Dali się oszukać klikając w podesłany link

2024-07-09 15:28:00(ost. akt: 2024-07-09 12:10:13)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: kpp

Kupujesz lub sprzedajesz na portalach internetowych i klikasz w przesyłane od nieznajomych linki? Bądź pewien, że w ten sposób narażasz się na utratę swoich pieniędzy z konta. Właśnie w ten sposób kolejni mieszkańcy powiatu działdowskiego dali się oszukać i stracili swoje oszczędności.
Mieszkaniec Lidzbarka wystawił na sprzedaż produkt na internetowym portalu sprzedażowym. Skontaktował się z nim zainteresowany kupnem, który w celu sfinalizowania transakcji przesłał mężczyźnie link, przekierowujący go do strony łudząco podobnej do strony jego banku. Mężczyzna kliknął w link i dokonał autoryzacji na stronie banku, przez co rzekomy kupujący uzyskał dane do jego konta i wypłacił z niego pieniądze. W ten sposób 36-latek stracił 1800 złotych.

Podobna sytuacja przydarzyła się 55-letniemu kolejnemu mieszkańcowi Lidzbarka. Mężczyzna został wprowadzony w błąd, co do zamiaru kupna telefonu komórkowego, który wystawił na sprzedaż na portalu internetowym. Sprawca przesłał wiadomość na pocztę elektroniczną mężczyzny z linkiem, przekierowującym na stronę banku, celem potwierdzenia rzekomej wpłaty za telefon. Pokrzywdzony wszedł na tę stronę, a następnie otrzymał prośbę z banku o potwierdzenie operacji przelewu jednej złotówki. Po potwierdzeniu operacji dwukrotnie kodem Blik, z jego konta wypłacono pieniądze w kwocie 5700 złotych.

Kolejny raz apelujemy — nigdy NIE KLIKAJ w linki przesyłane przez innych! Jeśli wystawiasz rzeczy na sprzedaż i chcesz sprawdzić, czy wpłynęły pieniądze od kupującego na konto lub kupujesz przez internet i sprzedający prosi o przesłanie potwierdzenia przelania pieniędzy, możemy to zrobić z własnego poziomu, logując się, poprzez wpisanie strony swojego banku czy poprzez aplikację mobilną, ale nigdy przez link przesyłany przez drugą stronę. Jeśli ktoś wysyła Ci link z prośbą o numer konta, sprawdzenie, czy wpłata wpłynęła itp., możesz być pewien, że to oszustwo. Podobnie w przypadku linków przesyłanych w wiadomości sms, przez podszywających się pod firmy świadczące usługi kurierskie, dostawców energii, gazu, z dopłatą do przesyłki czy rachunku należy zachować szczególną ostrożność. Każdy link przesłany z zewnątrz, który przekierowuje nas na stronę płatności (banku), powinien wzbudzić nasz niepokój.

Bądź czujny i nie daj się oszukać! Zachowaj podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania płatności z wykorzystaniem sieci Internet.

Korzystając z aplikacji banku, logując się na stronie banku, pamiętajmy o wylogowaniu się. Nie zapisujmy danych logowania do zapamiętania automatycznie przez system. Każde logowanie wykonujmy z własnego poziomu. Nigdy nie wchodźmy w podsyłane przez inne osoby linki odsyłające nas do strony logowania do banku. Zanim dokonamy logowania, upewnijmy się, że adres strony internetowej naszego banku jest prawdziwy. Zwróćmy uwagę, czy podświetlając adres strony banku na pasku, nie występują obce znaki, niepolskie litery i inne symbole, które mogą wzbudzić wątpliwości. Chrońmy swój komputer i telefon za pomocą programów antywirusowych poprzez ich aktualizację.

Uważaj! To, co odkładałeś przez całe życie, możesz stracić w kilka sekund.
kpp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5