Uważaj na oszustów! Przed świętami są aktywniejsi
2023-12-01 08:45:38(ost. akt: 2023-12-01 08:51:25)
Pada śnieg, pada śnieg dzwonią dzwonki… w telefonie, to sms przyszedł z banku o kupionym dziś zegarku... Ta historia może mieć dwa zakończenia i każde zależy TYLKO od Ciebie!!! Przedstawiamy poradnik nt. bezpiecznych zakupów przedświątecznych opracowany przez FINCERT.PL - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.
Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
- jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
- przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku - z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS’ach.
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS’ach.
Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.
NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!
Jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit, natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank; zgłoś reklamację w banku; złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze.
Jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji, zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
Źródło: Policja
NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!
Jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit, natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank; zgłoś reklamację w banku; złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze.
Jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji, zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
Źródło: Policja
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez