Kiedy olsztyńskie tramwaje doczekają się patronek?

2021-10-16 16:42:30(ost. akt: 2021-10-15 17:18:09)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

To było 8 marca. Tego dnia Olsztyński Marsz Równości wystosował petycję do prezydenta Olsztyna, żeby wprowadzić zwyczaj nadawania tramwajom patronek i patronów. Prezydent przekazał ten apel radnym. Pod dyskusję. Po wielu miesiącach okazało się, że nazewnictwo tramwajów nie leży jednak w gestii Rady Miasta. A wydawało się, że to taka prosta sprawa...
Projekt olsztyńskich aktywistek rozpatrzono dopiero 24 września na posiedzeniu Komisji Gospodarki komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miasta.

— Zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym „Do zadań wójta należy w szczególności: 3) gospodarowanie mieniem komunalnym” — informował Łukasz Łukaszewski, przewodniczący komisji. — Mienie komunalne zostało natomiast zdefiniowane w art. 43 niniejszej ustawy, w myśl którego jest nim własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Zatem wykonanie uprawnień właściciela w stosunku do mienia gminnego (w tym przypadku tramwajów) leży po stronie organu wykonawczego. W pojęciu gospodarowania majątkiem mieści się także kwestia nazewnictwa tego majątku. Stąd ewentualne nazewnictwo tramwajów pozostaje w gestii prezydenta Olsztyna — wyjaśnił.

Czy zatem prezydent rozpatrzy propozycję Olsztyńskiego Marszu Równości? A jeśli tak, to kiedy poznamy jego ostateczną odpowiedź? Te pytanie zadaliśmy Marcie Bartoszewicz, rzeczniczce prasowej Urzędu Miasta w Olsztynie.

— Informacja z Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska trafiła do prezydenta dopiero kilka dni temu i nie miał jeszcze czasu się z nią zapoznać — odpisała nam rzeczniczka. Wiadomość otrzymaliśmy 14 października (czwartek). Dlaczego podjęcie decyzji o tym, czy nadajemy olsztyńskim tramwajom patronki, czy też nie, zajmuje ratuszowi aż tyle czasu? Bo nie do końca wiadomo, do kogo należy ostateczna decyzja. Według pisma Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska do prezydenta. Zdaniem Nelly Antosz, wiceprzewodniczącej Rady Miasta w Olsztynie: — ...do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. To ono musi wyrazić zgodę, bo to ono jest właścicielem tramwajów — usłyszeliśmy.

— Myślę, że sprawa nazewnictwa olsztyńskich tramwajów po prostu zaskoczyła urzędników — nie kryje Robert Szewczyk, przewodniczący Rady Miasta. — Chyba trzeba będzie doprowadzić do tego, żeby spotkały się wszystkie strony zainteresowane i ostatecznie załatwiły tę kwestię. Nazewnictwo tramwajów, czy innych pojazdów, nie jest uregulowane w żadnych przepisach — zauważa.

Zdaniem przewodniczącego w takim spotkaniu powinien wziąć udział prezydent miasta, część radnych, inicjatorzy, a także inne grupy, które chciałyby wyrazić opinię na ten temat.

— Mamy doświadczenie w procedurach nazywania ulic. To są zawsze bardzo delikatne materie — uczula Robert Szewczyk. — Propozycja nazwiska musi być naprawdę dobrze przemyślana, żeby temu patronowi nie zrobić więcej krzywdy niż pożytku. Bo każda osoba zawsze znajdzie swoją opozycję, nawet najlepsza i najświętsza — zauważa.

Zapytaliśmy więc naszych rozmówców, czy są za tym, żeby zrealizować pomysł olsztyńskich aktywistek.

— Tak mało znamy te patronki, tyle mamy jeszcze ulic do nazwania i może to byłoby lepsze — twierdzi Nelly Antosz. — Bo wyobraźmy sobie, że jedzie tramwaj Zientary-Malewskiej. Ale na liście zaproponowanej przez Olsztyński Marsz Równości znalazły się takie nazwiska, które w ogóle nie są kojarzone ani z Olsztynem, ani z regionem. Czy to jest fajne, czy nie fajne, trudno mi powiedzieć. Raczej nie jestem zwolenniczką tego pomysłu. Tak samo jak nie jestem zwolenniczką zmieniania nazw ulic, które już są nadane. Te nazwy wrosły w nasze środowisko i mieszkańcy już się do tego przyzwyczaili. Proszę zauważyć, gdy ul. Dąbrowszczaków zmieniono na ul. Erwina Kruka, ludzie protestowali. Teraz zmieniono nazwę ul. Obiegowej, która była świetna, na ul. Tadeusza Mazowieckiego. Nie mam nic do Mazowieckiego, ale uważam, że należało pozostać przy starej nazwie.

Inny stosunek do projektu Olsztyńskiego Marszu Równości ma Robert Szewczyk.

— Podoba mi się każdy pomysł, który wypływa od mieszkańców, jest kulturotwórczy i pomaga w budowaniu tożsamości miasta — przyznaje.

Co na to inicjatorzy akcji?


— Mając potwierdzenie, że prezydent otrzymał informacje z Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, będziemy czekać na jego ustosunkowanie się do niej — powiedziała nam Agata Szerszeniewicz, współorganizatorka Olsztyńskiego Marszu Równości. — Czekamy siedem miesięcy, to poczekamy więcej, tyle, ile będzie trzeba. Całościowo wypowiemy się w sprawie działań miasta wtedy, kiedy sami otrzymamy jasną odpowiedź. Dopóki ona nie nadejdzie, sprawa nadania patronek tramwajom jest dla nas wciąż otwarta — deklaruje.

Projekt olsztyńskiej grupy miał na celu upamiętnienie zasłużonych kobiet związanych z Warmią i Mazurami. Aktywistkom zależało również na tym, żeby kobiety zaczęły mieć swoje miejsce w przestrzeni publicznej.

— W tym momencie zaledwie 20 ulic naszego miasta ma rzeczywiste patronki, czyli kobiety, które istniały naprawdę — argumentowała Emilia Bartkowska-Młynek z Olsztyńskiego Marszu Równości.

Dlaczego akcja objęła akurat tramwaje?


— Wybrałyśmy ten środek transportu z tego względu, że tramwaje są dobrze widoczne — odpowiedziała olsztyńska aktywistka.


Lista patronek

Te nazwiska zaproponował Olsztyński Marsz Równości:
1. Maria Zientara-Malewska
2. Balbina Świtycz-Widacka
3. Maryna Okęcka-Bromkowa
4. Emilia Sukertowa-Biedrawina
5. Joanna Pieniężna
6. Wanda Pieniężna
7. Anna Szyfer
8. Barbara Hulanicka
9. Anasta Makarowska
10. Otylia Teszner-Grothowa
11. Władysława Knosała


Paweł Snopkow
p.snopkow@gazetaolsztynska.pl


Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Paul Mark . #3078022 16 paź 2021 17:47

    Widzę spore niedopatrzenie z tymi nazwami.Proponuję Jachirę Lampard i Wandę Wasilewską. I totalnie smuci mnie pominięcie Lenina i Felka Dzierżyńskiego.

    Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. AtoJa #3078030 16 paź 2021 18:26

      No proszę, pani radna Antosz uwłaszczyła MPK na miejskie tramwaje .Mieszkańcy miasta płacą podatki, za które prezydent kupuje tramwaje , a MKP nie wiedzieć kiedy i dlaczego staje się ich właścicielem. Pewnie radna Antosz przekazała te tramwaje MPK na własność

      Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

    2. bob #3078042 17 paź 2021 08:37

      pannie od lewactwa z nudow w glowce sie poprzewracalo, chce i blyszczy swoimi pseudo genialnymi pomyslamy by zaistniec w tym prowincjonalnym miescie, a moze to stan umyslu, o ch,ju zloty

      Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5