Oszukany na pracownika banku, stracił ponad 19000 złotych

2024-06-18 12:19:00(ost. akt: 2024-06-18 10:00:34)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: kpp

Oszuści internetowi nie próżnują. Wabią swoje ofiary „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku” czy podszywając się pod znajomych z portali społecznościowych. Wystarczy wejść w podesłany przez sprzedawcę czy kupującego link przekierowujący na płatność banku, podać kod BLIK „znajomemu” lub „pracownikowi banku” czy przekazać pieniądze zaufanej osobie, podesłanej przez rzekomego wnuczka czy córkę, by stać się ofiarą oszustwa.
W poniedziałek (17.06.2024 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosił się mieszkaniec powiatu działdowskiego, który w wyniku działania oszusta podającego się za pracownika banku, stracił swoje oszczędności. Sprawca tydzień wcześniej wyłudził od 22-latka dane dostępowe do konta, celem rzekomej aktualizacji danych i dokonał wypłaty pieniędzy z jego konta na łączną kwotę 19200 zł.

Apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym, czy w celu weryfikacji danych. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia do instalacji w telefonie lub komputerze dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, BLIK, zainstalowania aplikacji), upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni, podając się za pracownika banku, faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia, czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.

W jaki sposób uchronić się przed oszustwem?

Przerwijmy połączenie i natychmiast skontaktujmy się z osobą, za którą podaje się dzwoniący (pracownik banku, syn, wnuczek, policjant) lub skontaktujmy się z innymi członkami rodziny, którzy mogą potwierdzić tożsamość potrzebującego. Zadzwońmy do banku lub na komendę i zapytajmy, czy ktoś próbował się z nami skontaktować w sprawie naszego konta bankowego i zagrożonych środków na koncie. Nigdy nie podawajmy swoich loginów i haseł do konta, karty bankomatowej ani kodu BLIK. Tym bardziej nie róbmy takich rzeczy podczas rozmowy telefonicznej, bo tak naprawdę nie wiemy, kto jest po drugiej stronie słuchawki. Oszust wykorzysta każdą okazję. Nie podawajmy swoich danych i nie instalujmy żadnych aplikacji, o których zainstalowanie prosi nas rzekomy „pracownik banku” lub policjant.

Pamiętajmy, robiąc jakiekolwiek zakupy przez internet, nie wchodźmy w linki, podsyłane przez sprzedających lub kupujących, celem potwierdzenia płatności. Każdy link odsyłający nas do strony płatności banku, gdzie musimy podać swój login i hasło, celem potwierdzenia płatności, jest oszustwem.

Policjanci szczególnie proszą o czujność ludzi, których członkowie rodziny zamieszkują samotnie. Wytłumaczcie babciom i dziadkom, jak działają oszuści. Ustalcie, że nigdy nie będziecie finansowych spraw załatwiać telefonicznie, a już z całą pewnością nie przyślecie po ewentualne pieniądze nikogo obcego.

W przypadku obaw i podejrzeń co do próby dokonania przestępstwa natychmiast powiadommy najbliższą jednostkę policji, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub kontaktując się z najbliższą jednostką policji. Rozsądek i rozwaga w tym przypadku z pewnością uchronią nas przed staniem się ofiarą naciągaczy.
kpp, red.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5