Wielkie ściganie czas zacząć

2019-06-28 10:00:00(ost. akt: 2019-06-27 22:50:54)
Mikołaj Griazin na trasie 75. Rajdu Polski

Mikołaj Griazin na trasie 75. Rajdu Polski

Autor zdjęcia: Tomasz Filipiak

Od dziś do niedzieli w Mikołajkach i okolicach będzie przebiegała jedna z najważniejszych imprez sportowych w naszym kraju – 76. Rajd Polski. Do walki o punkty mistrzostw Europy, Polski i... Litwy staną rekordowe 102 załogi.
Tegoroczny Rajd Polski - który, tak jak w ubiegłych latach, ponownie zawitał do Mikołajek - jest wyjątkowy chociażby ze względu na rekordy. Po pierwsze, do emocjonującej rywalizacji na warmińsko-mazurskich szutrach przystąpią aż 102 załogi, a po drugie: jest to jubileuszowa, bo już 50. wizyta rundy rajdowych mistrzostw Europy (FIA ERC) w Polsce! Żadna inna impreza nie może się pochwalić aż tak długim stażem w mistrzostwach Europy. Niezwykle ciekawe zestawienie innych liczb opisujących 76. Rajd Polski zamieszczono na oficjalnej stronie imprezy.

PZM 76. Rajd Polski w liczbach
2464 - tyle dni trzeba było poczekać na to, żeby w Rajdzie Polski z pierwszym numerem startowym wystartował polski kierowca. W tym roku „jedynkę” dostał lider mistrzostw Europy Łukasz Habaj, a przed nim jako ostatni, czyli w 2012 roku, jechał z tym numerem Michał Sołowow.
1975 - w tym roku po raz ostatni do Rajdu Polski zgłosiło się więcej załóg niż w sezonie 2019.
200 - tyle kilometrów mają tegoroczne odcinki specjalne rajdu.
102 – tyle załóg zostało zgłoszonych do Rajdu Polski. To najwięcej od ponad 40 lat!
76 - taki numer nosi tegoroczny Rajd Polski. Tylko legendarny Rajd Monte Carlo jest starszy od polskiej imprezy.
71 - tyle punktów wywalczyli w pierwszych trzech rundach mistrzostw Europy liderzy FIA ERC - Łukasz Habaj i Daniel Dymurski.
50 - tyle razy Rajd Polski gościł mistrzostwa Europy. Jest to rekord w tym cyklu.
45 - tylu kierowców triumfowało na trasach Rajdu Polski. W tym roku na pewno poznamy nowego zwycięzcę, gdyż żadna ze zgłoszonych załóg nie ma na swoim koncie triumfu w tej imprezie.
24 - tyle zgłoszonych załóg dysponuje samochodami klasy R5 - najmocniejszymi i najszybszymi „rajdówkami” dopuszczonymi do mistrzostw Europy.
15. - raz Rajd Polski odbywa się na Warmii i Mazurach i również po raz 15. jego bazą są malownicze Mikołajki.
15 - tyle odcinków specjalnych pokonają zawodnicy startujący w PZM 76. Rajdzie Polski.
4 - w tylu cyklach będą rywalizować o punkty uczestnicy 76. Rajdu Polski: w Rajdowych Mistrzostwach Europy, Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Litwy oraz Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.
1 - z takim numerem startowym pojadą Łukasz Habaj i Daniel Dymurski, a to dlatego, że zajmują oni pierwsze miejsce w FIA ERC.
1 – tyle punktów przewagi mają Habaj i Dymurski nad kolejną załogą mistrzostw Europy.

Drugi rok z rzędu Rajd Polski stanowi eliminację Rajdowych Mistrzostw Europy oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Ubiegłoroczną edycję wygrał Nikołaj Griazin z Rosji.
W tym roku polskich kibiców czekają jeszcze większe emocje niż zwykle, bo przecież w klasyfikacji generalnej FIA ERC prowadzą Łukasz Habaj i Daniel Dymurski. Mistrzowie Polski z sezonu 2015 skorzystają ze Skody Fabii R5, a czeską „rajdówką” wystartują także wiceliderzy – brytyjska załoga Chris Ingram/Ross Whittock, która do Habaja i Dymurskiego traci zaledwie punkt.
Z trzecim numerem startowym do odrabiania punktów straconych w poprzednich rundach FIA ERC ruszą Rosjanie Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5), czyli aktualni mistrzowie Europy. Wśród kandydatów do zwycięstwa są także – Jari Huttunen i Antti Linaketto w Hyundaiu i20 R5. W ubiegłym roku Finowie zakończyli sezon na drugim miejscu, ale walkę o triumf toczyli aż do samego końca.
O zwycięstwo w Mikołajkach powinni też walczyć Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (także Fabia R5), którzy są liderami klasyfikacji generalnej RSMP. A Rajd Polski może być kluczową rundą w kontekście całego sezonu, ponieważ jest on podwójnie punktowany. Warto dodać, że po raz pierwszy w historii na szutrowych odcinkach tej imprezy będzie można zobaczyć (przez dwa z trzech dni rajdu) także załogi startujące w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Ten cykl jeszcze nigdy nie startował na szutrach. Tu ważna uwaga: kibice w tym roku będą mogli znacznie łatwiej obserwować rywalizację, ponieważ kompaktową trasę i harmonogram organizatorzy ułożyli właśnie z myślą o fanach sportów motorowych.

– Mazurskie szutry mają magię, jakiej nie można odnaleźć w innych miejscach. Jest bardzo szybko, czasem jadąc wśród wysokich traw, czujemy się jak w dżungli, ale mimo dużych prędkości jest bezpiecznie, bo trasa w większości prowadzi w otwartym terenie. Zawodnicy z największym doświadczeniem mówią, że jest to wyjątkowo fajny rajd, a baza w Mikołajkach jest jego ogromnym plusem – opowiada Krzysztof Hołowczyc, trzykrotny triumfator Rajdu Polski oraz ambasador tej imprezy, który w tym roku również będzie przecierał szlaki za kierownicą tzw. „zerówki”, czyli Subaru Imprezą, pieszczotliwie nazywaną „babcią”, no i obowiązkowo z Maciejem Wisławskim roli pilota...

Harmonogram PZM 76. Rajdu Polski składa się z 15 odcinków specjalnych o łącznej długości blisko 202 km. - Postanowiliśmy trochę zmienić trasę i zrobić ją bardziej kompaktową, ze względu na kibiców i zawodników. Wśród mazurskich jezior mamy wiele wspaniałych odcinków, ale z różnych względów szukaliśmy oesów bliżej Mikołajek. Jesteśmy ciekawi, jak kibice i zawodnicy ocenią tegoroczną trasę – mówi Krzysztof Maciejewski, dyrektor zawodów.

Cała trasa 76. Rajdu Polski będzie liczyła 654 km wraz z dojazdówkami, które w ubiegłym roku były - zdaniem zawodników - zbyt długie. Skrócono je więc o ok. 300 km. Zmiana trasy to także efekt zmiany rangi imprezy, która w latach 2014–2017 oraz wcześniej w 2009 była rundą mistrzostw świata, a obecnie jest rundą mistrzostw Europy i mistrzostw Polski.
Start w centrum Mikołajek zaplanowano dzisiaj na godz. 16, natomiast jutro zostanie rozegranych osiem odcinków specjalnych: Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz Mikołajki Arena, przy czym każdy z nich zostanie przejechany dwukrotnie. Niedziela to również dwukrotnie rozgrywane oesy: Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max.

* Klasyfikacja RSME (po trzech rundach): 1. Łukasz Habaj 71 pkt; 2. Chris Ingram (Wielka Brytania) 70; 3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 44; 4. Oliver Solberg (Łotwa) 39; 5. Jose Maria Lopez (Hiszpania) 35; 6. Ricardo Moura (Portugalia) 28; 7. Marijan Griebel (Niemcy) 26; 8. Martins Seks (Łotwa) 25.
Klasyfikacja RSMP 2019 (po dwóch rundach): 1. Mikołaj Marczyk 52; 2. Tomasz Kasperczyk 45; 3. Marcin Słobodzian 41; 4. Łukasz Byśkiniewicz 28; 5. Jarosław Kołtun 18; 6. Sylwester Płachytka 11; 7. Daniel Chwist 8; 8. Jakub Brzeziński 7
. pes

Rajd Polski 2019
* Piątek
Prolog – Tałty, 3,26 km, start g. 10.30
OS1 Mikołajki Arena 1, 2,50 km, g. 18

* Sobota
OS2 Paprotki 1, 11,26 km, g. 8.30
OS3 Stare Juchy 1, 13,86 km, g. 9.30
OS4 Olecko 1, 28,62 km, g. 10.20
OS5 Mikołajki Arena 2, 2,50 km, g. 12.45
OS6 Paprotki 2, 11,26 km, g. 14.15
OS7 Stare Juchy 2, 13,86 km, g. 15.15
OS8 Olecko 2, 28,62 km, g. 16.05
OS9 Mikołajki Arena 3, 2,50 km, g. 18.30

* Niedziela
OS10 Mikołajki MAX 1, 9,34 km, g. 8.45
OS11 Gmina Mrągowo 1, 11,74 km, g. 9.35
OS12 Użranki 1, 22,54 km, g. 10.20
OS13 Mikołajki MAX 2, 9,34 km, g. 12.15
OS14 Gmina Mrągowo 2, 11,74 km, g. 13.05
OS15 Użranki 2, 22,54 km, g. 13.50

* Długość odcinków rajdu - 202,22 km