Jeździsz rowerem, ale czy znasz przepisy?

2017-08-24 12:15:38(ost. akt: 2017-08-24 12:30:28)

Autor zdjęcia: Archiwum KPP Olecko

Rower to doskonały środek transportu, a coraz liczniejsze ścieżki rowerowe sprzyjają w szybkim przemieszczaniu się. Warto więc mówić o zasadach korzystania z dróg dla rowerów i obowiązków, jakie mają rowerzyści. Widok cyklisty przejeżdżającego przez przejście dla pieszych jest powszechny, tylko nieliczni schodzą z roweru, aby go przeprowadzić na drugą stronę ulicy.
Każdy rowerzysta musi znać przepisy ruchu drogowego, aby wiedzieć co można, 
a co jest zabronione przepisami prawa.

Wykroczenia, jakie popełniają cykliści to np. jazda rowerem po chodniku przeznaczonym dla pieszych, przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych, nierzadkim widokiem są rowerzyści jadący obok siebie, czy też rowerzysta niekorzystający z istniejącej ścieżki rowerowej, która biegnie wzdłuż ulicy, którą porusza się.

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym w rozdziale trzecim, zatytułowanym "Ruch pojazdów", wskazuje przepisy, które każdy rowerzysta musi znać.

• Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.

• Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Warto w tym miejscu wyjaśnić znaczenie użytych w prawie określeń:

droga dla rowerów – droga lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;

pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi.

Tak więc np. rowerzyści jadący ul. Nowowiejskiego w Bartoszycach zobowiązani są do korzystania ze ścieżki rowerowej.

• Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

• Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,(dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu, albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego;

2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;

3) czepiania się pojazdów.

• Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

• Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

• Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Rozdział 2 Ruch pieszych: Art. 11.
1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.

2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.

3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie. )

4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.

Kierującemu pojazdem zabrania się:
• jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, ale cyklista nie ma prawa na nie wjechać. Zawsze musi zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez pasy.

Rower jest pojazdem.
Pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane;

rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 
48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Rowerem można przejeżdżać przez przejazd dla rowerów.
przejazd dla rowerzystów – powierzchnię jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;

Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach, które przecina droga dla rowerów?

Przejazd rowerowy
Kierowca na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej zawsze ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe. Przejazdy rowerowe są odpowiednio oznaczone.




Kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi ustąpić rowerzystom zbliżającym się do przejazdu niezależnie, z której strony nadjeżdżają. To jeden z przepisów wprowadzonych w maju 2011 r. po to, by zwiększyć bezpieczeństwo cyklistów.

Np. kierowca jadący ulicą Bema w Bartoszycach na rondzie Sybiraków skręcając w ul. Nowowiejskiego jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerzyście przejeżdżającemu przez przejazd rowerowy.

Wyprzedzanie przez rowerzystę
Rowerzysta ma prawo wyprzedzać inne pojazdy z prawej strony. Przepisy nie nakazują jednak kierowcom zostawić mu miejsca, ale dobrze to zrobić.

W odwrotnej sytuacji, kiedy to autem wyprzedzany jest rowerzysta kierowca musi zachować od wyprzedzanego cyklisty metr odstępu.

Rowerzysta ma pierwszeństwo, gdy jedzie na równi z samochodem lub szybciej i chce przejechać przez skrzyżowanie na wprost, a kierowca skręca w prawo, przecinając jego tor jazdy. Kierowcy często o tym zapominają i spychają rowerzystów na krawężnik lub zajeżdżają im drogę. Dla własnego bezpieczeństwa cykliści nie powinni jednak wyprzedzać pojazdów sygnalizujących skręt w prawo.

Za wykroczenia drogowe rowerzyście grozi mandat karny w wysokości od 20 do 500 złotych.

Np. za rozmowę przez telefon komórkowy trzymany w ręku można otrzymać 200-zł mandat. W takim przypadku, w przeciwieństwie do kierowcy pojazdu mechanicznego (który otrzymuje 5 punktów karnych), cyklista nie otrzyma punktów.

Rowerzyści nagminnie wjeżdżają na przejścia dla pieszych i jeżdżą, choć często nie mogą tego robić, po chodnikach. Za te wykroczenia taryfikator przewiduje 100 zł grzywny.

Za niekorzystanie ze ścieżki rowerowej, gdy jest ona wyznaczana w kierunku, w którym jedzie rowerzysta, można zostać ukaranym 50-złotowym mandatem.

opr. Marta Kabelis
KPP Bartoszyce

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Nocek #2313440 | 5.172.*.* 24 sie 2017 14:07

    Jednak w praktyce są różne przypadki... jak w sytuacji gdy droga jest kamienista-brukowana z dodatkowymi wybojami z łat asfaltowych, przez co rowerzystom trudniej zachować równowagę (bruk!) więc dla bezpieczeństwa (swojego i innych uczestników ruchu) lepiej jeśli objadą ten fragment drogi po chodniku - szczególnie gdy jest mało uczęszczany, ustępując-zatrzymując się dla ruchu pieszego, prawda? Zamiast ścigać rowerzystów, jadących do pracy - zacznijcie stosować przepisy zakazujące palenia tytoniu w obrębie wiat przystankowych tam znajdziecie 500 zł za papierosa !!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5