Uwierzyła, że koresponduje z koleżanką. Udostępniła kod BLIK i straciła 700 złotych

2024-07-19 15:49:00(ost. akt: 2024-07-19 13:29:48)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: policja

Oszuści podszywają się pod znajomych z portali społecznościowych, kontaktują się z ofiarą i wysyłając wiadomość sms lub poprzez komunikator internetowy, proszą o kod BLIK, celem realizacji płatności. Ofiara ufając, że pomaga „znajomej/mu”, przesyła kod BLIK, a z jej konta znikają pieniądze.
W takiej sytuacji znalazła się mieszkanka powiatu działdowskiego, z którą za pośrednictwem portalu społecznościowego skontaktowała się „znajoma”, prosząc o udostępnienie kodu BLIK do realizacji transakcji płatniczej. Zdarzenie miało miejsce w czwartek (18.07.2024 r.). 51-latka wierząc, że pomaga koleżance, udostępniła kod BLIK, za pomocą którego z jej konta zostały pobrane pieniądze w kwocie 700 złotych. Odbiorcą nie była jednak znajoma z portalu, a oszust, który przejął jej konto i się pod nią podszywał.

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem płatności mobilnych. Oszustwa na BLIK to nadal popularna metoda wśród przestępców internetowych. Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego, prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel, namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Zdarza się, że robiąc zakupy na internetowych portalach sprzedażowych, możemy również zostać poproszeni przez drugą stronę o wygenerowanie i podanie kodu BLIK, celem realizacji płatności. Jednak wartość produktu, za który mamy zapłacić, okazuje się zupełnie inna, a z naszego konta znika znacznie wyższa kwota pieniędzy.

NIE PODAWAJ kodu BLIK drogą elektroniczną nikomu, kto do ciebie napisze lub zadzwoni przez komunikator czy portal społecznościowy. Każdą prośbę o udostępnienie kodu BLIK przez znajomych czy rodzinę potwierdź, dzwoniąc do tej osoby. Nie udostępniaj kodu, nim nie zadzwonisz i nie upewnisz się, że pomagasz właściwej osobie.

Każdą płatność internetową realizuj samodzielnie, wchodząc na stronę swojego banku lub poprzez aplikację mobilną. Nigdy nie przekazuj kodu BLIK rzekomemu sprzedawcy, bo nie wiesz, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie.

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa wyłudzenia na BLIK, albo innej dowolnej metody (np. podesłany link do realizacji płatności, przekierowujący na stronę banku), to niezwłocznie zgłoś sprawę na policję. Czytaj dokładnie komunikaty, które otrzymujesz. Wiele instytucji, banków czy portali internetowych przestrzega przed wyłudzaniem pieniędzy przez cyberoszustów.
kpp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5