"Farby" - projekt w Przedszkolu Miejskim nr 5 w Działdowie
2016-04-24 14:45:54(ost. akt: 2016-04-24 09:51:52)
Od początku kwietnia w Przedszkolu Miejskim nr 5 w Działdowie nauczycielka Justyna Frejnik wspólnie z dziećmi z gr. III realizują projekt „FARBY” metodą projektów.
Metoda projektów to metoda nauczania, w której dzieci prowadzą pogłębione badania na określony temat. Dzieci badają jeden temat przez dłuższy czas. Przy wyborze tematu istotną rolę odgrywa ich zainteresowanie. Temat musi być dla dzieci ważny i powinien odnosić się do ich doświadczeń życiowych. Dzieci często prowadzą szczegółowe badania na poziomie o wiele bardziej zaawansowanym, niż wyobraża sobie większość dorosłych.
Rola nauczyciela polega na włączeniu do projektu treści merytorycznych, np.: w zakresie matematyki, czytania, wiedzy o środowisku. Wiele działań planują same dzieci – z pomocą nauczyciela. Plany dotyczą miejsca zajęć terenowych oraz rozmów z ekspertami. Dzieci korzystają z różnych materiałów źródłowych – w tym tradycyjnym, np. książek – by znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, oraz prowadzą pogłębione działania badawcze podczas zajęć terenowych. Przygotowują pytania do rozmówców i ustalają konkretne zadania do realizacji.
Rola nauczyciela polega na włączeniu do projektu treści merytorycznych, np.: w zakresie matematyki, czytania, wiedzy o środowisku. Wiele działań planują same dzieci – z pomocą nauczyciela. Plany dotyczą miejsca zajęć terenowych oraz rozmów z ekspertami. Dzieci korzystają z różnych materiałów źródłowych – w tym tradycyjnym, np. książek – by znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, oraz prowadzą pogłębione działania badawcze podczas zajęć terenowych. Przygotowują pytania do rozmówców i ustalają konkretne zadania do realizacji.
Dzieci rozwiązują problemy samodzielnie – nauczyciel zakreśla tylko pewne ramy oraz pomaga w poszukiwaniu rozwiązań i potrzebnych materiałów. W miarę wzrostu wiedzy dzieci nauczyciel wspólnie z nimi tworzy siatkę pojęciową, dzięki której wszyscy widzą ile zdobyły wiadomości. Uzyskane wiadomości przedstawiają w formie plakatów, prac plastycznych, schematów graficznych, tabel, dzienniczków, konstrukcji, zdjęć.
Projekt w dużym stopniu uwzględnia te same wiadomości i umiejętności, które wprowadza się w sposób bardziej sformalizowany. Ponadto projekt stwarza dzieciom możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie rozwiązywania problemów i dzielenia się informacjami. Daje też okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej i pobudza myślenie, co usprawnia procesy intelektualne.
W trakcie badania tematu „farb” dzieci:
- poznawały rodzaje farb, ich przeznaczenie, kolory;
- zdobywały informacje jak i gdzie powstają farby w zależności od przeznaczenia;
- przeprowadzały doświadczenia związane z farbami (klasyfikowanie, porównywanie, mieszanie, rozpuszczanie etc.);
- malowały farbami na różnym podłożu – papierze, szkle, płótnie wg własnego pomysłu;
- zadawały pytania zaproszonym gościom – ekspertom;
- śpiewały piosenki związane z tematem;
- słuchały opowiadań i wierszy;
- tworzyły własne opowiadania i bajki;
- konstruowały pojęcia;
- przeliczały (liczebniki główne i porządkowe);
- grały na instrumentach;
- tworzyły piktogramy;
- brały udział w wyprawach w teren.
- poznawały rodzaje farb, ich przeznaczenie, kolory;
- zdobywały informacje jak i gdzie powstają farby w zależności od przeznaczenia;
- przeprowadzały doświadczenia związane z farbami (klasyfikowanie, porównywanie, mieszanie, rozpuszczanie etc.);
- malowały farbami na różnym podłożu – papierze, szkle, płótnie wg własnego pomysłu;
- zadawały pytania zaproszonym gościom – ekspertom;
- śpiewały piosenki związane z tematem;
- słuchały opowiadań i wierszy;
- tworzyły własne opowiadania i bajki;
- konstruowały pojęcia;
- przeliczały (liczebniki główne i porządkowe);
- grały na instrumentach;
- tworzyły piktogramy;
- brały udział w wyprawach w teren.
Zabawy wykorzystujące metodą projektów wpływają na:
- osiągnięcia dzieci w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania;
- rozwój społeczno-emocjonalny dzieci;
- umiejętność rozwiązywania problemów;
- uczenie się od rówieśników (modelowanie);
- umiejętność współpracy w zespołach;
- rozwijanie empatii;
- umiejętność zadawania pytań i stawiania hipotez;
- rozwijanie zainteresowań dzieci;
- rozwój współpracy z rodzicami.
- osiągnięcia dzieci w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania;
- rozwój społeczno-emocjonalny dzieci;
- umiejętność rozwiązywania problemów;
- uczenie się od rówieśników (modelowanie);
- umiejętność współpracy w zespołach;
- rozwijanie empatii;
- umiejętność zadawania pytań i stawiania hipotez;
- rozwijanie zainteresowań dzieci;
- rozwój współpracy z rodzicami.
Bardzo dziękuję rodzicom dzieci z gr. III, dyrektor, wszystkim nauczycielkom oraz pozostałym pracownikom, szczególnie Małgosi Wójcik i Sylwii Burchel za wyjątkowy wkład w realizację projektu, dzięki czemu przybrał on niesamowity wymiar. Okazał się on wspólną przygodą moją i dzieci.
Justyna Frejnik
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz TUTAJ ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez