Projekt kandydatów do Sejmu Dzieci i Młodzieży: "Dzień w muzeum - Działdowo znane i nieznane" [zdjęcia, film]
2016-04-10 15:35:16(ost. akt: 2016-04-10 15:43:04)
W tym roku Kancelaria Sejmowa organizuje XXII sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży, której temat brzmi: „Miejsca pamięci – materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości”. Dwoje uczniów, Aleksandra Grędzińska oraz Kacper Anaczkowski, z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Działdowie reprezentujący Zespół Szkół nr 1 w Działdowie ubiegają się o mandaty poselskie.
W ramach zadania rekrutacyjnego, podzielonego na 5 etapów, młodzież przeprowadziła akcję „Dzień w muzeum – Działdowo znanie i nieznane”. Pierwszy etap zadania polegał na znalezieniu miejsca pamięci historycznej. Uczniowie postawili na działdowskie Interaktywne Muzeum Państwa Krzyżackiego, ponieważ jest to jedyne muzeum w Polsce o takiej tematyce, ale również, dlatego że w 2014r. zostało laureatem 4. edycji plebiscytu „7 nowych cudów Polski” organizowanego przez redakcję National Geographic Traveler.
Podczas realizacji drugiego etapu młodzież zbadała, czy wybrane miejsce pamięci znajduje się w różnych publikacjach papierowych i elektronicznych. Trzeci etap to sprawdzenie, czy wybrany obiekt jest obecny w świadomości lokalnej. By to sprawdzić młodzi w dniach 30.03-02.04 przeprowadzili badanie – ankietę podaj dalej w: Starostwie Powiatowym, Miejskiej Bibliotece Publicznej oraz miejscowych sklepach. Ankieta podaj dalej to metoda badawcza pozwalająca na zbadanie wiedzy szerokiej grupy osób.
Ankietowani odpowiadali na 3 pytania zamknięte oraz 2 pytania otwarte:
1. Czy słyszał/a Pan/i o jakimkolwiek muzeum w Działdowie?
2. Jak nazywa się to muzeum?
3. Gdzie mieści się to muzeum?
4. Czy odwiedził/a Pan/i to muzeum?
5. Czy to muzeum można nazwać miejscem pamięci?
Łącznie w ankiecie wzięło udział aż 92 respondentów. Dzięki przeprowadzonemu badaniu młodzież dowiedziała się, że 83,7% badanych wie, że w Działdowie znajduję się muzeum, lecz tylko 53,26% było w muzeum. Podsumowując ankietę, młodzi aktywiści wyciągnęli wnioski i przeszli do przedostatniego etapu zadania rekrutacyjnego, czyli zaplanowania działań. Uczniowie uznali, że najciekawszym sposobem na zaistnienie i długie pozostanie w świadomości społeczności lokalnej jest przeprowadzenie akcji pt.: „Dzień w muzeum – Działdowo znane i nieznane”. Sporządzając harmonogram, licealiści uwzględnili najmłodszych mieszkańców miasta – przedszkolaków, jak i starszych – dorosłych. By przeprowadzić działanie na terenie muzeum, młodzież musiała uzyskać zgodę dyrektora Interaktywnego Muzeum Państwa Krzyżackiego w Działdowie, dr hab. Kazimierza Grążawskiego. Dyrektor był bardzo otwarty na pomysły młodych i zgodził się na przeprowadzenie akcji. Następnie uczniowie przygotowywali materiały potrzebne do warsztatów oraz zwrócili się z prośbą do Henryka Jabłońskiego, emerytowanego nauczyciela historii Zespołu Szkół nr 1 w Działdowie i wielkiego pasjonata historii regionu, o przeprowadzenie wykładu dla dorosłych. Kolejnym krokiem było opracowanie plakatów i zaproszeń promujących działanie oraz ich kolportowanie. Piąty etap zadania rekrutacyjnego polegał na realizacji zaplanowanych działań. Akcja „Dzień w muzeum – Działdowo znane i nieznane” odbyła się w piątek - 8 kwietnia. Rankiem odbyły się warsztaty dla grupy dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 3. Przedszkolaki dowiedziały się, kim byli rycerze, czym charakteryzują się zamki. W ramach zabawy słowno-ruchowej dzieci nauczyły się krótkiej rymowanki, na koniec miały możliwość przymierzenia czapek, wianków i koszuli średniowiecznych oraz mogły pooglądać drewniane miecze. W południe zostały przeprowadzone warsztaty dla uczniów klasy 6c ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bronisława Malinowskiego w Działdowie. Dzieci rozmawiały o ideale rycerza oraz o kodeksie rycerskim. Tworząc wzór współczesnego rycerza, szóstoklasiści doszli do wniosku, że rycerzem XXI w. są: wolontariusze, ludzie pomagający i broniący słabszych oraz patrioci. Uczniowie szkoły podstawowej po odbytych warsztatach zwiedzili muzeum. Pod koniec dnia miał miejsce wykład Henryka Jabłońskiego dla dorosłych. Podczas wystąpienia panowała zupełna cisza, słuchacze z zapartym tchem słuchali o historii Działdowa oraz o lokalnych aktywistach okresu międzywojennego.
1. Czy słyszał/a Pan/i o jakimkolwiek muzeum w Działdowie?
2. Jak nazywa się to muzeum?
3. Gdzie mieści się to muzeum?
4. Czy odwiedził/a Pan/i to muzeum?
5. Czy to muzeum można nazwać miejscem pamięci?
Łącznie w ankiecie wzięło udział aż 92 respondentów. Dzięki przeprowadzonemu badaniu młodzież dowiedziała się, że 83,7% badanych wie, że w Działdowie znajduję się muzeum, lecz tylko 53,26% było w muzeum. Podsumowując ankietę, młodzi aktywiści wyciągnęli wnioski i przeszli do przedostatniego etapu zadania rekrutacyjnego, czyli zaplanowania działań. Uczniowie uznali, że najciekawszym sposobem na zaistnienie i długie pozostanie w świadomości społeczności lokalnej jest przeprowadzenie akcji pt.: „Dzień w muzeum – Działdowo znane i nieznane”. Sporządzając harmonogram, licealiści uwzględnili najmłodszych mieszkańców miasta – przedszkolaków, jak i starszych – dorosłych. By przeprowadzić działanie na terenie muzeum, młodzież musiała uzyskać zgodę dyrektora Interaktywnego Muzeum Państwa Krzyżackiego w Działdowie, dr hab. Kazimierza Grążawskiego. Dyrektor był bardzo otwarty na pomysły młodych i zgodził się na przeprowadzenie akcji. Następnie uczniowie przygotowywali materiały potrzebne do warsztatów oraz zwrócili się z prośbą do Henryka Jabłońskiego, emerytowanego nauczyciela historii Zespołu Szkół nr 1 w Działdowie i wielkiego pasjonata historii regionu, o przeprowadzenie wykładu dla dorosłych. Kolejnym krokiem było opracowanie plakatów i zaproszeń promujących działanie oraz ich kolportowanie. Piąty etap zadania rekrutacyjnego polegał na realizacji zaplanowanych działań. Akcja „Dzień w muzeum – Działdowo znane i nieznane” odbyła się w piątek - 8 kwietnia. Rankiem odbyły się warsztaty dla grupy dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 3. Przedszkolaki dowiedziały się, kim byli rycerze, czym charakteryzują się zamki. W ramach zabawy słowno-ruchowej dzieci nauczyły się krótkiej rymowanki, na koniec miały możliwość przymierzenia czapek, wianków i koszuli średniowiecznych oraz mogły pooglądać drewniane miecze. W południe zostały przeprowadzone warsztaty dla uczniów klasy 6c ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bronisława Malinowskiego w Działdowie. Dzieci rozmawiały o ideale rycerza oraz o kodeksie rycerskim. Tworząc wzór współczesnego rycerza, szóstoklasiści doszli do wniosku, że rycerzem XXI w. są: wolontariusze, ludzie pomagający i broniący słabszych oraz patrioci. Uczniowie szkoły podstawowej po odbytych warsztatach zwiedzili muzeum. Pod koniec dnia miał miejsce wykład Henryka Jabłońskiego dla dorosłych. Podczas wystąpienia panowała zupełna cisza, słuchacze z zapartym tchem słuchali o historii Działdowa oraz o lokalnych aktywistach okresu międzywojennego.
Podjęte działania mające na celu dostanie się do Sejmu Dzieci i Młodzieży dostarczyły Kacprowi i Oli oraz ich opiekunowi, Jakubowi Sontowskiemu - nauczycielowi geografii Zespołu Szkół nr 1 w Działdowie, wiele radości. Podczas realizacji projektu młodzież nauczyła się wielu nowych rzeczy oraz nabrała wielu doświadczeń przydatnych w dorosłym życiu.
Aleksandra Grędzińska, Kacper Anaczkowski
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz TUTAJ ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
xyz #1974244 | 83.6.*.* 12 kwi 2016 09:38
jak zwykle Grunwaldzka najlepsza
odpowiedz na ten komentarz