Obwodnica Olsztyna w końcu nabiera rzeczywistych kształtów
2014-03-23 10:42:00(ost. akt: 2014-03-24 18:11:20)
To bez wątpienia inwestycja, która przez długie lata spędzała sen z powiek zarówno władzom, jak i mieszkańcom Olsztyna. Działania miasta bardzo długo mogły się, niestety, ograniczać jedynie do upartego przypominania Warszawie o potrzebie budowy obwodnicy Olsztyna. Bo to budżet państwa musiał wziąć na siebie jej ciężar. Po latach dyskusji i oczekiwań południowa obwodnica w końcu przestała być już tylko papierowym planem i nabiera rzeczywistych kształtów.
Długa historia
Budowa obwodnicy długo nie była nawet uwzględniana w rządowych planach budowy dróg. Ale to nie oznacza, że nic w tej kwestii nie robiono. Już na początku lat 90. wykonano koncepcję budowy drugiej jezdni na drodze krajowej nr 51 na odcinku Olsztynek — Olsztyn. Z kolei w 1995 roku powstała wprawdzie koncepcja dobudowy drugiej jezdni DK 16 (Grudziądz — Augustów), ale z pominięciem przebiegu przez Olsztyn. Dwa lata później wykonano koncepcję programową modernizacji drogi krajowej nr 16 na odcinku od obejścia Ostródy do Barczewa, także z wyłączeniem Olsztyna. Obwodnica Olsztyna wciąż nie była ujmowana w planach budowy dróg krajowych.
Na przełomie wieków w Wojewódzkim Biurze Planowania Przestrzennego opracowano pierwsze studium możliwości obejścia miasta na ciągach dróg międzyregionalnych nr 16, 51 i 53, a miasto wykonało studium komunikacyjne. W obu opracowaniach brano pod uwagę budowę obwodnicy. W 2005 r. zapadła wprawdzie decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przystąpieniu do wykonania projektu obwodnicy (podpisano też porozumienie GDDKiA z miastem), ale długo nie było przydziałów ministerialnych środków na kontynuowanie prac. Dopiero w grudniu 2013 r. GDDKiA ogłosiła dwa przetargi na budowę 10- i 14-kilometrowych odcinków południowej obwodnicy miasta. Koszt jej budowy szacuje się na 1,4 mld zł.
Głośne protesty
Kto wie, jak długo mieszkańcy czekaliby na tę decyzję, gdyby nie bardziej radykalne ruchy olsztynian. W połowie lutego 2013 r. mieszkańcy razem z samorządowcami zablokowali na trzy godziny ul. Sielską, przez co ruch na tym odcinku był sparaliżowany. Bardzo szybko na wjeździe do Olsztyna utworzyły się wielokilometrowe korki, które miały przypomnieć rządzącym, że stolica regionu naprawdę ma poważny problem. Również w ubiegłym roku władze miasta zainicjowały prace dotyczące ograniczenia tranzytu samochodów ciężarowych przez Olsztyn i skierowania go na inne drogi krajowe oraz wojewódzkie.
— Obwodnica to z pewnością najważniejsze wyzwanie, przed jakim stanął Olsztyn w ostatnich latach — uważa prezydent miasta Piotr Grzymowicz. — Cieszę się, że z tego wyzwania Olsztyn wychodzi zwycięsko. Nasze protesty, wystąpienia, akcje, a przed wszystkim niezłomna wola mieszkańców dały w końcu efekt. Wyraźnie widać, że warto się upierać i walczyć o swoje. Dynamika rozwoju sytuacji zaskoczyła wszystkich zaangażowanych w tę niezbędną inwestycję. Ale to dobrze, bo dzisiaj przed nami kolejne wyzwania: dowiązać miasto do obwodnicy i zrobić to do czasu zakończenia jej budowy. To nie jest zadanie łatwe, ale jego rozwiązanie da nam wszystkim jeszcze więcej satysfakcji — dodaje prezydent Olsztyna.
• 1999 — Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego przystępuje do wyznaczenia korytarza komunikacyjnego przyszłej obwodnicy.
• 2005 — Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje specyfikację zamówienia publicznego oraz rozpisuje przetarg na wykonanie projektu planowanej obwodnicy.
• 2009 — regionalny dyrektor ochrony środowiska w Olsztynie wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla południowej obwodnicy.
• 2011 — Rada Ministrów przyjmuje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, niestety, z pominięciem budowy obwodnicy Olsztyna na liście podstawowej. Trasa zostaje umieszczona w załączniku 1a. Kończy się jednak tylko na zapewnieniach olsztyńskich parlamentarzystów i przedstawicieli rządu o niezagrożonej inwestycji. W tym samym roku GDDKiA kończy prace nad projektem budowlanym południowej części obwodnicy.
• 2012 — minister rozwoju regionalnego otrzymuje tak dużo e-maili w sprawie obwodnicy Olsztyna, że skrzynka została zablokowana. — To wspaniale, że wszyscy mieszkańcy tak identyfikują się z własnym regionem. Chętnie dałabym pieniądze, gdybym je miała. Jednak ten projekt nie ma jeszcze noża na gardle, bo decyzje środowiskowe są ważne rok. Myślę, że są wszelkie szanse i nadzieje, żeby w tym roku decyzja o realizacji tej inwestycji zapadła — mówiła w wywiadzie dla „Gazety Olsztyńskiej” minister Elżbieta Bieńkowska.
• Marzec 2013 — olsztyński oddział GDDKiA składa do wojewody warmińsko-mazurskiego wniosek o wydanie zgody na realizację inwestycji drogowej dla południowej obwodnicy Olsztyna. Odpowiedź Urzędu Wojewódzkiego jest pozytywna (złożenie wniosku wydłużyło jednocześnie ważność decyzji środowiskowej dla budowy południowej obwodnicy miasta).
• Październik 2013 — Rada Ministrów daje zielone światło budowie południowej obwodnicy miasta. Rząd zatwierdził załącznik zawierający listę kilkunastu obwodnic, które będą wybudowane w latach 2014-2020. Znajduje się na niej 25-kilometrowa obwodnica Olsztyna.
• Styczeń 2014 — Urząd Miasta ogłasza pierwsze przetargi na dokumentację projektową budowy i przebudowy ulic Towarowej i Pstrowskiego, które będą dojazdami do węzłów obwodnicy Olsztyna.
Miasto z obwodnicą
Dziś już wiadomo, że obwodnica Olsztyna będzie drogą ekspresową, a miasto nie będzie musiało dopłacać do jej budowy. Nowo powstała droga ekspresowa będzie zarządzana przez GDDKiA. Takie wnioski płynęły ze spotkania, które odbyło się w połowie stycznia w Urzędzie Marszałkowskim. Na zaproszenie marszałka Jacka Protasa uczestniczyli w nim m.in. prezydent miasta Piotr Grzymowicz i Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Stolica Warmii i Mazur musi jednak powiązać niektóre z ulic z planowanym przebiegiem południowej obwodnicy. Środki na ten cel musiały być zabezpieczone w budżecie Olsztyna. Dlatego też kilka tygodni temu miasto zawarło z województwem porozumienie w sprawie rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 598 Olsztyn-Butryny-Zgniłocha. Planowany termin ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosowanych decyzji administracyjnych to pierwsza połowa tego roku. Kolejne dowiązania ulic do planowanej obwodnicy dotyczą:
• budowy połączenia ulic Wilczyńskiego i Płoskiego z drogą krajową nr 51 na odcinku al. Warszawskiej — planowany termin zakończenia realizacji inwestycji: 2018 r.)
• budowy nowego przebiegu ul. Pstrowskiego do węzła Szczęsne — ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót: maju 2015 r.
• oraz budowy ul. Towarowej od skrzyżowania z ul. Leonharda wraz z przebudową ul. Lubelskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Stalową.
Zakończenie prac związanych z budową nowo projektowanego odcinka ul. Towarowej zaplanowano na 2016 r., natomiast przebudowę ul. Lubelskiej na 2017 r. Przebudowę istniejącego odcinka ul. Towarowej zaplanowano na 2018 r.
• budowy nowego przebiegu ul. Pstrowskiego do węzła Szczęsne — ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót: maju 2015 r.
• oraz budowy ul. Towarowej od skrzyżowania z ul. Leonharda wraz z przebudową ul. Lubelskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Stalową.
Zakończenie prac związanych z budową nowo projektowanego odcinka ul. Towarowej zaplanowano na 2016 r., natomiast przebudowę ul. Lubelskiej na 2017 r. Przebudowę istniejącego odcinka ul. Towarowej zaplanowano na 2018 r.
Co dalej?
Pozytywne konsekwencje związane z budową południowej obwodnicy miasta są oczywiste. Stolicę Warmii i Mazur ominą w końcu samochody ciężarowe, które dziś nie tylko skutecznie uprzykrzają życie mieszkańcom, ale niszczą również miejskie drogi. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że niektórym olsztynianom ciężarówki jeżdżą praktycznie pod samymi oknami. Dzieje się tak np. w przypadku ul. Limanowskiego, gdzie mieszkańcy stale uskarżają się na drogowy hałas oraz pękające ściany w blokach. Mieszkanie przy ulicy, która stała się głównym tranzytem dla ciężkich samochodów, dla wielu osób jest zwykłą udręką. O skali problemu dużo mówią też badania, jakie na zlecenie ratusza wykonano w ubiegłym roku, a dotyczące nowej ul. Artyleryjskiej. Wynikało z nich, że średnio w ciągu dnia przejeżdża nią grubo ponad tysiąc samochodów ciężarowych i dostawczych. Po wybudowaniu obwodnicy ma się to zmienić.
Budowa południowej obwodnicy powoli staje się faktem, ale przy okazji wraca temat objazdów północno-wschodniego oraz północno-zachodniego. W przypadku tej drugiej miasto rozpoczęło już prace studialne. Władze Olsztyna planują na ten temat porozmawiać z sąsiednimi gminami, aby sprawdzić ich oczekiwania.
Z kolei projekt budowy obwodnicy północno-wschodniej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego już w 2007 r. wprowadziło na listę indykatywną Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej. Trzy lata później regionalny dyrektor ochrony środowiska w Olsztynie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla tej trasy.
Opóźnienia, przypomnijmy, były efektem protestów w gminie Dywity. Mieszkańcy domagali się zmiany przebiegu obwodnicy, a wójt gminy złożył swoje uwagi do „Raportu o oddziaływaniu na środowisko budowy i późniejszej eksploatacji obwodnicy północno-wschodniej Olsztyna w ciągu DK-51.
Opóźnienia, przypomnijmy, były efektem protestów w gminie Dywity. Mieszkańcy domagali się zmiany przebiegu obwodnicy, a wójt gminy złożył swoje uwagi do „Raportu o oddziaływaniu na środowisko budowy i późniejszej eksploatacji obwodnicy północno-wschodniej Olsztyna w ciągu DK-51.
erbe
Źródło: Gazeta Olsztyńska
Komentarze (42) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Szczecin #1396447 | 89.228.*.* 15 maj 2014 20:53
Tak się walczy o drogi ekspresowe w regionie: http://www.gs24.pl/apps/pbcs.d ll/article?AID=/20140515/SZCZECIN/140519 814
odpowiedz na ten komentarz
eeeeeeeeeeeeeee #1357985 | 212.244.*.* 25 mar 2014 07:23
redaktorek nie ma pojęcia i bzdury pisze. Szanowna Redakcjo-z łapanki tych pismaków macie?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
Janina Dziąsło #1357507 | 195.8.*.* 24 mar 2014 13:55
Rzeczywistego kształtu nabierze jak jej długość przekroczy długość szpadla, którym władze otworzą budowę. Spokojnie, spokojnie...
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz
Ryszaed/1945 Olsztyn #1357340 | 89.228.*.* 24 mar 2014 09:21
A gdzie budowa lini tramwajowych jest już wiosna a praktycznie już od lutego można było prowadzić budowe coś mi się wydaje że ukończenie budowy przewidziane było na koniec 2015 rok, panie rezydencie G. obudż się pan i pańscy urzędnicy do roboty bo kaktusy urosną na dłoniach mieszkańcą jak te tramwaje ruszą do tego roku.
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
Seba #1357297 | 164.126.*.* 24 mar 2014 08:39
Już widzę jak te drogi dojazdowe do obwodnicy powstają. Wystarczy spojrzeć jak Grzymowicz prowadzi miejskie inwestycje.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz