Dzień Wyrównywania Szans Edukacyjnych w Szkole Podstawowej nr 3 w Reszlu

2014-05-11 21:16:30(ost. akt: 2014-05-11 21:29:18)

Autor zdjęcia: Krystyna Bujnowska

W Szkole Podstawowej nr 3 w Reszlu odbył się Dzień Wyrównywania Szans Edukacyjnych. Zaplanowane przez poszczególnych nauczycieli różnorodne, atrakcyjne pod względem formy i metod zajęcia były zgodne z podstawą programową.
Tego dnia uczniowie nie przyszli na tradycyjną lekcję z podręcznikiem i zeszytem, lecz uczestniczyli w innowacyjnych spotkaniach, które uwzględniały ich zainteresowania i potrzeby. Brali udział w wycieczkach, w zajęciach sprawnościowych, doświadczeniach, quizach, poszerzając w ten sposób swoją wiedzę i umiejętności. Na ten jeden dzień roku szkolnego został ustalony nowy plan zajęć.

Klasy I-III spędziły czas poza szkołą, odwiedzając ciekawe miejscai poznając pracę ludzi i maszyn.

Klasa Ia poznawała tego dnia zagadnienia z edukacji społecznej pod hasłem „Zawody naszych rodziców”. Celem zajęć było poznanie różnych zawodów, które wykonują rodzice uczniów klasy I a oraz poszanowanie pracy. Po zapoznaniu się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w czasie trwania wycieczki dzieci wyruszyły w drogę. Na początku uczniowie klasy I a poznali pracę urzędnika samorządowego. Odwiedziły salę konferencyjną, po czym udały się w dalszą podróż. Kolejny zawód, który poznawały to praca ekspedientki. W POLO MARKECIE mama jednej z uczennic opowiedziała o zadaniach ekspedientki, pokazała, jaką drogę pokonuje towar w sklepie, zanim trafi do klienta. Następnie dzieci za własne kieszonkowe mogły sprawdzić się w roli klientów. Kolejnym miejscem, które odwiedzili pierwszoklasiści był MEBELPLAST. Tu dowiedzieli się, zobaczyli, w jaki sposób od drewna, które przyjeżdża z lasu, powstaje przez kolejne etapy pracy gotowy mebel. Dzieci z zainteresowaniem przyglądały się pracy stolarzy, szwaczek, operatorów maszyn. Ostatnim punktem wycieczki była Przychodnia PRO FAMILIA. Tu dzieci poznały pracę lekarza, zobaczyły gabinet lekarza oraz gabinet zabiegowy. Podsumowanie wycieczki odbyło się w klasie, gdzie dzieci wymieniły się wrażeniami z wycieczki.

Klasy I b i II a odwiedziły młyn. Dzieci obserwowały pracę ludzi i maszyn przy produkcji mąki, etapy powstawania mąki oraz rozpoznawały jej rodzaje. Ponadto I b uczestniczyła w zajęciach w Miejskiej Bibliotece na temat środków transportu przyjaznych środowisku. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali znaczki ekologiczne. Klasa II a złożyła wizytę w piekarni, aby dowiedzieć się, jak powstaje chleb.

II b zawitała do oczyszczalni ścieków i stacji ujęcia wody pitnej w Reszlu. Uczniowie tej klasy odkryli, w jaki sposób dostarczana jest woda do naszych domów i jak odbywa się oczyszczanie ścieków. Na zakończenie otrzymali od pracownika oczyszczalni ścieków znaczki Eko-załoga.

Z kolei uczniowie klasy III a w ramach „Dnia ruchu” mieli zajęcia ruchowe w basenie oraz w parku miejskim, gdzie ćwiczyli na zaplanowanej przez siebie ścieżce zdrowia z wykorzystaniem naturalnych przeszkód. Celem tych zajęć było wdrażanie dzieci do zachowań prozdrowotnych poprzez kształtowanie postawy dbałości o własny rozwój fizyczny i higienę ciała oraz pobudzanie potrzeby aktywności ruchowej i w efekcie ogólne usprawnienie, wzmocnienie, a także zwiększenie ich odporności fizycznej.
Ich rówieśnicy z III b tego dnia poszerzali wiedzę z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej. Udali się na spacer przez park miejski w celu obserwacji rzeki i roślinności. Złożyli również, jak ich poprzednicy, wizytę w oczyszczalni ścieków w Reszlu, stacji ujęcia i uzdatniania wody w Reszlu. Zobaczyli złomowisko i skład tłuczki szklanej na placu w firmie „Romix”.

W Dniu Wyrównywania Szans Edukacyjnych uczestniczyli także starsi uczniowie naszej szkoły z klas IV-VI. Również dla nich nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowali atrakcyjne, nietuzinkowe zajęcia.

Nauczyciele wychowania fizycznego zorganizowali rywalizację klas 4-6 w biegu na orientację. Zabawa odbywała się w parku miejskim. Każda klasa miała do wykonania dwa zadania. Pierwsza grupa musiała odnaleźć dwa "skarby" ukryte w amfiteatrze. Druga grupa z pomocą mapy miała odszukać 6 punktów rozmieszczonych w całym parku. Na każdym punkcie należało zapisać literę w tabeli tworząc hasło RESZEL. Wyniki tej rywalizacji przedstawiają się następująco:

1. V a 20.39 min
2. V b 27,32 min
3. IV b 38,00 min
4. VI a 38,21 min
5. VI b 39,31 min
6. IV a 51,04 min
7. V c 70,16 min

Nauczycielki języka polskiego zaproponowały klasom czwartym zawody polonistyczne pt. „W baśniowej krainie”, a klasom piątym igrzyska z mitologii pod nazwą „Starcie Tytanów. Uczniowie musieli wykazać się nie tylko znajomością treści baśni i mitów oraz związków frazeologicznych, ale zaprojektować strój wybranego bohatera baśniowego czy mitologicznego oraz wykazać się umiejętnościami plastycznymi, malując plakat, przedstawiający wybraną postać. Każda konkurencja była oceniana - punktowana. Na koniec uczniom poszczególnych klas zostały wręczone dyplomy. Wśród klas czwartych na pierwszym miejscu znalazła się klasa IV b, na drugim IV a. Pośród piątoklasistów prym wiodła V b, drugie miejsce zajęła V c, zaś trzecie - V a. Różnica punktów miedzy poszczególnymi klasami była minimalna. Wszyscy byli zwycięzcami, bo wykazali się zdumiewającą wiedzą i umiejętnościami.

W Dniu Wyrównywania Szans Edukacyjnych dzięki nauczycielowi historii uczniowie klas VI a i V c uczestniczyli w wycieczce do Świętej Lipki, której celem było zwiedzanie barokowej bazyliki. Ojciec Marek Wieloch w ciekawy, nie pozbawiony humoru sposób, zapoznał uczniów z historią tego pięknego zabytku. Z kolei tematem zajęć historycznych zaproponowanych dla klasy V b była Bitwa pod Grunwaldem. Po obejrzeniu fragmentu filmu pt. ,,Krzyżacy'' uczniowie w grupach rozszyfrowywali wiadomości zapisane alfabetem Braille'a, a także rozwiązywali krzyżówki. Zaś klasy IV a i IV b poznawały zabytki Reszla. Członkowie koła historycznego byli przewodnikami podczas spaceru po mieście i ,,popisywali się'' swoją wiedzą dotyczącą wybranego zabytku. Przygotowali się bardzo solidnie.

Nauczycielki uczące matematyki zorganizowały dla uczniów klas IV-VI zawody pod nazwą "Liga mistrzów". W celu rozwijania umiejętności myślenia matematycznego, ćwiczenia pracy zespołowej oraz budowania strategii zaproponowały dzieciom grę w starannie wybrane przez siebie gry planszowe oraz rozwiązywanie wielorakich łamigłówek.

Cykl doświadczeń pt. „I ty możesz zostać odkrywcą” przeprowadził razem z uczniami klas V-VI nauczyciel przyrody. Piąto i szóstoklasiści odkrywali m. in. czy w cytrynie płynie prąd, czy słup ochroni przed wiatrem. Odczytywali tekst napisany niewidzialnym atramentem i stworzyli szklaną orkiestrę.

Podczas spotkań zaproponowanych przez nauczyciela języka niemieckiego uczniowie utrwalili i powtórzyli słownictwo z języka niemieckiego, inni zaś uczestniczyli w zajęciach na temat baśni Braci Grimm.

Na warsztaty tańca irlandzkiego zaprosiły dzieci z klas IV-VI nauczycielki języka angielskiego. Uczniowie poznali kilka podstawowych kroków, które mogli następnie wykorzystać w praktyce - tańcząc wspólnie do muzyki w układzie tanecznym.

Ponadto uczniowie naszej szkoły mogli na placu przed szkołą sprawdzić swoje praktyczne umiejętności, pokonując rowerem tor sprawnościowy, a podczas zajęć z religii obejrzeć film o Janie Pawle II.

Dzień Wyrównywania Szans Edukacyjnych dzięki obopólnej współpracy nauczycieli i rodziców pozostał miłym wspomnieniem. Zajęcia zaproponowane tego dnia dzieciom bardzo im się podobały, uczestniczyły w nich chętnie i z entuzjazmem.

Dziękujemy Wszystkim Osobom zaangażowanym w przygotowanie tego dnia: dyrekcji, nauczycielom, stażystom oraz rodzicom, którzy przyłączyli się w organizację tego nietuzinkowego piątku bez podręcznika i zeszytu przedmiotowego.

Sprawozdanie z Dnia Wyrównywania Szans Edukacyjnych w Szkole Podstawowej nr 3 sporządziły na podstawie informacji, zebranych od nauczycieli koordynatorki akcji - Agata Doboszewska i Joanna Piskosz.

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając na reszel.wm.pl w ramkę "ZAŁÓŻ PROFIL", która znajduje się w prawym, górnym rogu strony.Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij tutaj
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna






Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: sp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5