Jagienki, Jana Długosza, Juliusza Słowackiego, Juranda, Kazimierza Pułaskiego, Kąpielowa, Królowej Jadwigi, Książąt Mazowieckich, Księcia Witolda, Księżnej Anny, Maćka z Bogdańca, Magazynowa, Marii Konopnickiej, marsz. Józefa Piłsudskiego, Nadjeziorna, park Mikołaja Kopernika, Park Solidarności, pl. Katedralny, pl. Miejski, Pomorska, por. Władysława Świackiego "Sępa", prof. Władysława Szafera, rondo Pastora Edwarda Małłka, Roosevelta, skwer gen. Aleksandra Krzyżanowskiego "Wilka", Stanisława Moniuszki, Stary Rynek, Stefana Żeromskiego, Szkolna, Tadeusza Kościuszki, Toruńska, Wawelska, Wojska Polskiego, Zamkowa, Zawiszy, Zbyszka z Bogdańca. Do zdobycia jest tutaj 8 mandatów.

Maciej Chrościelewski

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5