Policjanci promują poradnik związany z bezpieczeństwem w okołoświątecznym czasie
2022-12-01 11:40:28(ost. akt: 2022-12-01 11:40:34)
Z pewnością w okresie świątecznym częściej kontaktujemy się z bliskimi i dalszymi znajomymi. W gorączce zakupów możemy otrzymać też SMS o zakupach… których nie zrobiliśmy. Policja ostrzega przed nasiloną w tym czasie aktywnością oszustów.
Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:
— weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
— jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
— uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
— przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
— jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
— jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
— wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
— nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
— przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
— nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
— nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.
— weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
— jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
— uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
— przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
— jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
— jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
— wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
— nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
— przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
— nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
— nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.
Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.
NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!
— jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
— zgłoś reklamację w banku;
— złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze;
— jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
— jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
— zgłoś reklamację w banku;
— złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze;
— jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
Poradnik został opracowany przez FINCERT.PL – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.
red.
red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez