Miron Sycz: drogi to nasz priorytet

2018-08-10 21:30:00(ost. akt: 2018-08-11 09:30:00)

Autor zdjęcia: Grzegorz Kwakszys

— W przypadku dróg wojewódzkich głównym celem jest wyremontowanie północnej części województwa tak, by połączyć wschodnią i zachodnią część naszego regionu, od Bartoszyc, przez Górowo Iławeckie, Pieniężno, Braniewo, Frombork, aż do Pogrodzia — mówi Miron Sycz, wiecemarszałek województwa.
— Mieszkańcy czekają na remonty dróg wojewódzkich z Bartoszyc do Górowa Iławeckiego i dalej, do Pieniężna oraz Braniewa i Fromborka. Na jakim etapie jest realizacja tej inwestycji?
— W przypadku dróg wojewódzkich głównym celem jest wyremontowanie północnej części województwa tak, by połączyć wschodnią i zachodnią część naszego regionu, ciągnącą się od Bartoszyc, przez Górowo Iławeckie, Pieniężno, Braniewo, Frombork, aż do Pogrodzia. Prace zaczniemy od drogi numer 504 w okolicy Fromborka, a następna w kolejności będzie droga 507 w kierunku Pieniężna. Przebudowa drogi 512 jest projektem pozakonkursowym, priorytetowym. Wniosek jej dotyczący zostanie oceniony we wrześniu, a już został do oceny przesłany. Jesienią powinny zostać rozstrzygnięte przetargi na wykonawców. Cały szlak połączy wschód i zachód północnej części województwa, a mieszkańcy powiatu bartoszyckiego doczekają się wreszcie remontu.

— Inwestycja jest opóźniona? Jakie są tego przyczyny?
— Ceny usług budowlanych w całej Polsce wzrosły nawet o ponad 100 procent. Drogi wojewódzkie należą do kompetencji Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, więc musieliśmy sami znaleźć pieniądze i do nich dołożyć. Cena zakładana pierwotnie to było około 112 milionów złotych. Obecnie wynosi ona 240 milionów złotych. Musieliśmy podjąć wiele zabiegów, aby móc tak istotnie zwiększyć koszty. Obawiałem się nawet, że inwestycję trzeba będzie przełożyć. Udało się jednak i zostanie ona rozpoczęta jeszcze w tym roku. Myślę, że prace rozpoczną się zimą. W tym czasie można będzie na przykład dokonać wycinki drzew, które będą poza okresem lęgowym ptaków.

— Jak długo będą trwały prace modernizacyjne dróg?
— Myślę, że co najmniej dwa lata. To przebudowa obejmująca wymianę gruntu, budowę zatok i chodników w miejscowościach oraz obwodnic Wojciech i Górowa Iławeckiego. Droga będzie miała standardy unijne dróg regionalnych. Zostanie zbudowana w takim standardzie jak trasa Bartoszyce — Kętrzyn. Myślę, że poprawa komunikacji spowoduje przyciągnięcie inwestorów na północne tereny naszego województwa. Jest to często warunek stawiany przez potencjalnych inwestorów.

— Czy przebudowa drogi numer 512 uwzględnia jej komunikowanie z przeprawą mostową na rzece Łynie w Bartoszycach?

— Oczywiście, że tak. Projekt drogi uwzględnia most w Bartoszycach i jest ona poprowadzona przez tę przeprawę.

Andrzej Grabowski
a.grabowski@gazetaolsztynska.pl


Źródło: Gazeta Olsztyńska

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5