Powiat dofinansuje budowę mostu. Chce też budowy linii kolejowej
2020-02-21 12:10:00(ost. akt: 2020-02-21 12:15:00)
Radni powiatowi zdecydowali dziś o przekazaniu 2 milionów złotych na budowę drugiego mostu w Bartoszycach i przyjęli stanowisko w sprawie współfinansowania budowy linii kolejowej Bartoszyce-Dobre Miasto. Przyjęli też uchwałę w sprawie skargi na działania dyrektor DPS w Szczurkowie.
Radni powiatowi spotkali się na XIX sesji Rady Powiatu. Wysłuchali informacji o pracach zarządu powiatu między sesjami. Starosta Jan Zbigniew Nadolny poinformował, że zarząd m.in. przyjął uchwały w sprawach powołania komisji konkursowej do wyłonienia dyrektora szpitala w Bartoszycach i przyjęcia uchwały o powierzeniu obowiązków dyrektora szpitala na okres od 1 lutego do momentu rozstrzygnięcia konkursu Sławomirowi Wójcikowi (obecnemu dyrektorowi).
Zarząd przyjął też uchwałę o umorzeniu wierzytelności w kwocie ponad 3 tys. złotych stowarzyszeniu BartQltura.
Jak wynika z wypowiedzi starosty dyrektorzy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 i 2 złożyli wnioski o utworzenie w tych placówkach szkół branżowych II stopnia. Zarząd powiatu przychylił się do nich. Ponadto w ZSP nr 1 zostanie utworzony nowy kierunek nauczania w szkole branżowej I stopnia. Stanie się tak po dopełnieniu formalności.
Rada rozpatrywała następnie projekt uchwały dotyczący zmian w budżecie na 2020 rok. Chodziło o zwiększenie kwoty dofinansowania związanej z budową drugiego mostu w Bartoszycach. Rada jednogłośnie przyjęła uchwałę, określającą, że kwota dofinansowania tej inwestycji wyniesie 2 mln. złotych.
Konsekwencją zmian w budżecie było przyjęcie kolejnej uchwały o udzieleniu samorządowi takiego właśnie wsparcia tej, realizowanej już inwestycji.
Powiat wesprze też samorząd województwa w utrzymaniu biura w Brukseli. Radni przeznaczyli na ten cel kwotę 2 610 złotych.
Przyjęto też informację o stanie oświaty po zakończeniu I semestru nauki. Informację dostarczoną radnym na piśmie streścił pełnomocnik starosty ds. oświaty Grzegorz Monkiewicz.
Obecnie w szkołach średnich w powiecie uczy się 1819 uczniów, szkoły zatrudniają 281 pedagogów oraz 104 pracowników administracji i obsługi. Do szkół średnich powiatu może trafić 521 absolwentów szkół podstawowych z terenu powiatu.
Rada Powiatu przyjęła uchwałę wraz ze stanowiskiem w sprawie udziału finansowego samorządu powiatu w budowie linii kolejowej Bartoszyce-Lidzbark Warmiński-Dobre Miasto. O tym projekcie piszemy w dzisiejszym "Gońcu Bartoszyckim".
Koszt tej budowy oszacowano na 780 mln zł. Do realizacji potrzebny będzie 15-proc. wkład wojewódzkiego samorządu, co oznacza, że musiałby on ze swojego budżetu wysupłać 117 mln zł.
Nabór do rządowego programu ma ruszyć w pierwszym kwartale tego roku. "Jednym z kryteriów wyboru będzie montaż finansowy zawierający deklarowany wkład samorządów lokalnych w celu zapewnienia 15% wkładu finansowego" czytamy w piśmie marszałka.
W przyjętym dziś stanowisku czytamy: "Budowa przedmiotowej linii z pewnością przyczyniłaby się do poprawy dostępności mieszkańców Bartoszyc oraz powiatu bartoszyckiego do ich miejsca pracy lub nauki. Rada Powiatu Bartoszyckiego, z uwagi na trudną sytuację finansową Powiatu Bartoszyckiego oraz już zaciągnięte zobowiązania finansowe (chodzi o budowę drugiego mostu — red.) na dzień dzisiejszy nie widzi możliwości współfinansowania budowy (...)".
Dalej czytamy, że powiat z chwilą zmiany sytuacji finansowej dostosuje poziom dofinansowania do własnych możliwości.
— Jesteśmy jak najbardziej za tą inwestycją. Chcemy jednak poznać bardziej szczegółową kalkulację projektu i kwotę, jaką samorządy musiałby wyłożyć na jej wsparcie. Nie zamykamy w ten sposób marszałkowi drogi do działań. Dziś jednak nie możemy deklarować udziału finansowego, bo nie wiemy, o jakie sumy może chodzić. Jeśli w przyszłości okaże się, że kwota jest do przyjęcia, to wspomożemy wkład własny do budowy tej linii kolejowej. Powtarzam, że jest to linia potrzebna i chcemy jej budowy — mówił nam starosta powiatu Jan Zbigniew Nadolny.
O przyjęcie stanowiska apelował radny wojewódzki Marcin Kazimierczuk. Podkreślał, że ta inwestycja znajduje się w przyjętej kilka dni temu przez Sejmik Województwa "Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego 2030".
— Koszt 15% wkładu własnego poniesie samorząd województwa wspólnie ze wszystkimi samorządami jakie znajdują się na tej trasie — mówił Marcin Kazimierczuk. Mówił, że około 1/3 wkładu własnego jaki musi do inwestycji włożyć samorząd województwa ma pochodzić z dofinansowania wszystkich samorządów jakie znajdują się na tej trasie.
Wyraził kilkakrotnie wdzięczność marszałkowi województwa i zarządowi województwa za umieszczenie tej inwestycji w strategii rozwoju województwa.
Rada rozpatrzyła też skargę na działania dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Szczurkowie. Skarga została napisana w lutym 2019 roku.
Radny Grzegorz Mucha poprosił tu o przeprowadzenie dyskusji i udzielenie odpowiedzi na kilka pytań. Chodziło m.in. o to czy przy jej rozpatrywaniu nie naruszono terminów.
Dyskusji nie przeprowadzono. Przewodniczący Rady Powiatu Lech Darski odmówił odczytywania treści dokumentów z uwagi na to, że zawierają one dane wrażliwe. Radni przyjęli uchwałę uznającą, że skarga w części jest uzasadniona.
Temat tej skargi został poruszony jeszcze w punkcie "sprawy różne" przez radnego Grzegorza Muchę. Odpowiadał mu starosta Nadolny. Mówił m.in. o tym, że z podjęciem ostatecznej, personalnej decyzji czeka jeszcze na protokoły z rekontroli przeprowadzonej w DPS przez urzędników wojewody oraz kętrzyńskiej prokuratury.
W sprawach różnych radny Marcin Przybysz zapytał o pomysł ustawienia szlabanów, które uniemożliwią wjazd osób postronnych na teren starostwa.
Starosta Nadolny wyjaśniał, ze jest to kompetencja zarządu a o podjęciu takiej inicjatywy decydują m.in. względy bezpieczeństwa.
Poruszono też problem złego stanu dróg dojazdowych do Górowa Iławeckiego. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Dąbrowie Karol Łomecki informował o terminach planowanych napraw niektórych z tych dróg. O tym napisaliśmy również w dzisiejszym wydaniu "Gońca Bartoszyckiego".
Andrzej Grabowski
a.grabowski@gazetaolsztynska.pl
a.grabowski@gazetaolsztynska.pl
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania Gazety Olsztyńskiej razem z Gońcem Bartoszyckim kosztuje tylko 199 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Źródło: Gazeta Olsztyńska
Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Górowiak #2874621 | 185.138.*.* 24 lut 2020 10:09
Dyrektor od dróg nic nie wyjaśnił dziur ni0 połata na objeździe bo nie ma masy bitumicznej krzaków nie wytnie bo nie ma pieniędzy a z Górowa do Bartoszyc niech ludzie jeżd, żą polami po co. nam taki Zaraąd dróg który nic nie może
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Były kolejarz #2874599 | 176.97.*.* 24 lut 2020 09:34
Jak najbardziej kolej ale trasa Korsze-Bartoszyce-Głomno obecnie cargo przyjeżdza do bartoszyc 2-3 razy w tygodniu.Po modernizacji 20 min i trasa z bartoszyc do korsz szynobus pokonuje a z korsz białystok warszawa szczecin kazdy kierunek i to bez dalszych przesiadek
odpowiedz na ten komentarz
OSTPREUSSEN. #2874466 | 93.207.*.* 23 lut 2020 23:44
A jak ma wygladac trasa tej linii kolejowej Dobre Miasto- Lidzbark Warminski-Bartoszyce? Czy ma prezbiegac po starej trasie z czysow pruskich? Czy to jakas zupelnie nowa trasa o parametrach umozliwiajacych transport kolejowy ABRAMSOW na kierunku Königsberg co wymaga lagodniejszych lukow i mocnego podtorza aby wojskwoe ESZELONY mogly sprawnie dostarczyc sprzet wojenny tam gdzie trzeba na czas np. jakiejs akcji ZACZEPNEJ? Kto wie?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
durnie #2874328 | 37.8.*.* 23 lut 2020 18:52
jeśli tej kasy nie weźmiecie wy, to wezmą ją inni :)
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
Emeryt #2874062 | 88.220.*.* 23 lut 2020 08:05
Ten pisowski plan uruchomienia kolei do Dobrego Miasta jest BEZNADZIEJNY. Pytam się kto tam będzie jeździć i po co?Jakie będą koszty utrzymania tej deficytowej kolei? CZY KTOŚ TUTAJ MYŚLI?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)