Od wojny z Polską, do torturowania terrorystów - historia lotniska w Szymanach

2015-10-10 08:30:00(ost. akt: 2015-10-09 15:07:47)

Autor zdjęcia: Paweł Salamucha

Losy lotniska w Szymanach są bardzo burzliwe. Powstało ono w latach '30. Zbudowali je Naziści. W ciągu lat przechodziło z rąk do rąk. Dziś jest lotniskiem cywilnym. O jego historii opowiedział nam Witold Olbryś.
Kiedy powstało lotnisko w Szymanach?
– Jego historia sięga roku 1933. Wtedy Niemcy rozpoczęli w pobliżu granicy z Polską budowę systemu lotnisk. Jednym z nich było Lotnisko Szymany. Oddalone od granicy zaledwie 10 km. Pod budowę Lotniska wykarczowano blisko 100 hektarów lasu. Dzięki ulokowaniu Lotniska w lesie było ono dobrze ukryte. Droga dojazdowa częściowo otaczała Lotnisko. Taki układ sprzyjał ochronie obiektu i maskował jego prawdziwe przeznaczenie.

Prawdziwe przeznaczenie?
– Specjalnie nie rozbudowywano infrastruktury, gdyż lotnisko było traktowane jako chwilowe, na okres wojny błyskawicznej.

Było wykorzystywane w tym celu?
– Tak, we wrześniu 1939 r. lotnisko posłużyło agresji na Polskę.

Co działo się z lotniskiem później?
W 1945 r. lotnisko trafiło w ręce sowieckie. Jednak Rosjanie nie zagościli na nim długo i opuścili je już jesienią. Wojsko Polskie lotniskiem w Szymanach do lat 50-tych nie było zainteresowane. Na przełomie lat 50-60-tych port został rozbudowany i wyznaczony jako zapasowe lotnisko dla 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który stacjonował w Mińsku Mazowieckim. Obszar Lotniska znacznie powiększono. Rozbudowano pas startowy. Zbudowano murowany budynek laboratorium paliw. Cysterny umieszczono w zagłębieniu i otoczono wysokimi wałami ziemnymi. W 1963 r. podniesiono parametry lotniska do II klasy wojskowej.

Jak żyło się tam żołnierzom?
– W Szymanach warunki bytowania żołnierzy były dosyć ciężkie. Nie zbudowano koszarowca. Wszyscy żołnierze służby zasadniczej byli zakwaterowani w wojskowych namiotach, po 6-10 osób. Natomiast kadra zawodowa mieszkała na kwaterach w domach okolicznej ludności. Przez wiele lat lotnisko nie posiadało wieży kontroli lotów. Jej rolę pełniło stanowisko umieszczone na samochodzie ciężarowym Star 66, zwany powszechnie krasulą. W tym samochodzie główne miejsce zajmował kierownik lotów. Jego podstawowym narzędziem pracy były radiostacje, dzięki którym utrzymywał łączność z załogami samolotów. Podstawowym sprzętem ułatwiającym lądowanie załogom samolotów była bezkierunkowa radiolatarnia. Informacje na temat przewidywanej pogody uzyskiwano główne drogą telefoniczną z Olszyna i Warszawy, choć byli także żołnierze-meteorolodzy, którzy na bieżąco śledzili rozwój pogody.

Kiedy wybudowano wieżę?
– Dopiero w drugiej połowie lat 70-tych wybudowano wieżę kontroli lotów i budynek zaplecza socjalnego. Jednak z początkiem lat 90-tych XX wieku lotnisko stało się dla wojska zbędne. Niemniej jednak wojsko żądało zachowania lotniczego charakteru obiektu. W roku 1995 lotnisko zostało przekazane do dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego. Natomiast w dniu 15.01.1996 roku wojewoda Warminsko-Mazurski powołał do życia Spółkę Porty Lotnicze Mazury-Szczytno.

Dziś spółki już nie ma...
– Swoją działalność spółka zawiesiła w roku 2004. Firma miała około 3 milionów złotych długu.

Był też epizod z terrorystami?
– Tak, w 2005 roku w związku wybuchł międzynarodowy skandal. jak się okazało lotnisko było wykorzystywane do przerzutu pojmanych islamskich terrorystów. Cały czas do naszych sadów zgłaszają się kolejne osoby, które chcą by uznać je za poszkodowanych. Świadkiem takiej sprawy byliśmy zaledwie kilka tygodni temu.

Teraz lotnisko jest na prostej?
– Chociaż jego losy kształtowały się przeróżnie, wydaje się, że teraz będzie dobrze. W 2015 roku zakończyła się budowa nowego pasa i budynków, także strażnicy. Port jest przeznaczony dla mieszkańców Warmii, Mazur i Podlasia, pierwsi pasażerowie mają wyruszyć już na początku przyszłego roku.

Paweł Salamucha

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. oliwanderus #1832724 | 185.103.*.* 10 paź 2015 11:56

    gazeta olsz i inne gazety powinny nawet sie nie wypowiadac na temat tego , wysmiewaliscie w swoich art leppera jak mowil o ladowaniu terorystow i wiezieniach tajnych w szymanach itd prasa i media walczyly niby o wolnosc slowa i prawde , a w efekce kneblujecie prawde i ja znieksztalcacie

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Zenon #1832666 | 89.228.*.* 10 paź 2015 09:39

      Jeszcze z Olsztyna jakoś pasażer dojedzie, jeśli nie wąską drogą "Tysiąca zakrętów 53" to szynobusem. Ale z Mrągowa, Giżycka, Ełku i reszty regionu??? Z Podlasia pojadą na Okęcie i do Modlina piękną i prostą E67 lub 63. Gdzie dobre drogi dojazdowe do Szczytna Panie Protas. W regionie lepiej wyglądają drogi wojewódzkie. Jak zwykle w Polsce budujemy od dupy strony, jak za komuny. Jakoś ludzie dojadą bezdrożami. Latem może dojadą, ale zimą. Jestem ze Szczytna, wiem ja się jeździ tymi drogami zimą.

      Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Mig21 #1832626 | 178.43.*.* 10 paź 2015 08:45

        A od teraz będzie generatorem szybko narastających strat.

        Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. "Zbudowali je Naziści" (lotnisko) #1832652 | 188.146.*.* 10 paź 2015 09:20

          To przed wojną zamieszkiwali tutaj naziści, więc nie były to Prusy, a Naziland zamieszkały przez nazioli ?!

          Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. Powołali spółkę dla pasibrzuchów #1832644 | 109.241.*.* 10 paź 2015 09:09

            bez lotniska zrobiła 3 miliony długu? Jak? Chyba na nadmiernych płacach i premiach skoro nie było czego utrzymywać.... To teraz cyfra będzie 30 milionów albo i więcej. Pierwszy lot pewnie będzie z urzędnikami ;)

            Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

          Pokaż wszystkie komentarze (15)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5