Cztery pory roku – innowacja pedagogiczna w Szkole Podstawowej nr 4 w Działdowie [zdjęcia, film]
2017-05-07 19:50:28(ost. akt: 2017-05-07 10:38:21)
W kwietniu odbyły się w Szkole Podstawowej nr 4 lekcje wpisane w innowację pedagogiczną. Wszystkie klasy drugie oraz klasa pierwsza poznawały „małą ojczyznę” - Działdowo: jego historię, zabytki, położenie geograficzne, tradycje kulinarne i walory turystyczne.
Dzieci zostały podzielone na grupy. Pozostające w zamku, w jego komnatach organizowały turniej rycerski, budowały makietę zamku, projektowały proporzec, układały przewodnik po mieście, przygotowywały strawę dla rycerzy oraz odgrywały scenki z życia rycerskiego. Dwie grupy uczestniczyły w zajęciach plenerowych. Pierwsza z nich ustalała w jaki sposób „najrychlej można dotrzeć do naszego grodu” - tzn. jakie mamy połączenie kolejowe i samochodowe z innymi miastami. Druga zaś ćwiczyła pieśni pod kierunkiem działdowskiego pieśniarza w Miejskim Domu Kultury, aby uświetnić turniej rycerski. Taka forma zajęć umożliwiła dzieciom doskonalenie różnych umiejętności w zakresie sportu, muzyki, techniki, plastyki czy dramy.
Wszystkie grupy realizowały również treści z programu edukacji polonistycznej, np.: redagowały zaproszenie, ogłoszenie, wnioski z obserwacji czy doświadczeń. Natomiast w zakresie edukacji matematycznej mogły doskonalić liczenie, umiejętność stosowania cyfr rzymskich oraz szacowania wielkości. Nie ominęły ich też zagadki matematyczne, np. z dziedziny kulinarnej czy podróżniczej. Zaangażowanie dzieci w ten projekt pokazało jak wiele nowych informacji można się dowiedzieć, np. o naszym mieście, wykorzystując przy tym własną aktywność.
Wszystkie grupy realizowały również treści z programu edukacji polonistycznej, np.: redagowały zaproszenie, ogłoszenie, wnioski z obserwacji czy doświadczeń. Natomiast w zakresie edukacji matematycznej mogły doskonalić liczenie, umiejętność stosowania cyfr rzymskich oraz szacowania wielkości. Nie ominęły ich też zagadki matematyczne, np. z dziedziny kulinarnej czy podróżniczej. Zaangażowanie dzieci w ten projekt pokazało jak wiele nowych informacji można się dowiedzieć, np. o naszym mieście, wykorzystując przy tym własną aktywność.
Uczniowie „działali” i uczyli się równocześnie. Wśród śmiechu i radości powstawały nowe projekty i pomysły. Taka forma zajęć pokazująca naturalną ciekawość i aktywność dzieci zainspirowała opiekunów i nauczycieli do weryfikacji własnego warsztatu pracy, do poszukiwania nowych metod nauczania. Nasi nauczyciele udowadniają, że edukacja i wychowanie dzieci w Szkole Podstawowej nr 4 może być przyjemna a wiedza nie musi się kojarzyć tylko z nudną nauką w szkolnej ławce. Trzyletni okres edukacji wczesnoszkolnej połączonej z pracą innowacyjną pozwoli na stymulowanie aktywności każdego dziecka poprzez wzmocnienie w nim poczucia własnej wartości i otwartości. W czasie realizacji innowacji zakłada się współpracę m.in. z rodzicami, organizacjami szkolnymi, ze środowiskiem lokalnym.
Taka forma nauki w naszej szkole nie będzie rzadkością, ponieważ zajęcia, które się odbyły to pilotaż innowacji pedagogicznej. Zostanie ona wdrożona w nowym roku szkolnym 2017/2018, w klasach I-III. Zajęcia metodą projektu prowadzone zostaną cyklicznie, myśl przewodnia będzie związana przyroda, stąd jej hasło „Cztery pory roku”. Podsumowując należy stwierdzić, że nasza innowacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców oraz stwarza możliwość rozwijania zainteresowań dzieci, a w przyszłości ich aktywnego udziału w życiu społecznym oraz kulturalnym.
Taka forma nauki w naszej szkole nie będzie rzadkością, ponieważ zajęcia, które się odbyły to pilotaż innowacji pedagogicznej. Zostanie ona wdrożona w nowym roku szkolnym 2017/2018, w klasach I-III. Zajęcia metodą projektu prowadzone zostaną cyklicznie, myśl przewodnia będzie związana przyroda, stąd jej hasło „Cztery pory roku”. Podsumowując należy stwierdzić, że nasza innowacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców oraz stwarza możliwość rozwijania zainteresowań dzieci, a w przyszłości ich aktywnego udziału w życiu społecznym oraz kulturalnym.
Szkoła Podstawowa nr 4 działa prawie 25 lat. Panuje w niej dobra atmosfera, jest bezpiecznie położona, ciągle się rozwija. Ma swoją tradycję, wypracowaną markę, wymierne sukcesy. Mimo to nauczyciele poszukują nowych form pracy, aby ciekawie osiągać cele zapisane w podstawie programowej.
Już dziś zapraszamy wszystkich uczniów klas I-III do realizacji tego ciekawego pomysłu!
Anna Siedlecka
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez