W Działdowie rozmawiali o edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną

2025-03-07 06:38:58(ost. akt: 2025-03-07 07:46:39)

Autor zdjęcia: SK

W jaki sposób skutecznie uczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Jakie metody sprzyjają ich samodzielności? Jak wygląda codzienność edukacyjna uczniów o specjalnych potrzebach? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi szukano podczas konferencji "Przyjdź, spróbuj, obejrzyj, no i zostań z nami", która odbyła się 5 marca w działdowskim Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) Koło w Działdowie.
Konferencję otworzyła przewodnicząca PSONI w Działdowie, Anna Bonisławska, podkreślając znaczenie wspólnego działania różnych środowisk na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele, terapeuci, rodzice oraz specjaliści z różnych dziedzin, którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami w zakresie edukacji i wsparcia osób z niepełnosprawnościami.

— Konferencja, dofinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności, odbyła się u nas po raz pierwszy. Mieliśmy zaszczyt gościć prelegentów najwyższej klasy – doktorów i profesorów oświaty, którzy w swojej działalności zajmują się przedstawianymi zagadnieniami — podkreśliła Karolina Topolewska, dyrektor OREW w Działdowie.

Obrazek w tresci

Podczas konferencji poruszono wiele istotnych zagadnień. Wykład inauguracyjny wygłosił dr n. hum. Radosław Piotrowicz, omawiając temat „WWR w ujęciu systemowym i międzysektorowym od dzieciństwa do dorosłości”. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na potrzebę kompleksowego podejścia do wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) oraz jego kontynuację w dorosłym życiu.

Kolejne wystąpienie prof. oświaty Lidii Klaro-Celej dotyczyło efektywnej edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ekspertka podkreśliła, że kluczowe znaczenie ma indywidualizacja nauczania oraz zastosowanie praktycznych metod dostosowanych do potrzeb uczniów.

O roli alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) w edukacji mówiła dr n. hum. Magdalena Gryceman, podkreślając, jak duży wpływ na rozwój i samodzielność uczniów mają nowoczesne narzędzia komunikacyjne.

Ważnym tematem była również seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dr n. hum. Izabela Fornalik w swoim wykładzie przedstawiła zagadnienia związane z edukacją seksualną, podkreślając rolę nauczycieli, terapeutów i rodziców w odpowiednim przygotowaniu wychowanków do dorosłego życia.

Z kolei Beata Ignaczewska skupiła się na analizie zachowania w spektrum autyzmu oraz na metodach radzenia sobie z zachowaniami trudnymi, co jest niezwykle istotnym zagadnieniem w codziennej pracy pedagogicznej.

— Konferencję zorganizowaliśmy jako podsumowanie trzyletniego projektu. W 2024 roku obchodziliśmy jubileusze placówek należących do naszego stowarzyszenia, a rok wcześniej świętowaliśmy 30-lecie powstania naszego koła. Tematem konferencji była problematyka osób z niepełnosprawnościami. Do udziału zaprosiliśmy ekspertów z całej Polski — powiedziała Anna Bonisławska, przewodnicząca PSONI w Działdowie.

Obrazek w tresci

Oprócz wykładów, uczestnicy mieli okazję wziąć udział w praktycznych warsztatach, podzielonych na cztery grupy tematyczne:

- Budowanie relacji komunikacyjnej z wykorzystaniem książek, tablic i programów – prowadzenie: Joanna Śliwka.
- Codzienność edukacyjna w spektrum autyzmu – omówienie planów dnia, systemów motywacyjnych i metod wspierania ucznia – prowadzenie: Wioletta Świderska.
- Działania sprzyjające samodzielności ucznia – sprawczość ucznia, praktyki wspomagane oraz doświadczenia własne w szkołach przysposabiających do pracy – prowadzenie: Dorota Mróz.
- Organizacja pracy w placówkach kształcenia specjalnego na przykładzie Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego i Niepublicznej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy PSONI Koło w Działdowie – prezentacja Karoliny Topolewskiej.

Konferencja w Działdowie stała się nie tylko miejscem wymiany wiedzy i doświadczeń, ale także platformą do nawiązywania współpracy między nauczycielami, terapeutami i rodzinami osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wspólne działania i dobre praktyki zaprezentowane podczas wydarzenia mogą w znaczący sposób przyczynić się do poprawy jakości edukacji i wsparcia dla uczniów o specjalnych potrzebach.

Obrazek w tresci

— W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele, specjaliści, rodzice oraz pracownicy instytucji pomocowych. Cieszymy się, że zarówno prelegenci, jak i publiczność dopisali. Spośród blisko 160 zgłoszonych osób niemal wszyscy dotarli na konferencję — dodała Karolina Topolewska.

Uczestnicy podkreślali, że takie spotkania są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami oraz wskazują skuteczne rozwiązania, które mogą pomóc w ich codziennym funkcjonowaniu.

sk

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B